נבחרת אייס

העושק בשוק הרכב נמשך - מכרה זהב בחסות המדינה | פרופ' ירון זליכה

שוב התברר כי הרווחיות של היבואניות מטורפת. אין הגדרה אחרת, שיעורי רווח עצומים עם רמת סיכון מאוד נמוכה, מכרה זהב בחסות המדינה; ממשלות באו והלכו, אך הפוליטיקאים סרבו להתעמת עם היבואניות הגדולות והעדיפו את המשך ההתמכרות שלהם להכנסות המיסים. העושק נמשך ונמשך ונותרה רק השאלה עד מתי?  
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  12
פרופ' ירון זליכה (צילום unsplash, shutterstock)
בשבועות האחרונים התפרסמו הדוחות הכספיים של חלק מיבואניות הרכב הגדולות (דוחות היבואניות הנסחרות בבורסה בעוד שמרבית היבואניות הן חברות פרטיות שאינן מדווחות התוצאות הכספיות לציבור) ושוב התברר כי הרווחיות של היבואניות מטורפת. אין הגדרה אחרת. שיעורי רווח עצומים עם רמת סיכון מאוד נמוכה. מכרה זהב בחסות המדינה.
במקביל, התברר כי מחירי ביטוחי הרכב עלו השנה בשיעור אסטרונומי של 27 אחוזים, לאחר שכבר עלו ב-25 אחוזים בשנתיים שקדמו לשנה האחרונה. משק בית ממוצע יוציא עוד אלפי שקלים בשנה על ביטוחי הרכבים המשפחתיים. ולבסוף, התברר כי מחירי חלקי החילוף לרכבים השלימו עלייה של 17 אחוזים בשלוש השנים האחרונות.
בזמן שהצפיפות בכבישים מגיעה לשיאים חדשים והחלום לנסוע בישראל בתחבורה ציבורית נורמלית (מטרו ורכבות קלות זמינות) הולך ומתרחק לכיוונם של נכדינו, אנו הופכים לתלויים יותר ויותר ברכישת רכבים ואחזקתם. את התלות הזו מנצלות הממשלות והיבואניות הגדולות. שוק כבול ולא תחרותי המייקר מאוד את המחירים, מעלה מאוד את הרווחים, מפיק לממשלות הרבה מאוד מיסים ועושק את האזרחים. עושק שהוא שני רק לרמת העושק שעושקת אותנו הממשלה בתחום הדיור.
כדי לסבר לכם את האוזן אזכיר שמרבית הצעירים באירופה כלל לא רוכשים רכבים ואילו המשפחות הצעירות שם מסתפקות ברכב אחד (שלא לומר גם נהנות משוק רכב הרבה יותר תחרותי וממחירים הרבה יותר נמוכים). הצעירים יכולים להימנע מרכישת רכב מאחר שבאירופה התחבורה הציבורית ובפרט המטרו מאוד יעילה ברוב הערים וכן מכך שבאירופה אין הפרדה כה מוחלטת בין אזורי מגורים לבין אזורי תעסוקה. כתבתי על כך באחד מהטורים הקודמים שלי בשנתיים האחרונות. לכן, יכולים הצעירים להגיע ברגל או במטרו למקום העבודה ואילו נסיעה לבילוי בסוף שבוע נעשית ברכבת או לחילופין באמצעות השכרת רכב ליום או יומיים. הרבה יותר פשוט וזול מאשר רכישת רכב. אך בישראל התמונה שונה. כדי להגיע למקום העבודה אתה בדרך כלל חייב רכב משלך ובמשפחה אף שני רכבים. התלות הגדולה הזו ברכישת רכב אמורה הייתה לחייב את הממשלה לדאוג כי לכל הפחות שוק הרכב יהיה מאוד תחרותי. ההיפך הוא הנכון.
