נבחרת אייס

האב המייסד של הלאומיות הפלסטינית וקשריו לצמרת הנאצית

למרות שעברו כמעט 80 שנה, ישנן עדיין כמה זוויות שנותרו לא ידועות לציבור הישראלי בקשר להיסטוריה של מלחמת העולם השנייה ובראשן: התפקיד החשוב שמילא ה-"מופתי", חאג׳ אמין אל חוסייני, בצמרת הנאצית ותפקודו השנוי במחלוקת של ישראל קסטנר בהונגריה
יאיר נתניהו
יאיר נתניהו |  27
יאיר נתניהו, המופתי (צילום באדיבות המצלם)
לפני כשנה, השמאל בארץ רעש וגעש מהאפשרות שאפי איתם ימונה ליו״ר "יד ושם". על פניו, זה היה נראה מוזר, מדוע זה נושא כה חשוב אצל השמאל? הרי לא מדובר בתפקיד פוליטי, בעל סמכויות, כוחני או אסטרטגי דוגמת נשיא בית המשפט העליון, יועץ משפטי לממשלה, ראש השב״כ וכו׳.
לבסוף, כמו תמיד, השמאל קיבל את מבוקשו. הממשלה מנעה את מינוי אפי איתם, ומינתה במקומו את דני דיין ממפלגתו של גדעון סער. שבוע שעבר התראיין דני דיין לעיתון ״הארץ״ ואמר: ״אני לא אשים את התמונה הזו, אני לא אכנע ללחצים״. על איזו תמונה מדובר? דיין דיבר על התמונה של המופתי והיטלר. למופתי חאג׳ אמין אל חוסייני היה תפקיד מרכזי בצמרת הנאצית, אשר ״יד ושם״ דואג להצניע במשך עשורים. 
 
נושא נוסף שחשוב לשמאל להצניע בקשר לאותה תקופה, הוא שיתוף הפעולה ההדוק בין ישראל רודולף קסטנר (סבא של מרב מיכאלי), לאדולף אייכמן ותפקודו בזמן שואת יהדות הונגריה. קסטנר הוצב בבודפשט מטעם הישוב היהודי בארץ (אשר נשלט ע״י מפא״י). במשך רוב המלחמה, הונגריה הייתה בעלת ברית של גרמניה הנאצית. לקראת סוף המלחמה היא נכבשה ע״י גרמניה כאשר היה חשש שהיא תערוק לצד של בעלות הברית.
 
כך נוצר מצב, שב-1944, כאשר כמעט כל יהדות אירופה, ובמיוחד יהדות פולין, כבר הושמדה, בעוד המרכז היהודי הגדול היחיד שנותר באירופה היה בהונגריה, בה הקהילה היהודית מנתה כמעט מיליון איש. באותו שלב של המלחמה היה ברור כבר שגרמניה עומדת להפסיד, והצבא האדום התקדם מערבה. קסטנר יצר קשר אישי עם הבכיר הנאצי אדולף אייכמן. ב-1960, לאחר מעצרו של אדולף אייכמן, פרסם המגזין LIFE ריאיון שערך וילם סאסן, עיתונאי נאצי הולנדי, עם אייכמן בשנת 1956.
 
ב"מסמך סאסן", כפי שנקרא, אמר אייכמן בין היתר את הדברים הבאים על קסטנר: ״הוא עשה עבודה מושלמת. הוא נתן לי את כל היהודים מבלי שנורתה ירייה אחת, בלי הפגנות, ומבלי שהייתי צריך לתת אדם אחד לעזרת המשטרה ההונגרית. הוא הנעים לי את החודשים בבודפשט וחסך ממני צרות ומועקות...הוא גרם לכך שרודולף הס בא להתחנן כדי להמעיט במשלוחים. קסטנר עשה לי את השהות במטה לעבודה משרדית נעימה. לאיש אמונים כזה, הכרת התודה שלי הייתה מתן חופש תנועה מלא...נעשינו חברים".
 
בסופו של דבר, רוב יהדות הונגריה, כמעט מיליון איש, הושמדה באושוויץ במהלך השנה האחרונה של המלחמה, ממש לפני שחרור המחנה ע״י הצבא האדום. לאחר תום המלחמה, קסטנר העיד עדויות שקר לטובתם של נאצים בכירים. עדותו למען פושע המלחמה הנאצי קורט בכר, הצילה אותו מגזר דין מוות במשפטי נירנברג. 
מדוע אותה תמונה אשר דני דיין מסרב לשים ב״יד ושם״ של היטלר והמופתי כה חשובה? המופתי חאג׳ אמין אל חוסייני הוא המקבילה של הרצל אצל הפלסטינים. רבים רואים בו האב המייסד של הלאומיות הפלסטינית. הוא היה המופתי של ירושלים (תפקיד אשר קיים גם היום, וגם כיום ממלא אותו מסית אנטישמי שקורא להשמדת היהודים). בשנות ה-20 וה-30 הוא המציא את השקר של ״אל אקצה בסכנה״. עלילת הדם הזו הביאה לפרעות כנגד היהודים בארץ ישראל בעשורים הללו, כולל השמדת הישוב היהודי בחברון, ישוב שהיה קיים ברצף אלפי שנים. 
 
הפיגועים שאנו חווים בימים אלה, והאינתיפדה השנייה, אשר גבתה את חייהם של כמעט אלפיים ישראלים, מתבססים בעיקר על אותה עלילת דם של ״אל אקצה בסכנה״. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה הוא תלה תקוות רבות בכך שארץ ישראל תיכבש על ידי הנאצים.
המופתי תכנן שלאחר כיבוש ארץ ישראל ע״י הנאצים, הישוב היהודי בארץ יושמד כולו. הקטע המדהים הבא לקוח מתוך ערך הוויקיפדיה של ״עמק דותן״: העיתונאי חביב כנען מביא בספרו "200 ימים של חרדה" את עדותו של פאיז ביי אל-אידריסי, שהיה אז קצין בכיר במשטרת המנדט הבריטי, על פיה תכנן המופתי של ירושלים אמין אל-חוסייני להקים בעמק דותן מחנה השמדה ליהודי ארץ ישראל.
על פי כנען, התוכנית עלתה במהלך מלחמת העולם השנייה, בשנת 1942, כאשר התקרב גנרל-פלדמרשל ארווין רומל אל מצרים והיה חשש כבד כי הצבא הנאצי יכבוש את ארץ ישראל, במקביל לפלישה זו תוכננה פלישה לירושלים בראש חיילי הלגיון הערבי. לאחר כיבוש הארץ תכנן אל-חוסייני להקים בעמק דותן, בקרבת שכם, מחנה השמדה ובו משרפות ענקיות דוגמת אושוויץ, שאליהן עמדו להיות מובאים להשמדה יהודי ארץ ישראל, וכן יהודים מיהדות ארצות האסלאם. בנובמבר 1942 נחל רומל תבוסה בקרב אל-עלמיין השני והתוכנית נגנזה.
 
עם פרוץ מלחמת העולם, נמלט המופתי חוסייני לגרמניה, מאחר שהיה מבוקש ע״י השלטונות הבריטים עקב תמיכתו בנאצים. בברלין נפגש המופתי עם היטלר, פגישה אשר ארכה כשעה וחצי. אורך הפגישה עם היטלר (באותו זמן האדם החזק בעולם) מצביעה על החשיבות שהיטלר ראה באל חוסייני. היטלר קרא לו ה״אפיפיור״ של העולם המוסלמי, וראה בו הנציג של כל העולם הערבי מסולמי. חשוב לציין כי פגישתו עם היטלר ב-1941 התרחשה כחודש בלבד לפני וועידת וילת וואנזה. ועידת וילה ואנזה הייתה וועידה בהשתתפות כל הצמרת הנאצית, בה הוחלט על ביצועֿ ״הפתרון הסופי״ - כלומר, השמדת כל יהדות אירופה. 
המופתי חאג׳ אמין אל חוסייני יצר חברות קרובה עם ראש הגסטפו וה-ss, היינריך הימלר. המופתי קיבל מהימלר משרד מפואר במטה הגסטפו בברלין. המופתי היה אחראי על רדיו התעמולה בשפה הערבית של המשטר הנאצי, ועל גיוס חיילים מוסלמים לצבא הנאצי, בעיקר מבוסניה ואלבניה. 
 