ועדה ציבורית להגברת התחרותיות בשוק הרכב בראשותי מצאה בשנת 2012 למעלה מחמישים (!) הגבלים עסקיים בשוק הזה שגורמים למחירים גבוהים הן של רכישת הרכב והן של תחזוקתו כולל ביטוחים, חלפים ומוסכים. שורת המלצות גובשה שכולן באחריות הממשלה וביכולתה. קדחת בצלחת. קומץ קטן מאוד של המלצות בודדות יושם. היתר נזרק לפח בתמיכת רשות התחרות ומשרד האוצר שטענו כי אין כל בעיה ברמת התחרות בשוק הרכב. לשיטתם לא נדרשות המלצות כה גורפות ומשמעותיות ולמעשה לא נדרש כמעט מאומה.
 
אחת ההמלצות שלי הייתה למנוע מיבואניות רכב גדולות להשתלט על כמה מותגים וכך לשחרר מספר גדול של מותגים לתחרות חופשית. למשל, למנוע מיבואנית אחת להיות יבואנית מרכזית גם של מאזדה וגם של פורד. או דוגמא נוספת, למנוע מהיבואניות הגדולות להשתלט גם על המותגים הסיניים החדשים שבהם יש פוטנציאל תחרותי גדול לעתיד. בתחום המוסכים המלצנו לאסור בעלות צולבת שבין יבואניות רכב לבין מוסכים (או שליטה אפקטיבית חוזית בין היבואניות לבין המוסכים). כך נשחרר את המוסכים מחסות היבואניות ונאפשר להן לייבא בחופשיות חלקי חילוף מקבילים. וכך הלאה עוד כחמישים המלצות. להערכתי, יישום מלא של ההמלצות היה חוסך כשלושה מיליארד שקלים בשנה (כל שנה!) לצרכן הישראלי.
שרי התחבורה לדורותיהם (ישראל כץ, מירי רגב ומירב מיכאלי) כמו גם שרי האוצר (יאיר לפיד, ישראל כץ, משה כחלון ואביגדור ליברמן) סרבו ליישם את הדוח החמור. ממשלות באו והלכו, משני צידי המפה הפוליטית, אך הפוליטיקאים סרבו להתעמת עם היבואניות הגדולות והעדיפו את המשך ההתמכרות שלהם להכנסות המיסים הגדולות הנובעות מיוקר המחיה. העושק נמשך ונמשך ונותרה רק השאלה עד מתי?  
הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    ישראלים חזירונים
    בלוף 04/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נהנתנות חזירות מדבקת כולם חייבים רכבים משתעבדים למסלולי ליסינג הלוואה הכל לפוזה מה קכה מודל 2018 כבר לא מספיק טוב !ביטוחים ריסק באלפי שקלים על מה ולמה !?מדינה שמפקירה את אזרחיה ביטחונית וכלכלית שלא תהיה מופתעת שיבעטו בה חזרה !
    סגור
  • 11.
    חזירות ,מדינת החזירים
    יוסף 04/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האוכלי חינם (חכ"ם) רוצים להכניס עוד מיסים כדי שיוכלו להראות לעצמם יותר נוחות וכמעט הכל בחינם,לכן עליית מיסים ,ועזרה לשותפים שלהם שהצביעו בהם המילים והםועות שלך בטלויזיה או כל מדיה אחר לא יעזור צריך לפעול מהר,ולצאת לרחובות לשבור הכל עד שיעצרו הכל כמו באירופה (צרפת) !
    סגור
  • 10.
    שודדים
    מויש 04/2024/16
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אין גבול לחוצפה .הון שלטון ברגע שיאסר על לוביסטים להיכנס למשכן .ברגע שאנשי מקצוע ינהלו את המשרד.ולאנהשר המושחת שכל כמה שנים מתחלף.אולי אולי אז יהיה משהו טוב לאזרח.
    סגור
  • 9.
    שוב אותה מנטרה -!
    אפי 04/2024/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אל תקנו רכבים חדשים בואו ניהיה כמו קובה 40 שנה עם רכב ונוסע . גם חברות הליסינג תורמות לא פחות לעושק פה חבל שזליכה לא מתייחס לזה .חברות רוכשות את הרכבים באלפים ובכלל אין להם את ההון הדרוש לקנייה( משועבד לטובת בנק X ) ואח"כ מוכרות אותו ברווח אחרי 3 שנים של ליסינג פרוע
    סגור
  • 8.
    חבל שזליכה לא מתייחס למיסוי העצום של המדינה על רכב
    אני 04/2024/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זליכה טובל ושרץ בידו. יותר קל להטפל ליבואנים, אכן יש עבודה לעשות שם. מרבית העלות על רכב הוא מס קניה 83% + 17% מע"מ. אתה קונה מכונית אחת בשבילך ואחת בשביל המדינה. כתוצאה מעלות הקניה גם מחירי הביטוח מתייקרים.
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    מרוקאים
    מרוקאים 04/2024/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מרוקאים מפריעים להכול זה הבעיה
    סגור
  • 6.
    מפאי מודרנית
    יואב.א 04/2024/13
    הגב לתגובה זו
    3 0
    במדינה בעלת אתגרים ביטחוניים וחברתיים כמו ישראל אין אפשרות לקיים שוק חופשי תחרותי משוכלל כיוון שיש יותר מידי גורמים אקס כלכליים שנכנסים לתוך המשוואה. התוצאה כפי שהיא נראית בנתונים עיוותים לאואך ולרוחב שמביאים לפערים עצומים וחוסר שיוויון ברמות הגבהות בעולם. המשך ללא שינוי יהינ קטסטרופלי. חייב ליהתבצע היתערבות ממשלתית שמודרכת עי חברות פיקוח מחוץ לישראל המושחתת לכל השווקים הקרדינלים קריא דיור מזון תחבורה ועוד . אם לא צעירים בעיקר יצביעו ברגליים פשוט אסון
    סגור
  • 5.
    המפלגה הכלכלית היא אחיזת עיניים בחסות ביבי
    הדפוק 04/2024/13
    הגב לתגובה זו
    4 2
    על מנת לבזבז עוד מנדט או שניים לציבור השפוי. מר זליכה, מדוע אתה מתעקש על מערכת בחירות ל״בזבז״ את הקולות האלו במקום ליצור חיבור ראוי בו תוכל להשפיע עם ניסיונך והצעותייך?
    סגור
  • 4.
    יבואני הרכב מרוויחים שליש מהמחיר שאנחנו קונים את הרכב
    אלי 04/2024/12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    היבואנים מרוויחים שליש ממחיר שאנחנו קונים את הרכב אבל אנחנו ד***** ורצים לקנות פשוט מאוד להפסיק לקנות רכב חדש ואז המחירים ירדו בחדות
    סגור
  • 3.
    עומס בכבישים
    שרה אזיאל 04/2024/12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לגברים חשוב להראות למי גדול יותר והם מוכנים לשלם הון על מראית עין.ענין של היצע וביקוש כמו שאתהככלכלן יודע.
    סגור
  • 2.
    ארץ אוכלת יושביה.מלחמות והדיור בשמים כאילו שוויץ (ל"ת)
    דוד 04/2024/12
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 1.
    שרי התחבורה והפקידים הבכירים הם גיס חמישי
    מוטי בר-נס 04/2024/12
    הגב לתגובה זו
    4 0
    זליכה יודע היטב על מה הוא מדבר שרי התחבורה והפקידים הבכירים במשרד התחבורע פועלים נגדנו! ומהווים גיס חמישי של יבואני הרכב אבנר פלור הממונה על התחרות בענף הרכב במשך מעל לעשור נכשל כישלון חרוץ בקידום התחרות ובמקום להעיף אותו בבושת פנים הוא מקודם להיות ראש מינהל תשתיות תחום שהוא לא מבין בו כלום
    סגור