בכירים במשטר הנאצי, ובהם הימלר, הרבו להתלונן על ההצקות הרבות מצד המופתי לגבי קצב ההשמדה של יהדות אירופה, שלטעמו לא היה מהיר מספיק. דווח גם כי המופתי ביקר כמה פעמים במחנות ההשמדה. הוא הרבה להתערב במקרים בהם הנאצים הסכימו ל״כופר כסף״ של ארגונים יהודים.
 
מדובר היה במקרים נדירים בהם ארגונים יהודים היו ״קונים״ מהנאצים משלוחים של יהודים, בעיקר ילדים, על מנת להציל אותם. מקרה כזה לדוגמא התרחש עם משלוח של ילדים יהודים מבולגריה. המופתי זעם כאשר הוא שמע על המקרים הללו, ועשה כל שביכולתו כדי לשכנע את הנאצים לסרב לעסקות אלה ולשלוח את הילדים היהודים להשמדה. 
כל מה שכתבתי במאמר זה הן עובדות היסטוריות, המגובות באינספור מסמכים מקוריים מאותה תקופה, וממחקרים של היסטוריונים. הגיע הזמן ש״יד ושם״ יתנו מקום לתיעוד של העובדות הללו.
תגובות לכתבה(27):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 19.
    ועידת ואנזה
    לירון 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תיקון קל: בוועידת ואנזה בחודש ינואר 1942 לא הוחלט על הפתרון הסופי, אלא על תיאום בין כל המנגנונים השונים האחראיים על ביצוע תוכנית הפתרון הסופי. עצם ההחלטה נקבע עוד לפני הוועידה.
    סגור
  • 18.
    מה פה לא נכון? אם תתעלמו משם המחבר ומהטון המעצבן
    שחר 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מהנדס, בחברת הייטק גדולה. אחד מתחביבי זה קריאת חומר על גרמניה ומלחמת העולם השנייה. לפי היכרות שלי עם ההיסטוריה, לא נתקלתי בשקר או סילוף אחד בכתבה זאת. אשמח אם קוראים יוכלו להתייחס לגוף הכתבה. מודה שלא ידעתי שאפי איתם היה אמור או רצה להיות יור יד ושם. חובה על כל יהודי בעולם וישראלי לאו דווקא יהודי להכיר את פיסת ההיסטוריה הזאת. אגב, בעמק דותן הערבים כבר שנים מכינים גחלים. מעניין אם זה קשור לכך ששם רצו להקים את המחנות של המופתי. יאיר הוא כיום איש אך כילד גדל בסביבה בעייתית והייתי שמח שיטפל בעצמו טיפול מקצועי, אני חושב שאם הכתבה היתה נכתבת ככתבה עם טון רגוע יותר, המסר והעובדות מאחוריו היו עוברים טוב יותר. אך יאיר נשאר יאיר.
    סגור
  • 17.
    לימודי היסטוריה
    אקדמיה 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 1
    יאיר כאדם צעיר מוזמן ללמוד היסטוריה באוניברסיטה ולעסוק בתחום
    סגור
  • 16.
    המופתי
    מאיר 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תודה יאיר על שהארתה את עינינו בהחלט צודק אתה איש יקר לעם ישראל אני מחקים מתי אביך ישוב אלינו וכל עם ישראל בצער של גלות וילונות מאז שאביך עזב .תודה שאתה מכבד כל כך את הוריך ומגן עליהם ועל כבודם אצילות של משפחה
    סגור
  • 15.
    דברים נכונים מופיע בספרים של אנשי מפלגת העבודה (ל"ת)
    אזרח 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 14.
    צודק בהחלט
    איילת 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יאיר אתה מקסים,תמשיך בעוז לומר. אמת....יישר כח
    סגור
  • 13.
    מסכן. עיוור מלידה (ל"ת)
    צער בעלי חיים 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 12.
    וואו אתה חולה נפש ובושה לאתר הזה שנותן במה לשעון הזה (ל"ת)
    אתי 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    6 3
    סגור
  • חצוף...לך לבדוק עובדות....
    איילת 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    רק יאיר,יאיר לנו אמת
    סגור
  • 11.
    אדם בור ועם הארץ!
    רפי 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    4 3
    אדם חסר מושג שמתיימר לעסוק בהיסטוריה! המלצות: לך ללמוד! לך לעבוד! הפסק להפיץ שנאה ופילוגים!
    סגור
  • אז כנראה שמרוב שנאה אתה לא שם לב שהוא עובד
    שיר 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אבל למה לי להפריע לך לשנוא עד כדי כך שאתה מתעלם מהעובדות ההיסטוריות המטרידות והמזעזעות שיאיר הציף בכתבה ואת מה שהשמאל מנסה להסתיר. אתם השונאים עוד תביאו להשמדת מדינת ישראל. אגב, כשתחליט להסיר את משקפי השנאה שמפריעים לך לראות את האמת, אז אולי תיווכח ועוד אנשים כמוך, שמי שמפיץ שנאה, פילוג והסתה הם דווקא אנשי השמאל והתקשורת. אה, ודבר אחרון, יאיר בעלי תארים מהאוניברסיטה העברית. אז הנה לך, הוא גם למד וגם עובד. באסה לך…
    סגור
  • 10.
    מרגע שיאיר נתניהו כותב, האמינות מבחינתי נעלמת
    אלה 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    5 7
    בן אדם מסכן. קרבן אמיתי !!!
    סגור
  • 9.
    מאוד מעניין . תודה
    איציק 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    5 4
    רק בישראל נכדה של איש כזה יכולה להיות שרה..
    סגור
  • דברי בלע והסתה מבית נתניהוזזזזזז
    מ.ג י 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 2
    ורק בישראל הבן של האיש הכי מושחת בעולם יכול לכתוב דברי בלע והסתה כדי לגרום למלחמת אחים בושה וחרפה
    סגור
  • 8.
    כתבה של יאיר
    1700 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 3
    אם זה נכוח זה מזעזע הבעיה שהכל הפך לשקרים אי אפשר לדעת מה אמת ומה שקר . רק האמונה מחזיקה את עמינו.
    סגור
  • לכן יש ספרים ומחקרים שמגבים את הדברים
    מני 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    זה שאתה רדוד וחי בהכחשה לא עושה את יאיר נתניהו לא בסדר
    סגור
  • 7.
    בטלן, לך לעבוד
    אחד העם 32 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    5 7
    בגילך כבר הייתי עם שלשה ילדים ועבדתי כמו חמור. אתה ילד ז בטלן שמוציא כסף בפוסיקט. לך לעבוד. על ילדים ממך אפשר לוותר.
    סגור
  • זה שאתה חמור ומודע לכך לא עושה את כולם כך (ל"ת)
    מני 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 6.
    "כל מה שכתבתי במאמר זה הן עובדות היסטוריות.."
    היסטוריון 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כל מה שכתבתי במאמר זה הן עובדות היסטוריות, המגובות באינספור מסמכים מקוריים מאותה תקופה, וממחקרים של היסטוריונים. הגיע הזמן ש״יד ושם״ יתנו מקום לתיעוד של העובדות הללו. אם כך, אנא ממך גבה זאת באמצעות המקורות.
    סגור
  • יד ושם זה ארגון שנשלט על ידי השמאל
    מני 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כדי לכסות על פישעייהם
    סגור
  • 5.
    יאיר הוא מורשת נתניהו
    דנית 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    3 1
    בלעדיו ובלי אימו המשכילה ביבי היה נשאר בשילטון
    סגור
  • 4.
    המגיבים נגד נתניהו, כדרכם של שמאלנים, לא יתווכחו עם
    יוגי 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    3 4
    העובדות, אלא יכפישו את יאיר ומשפחתו. הם ישליטו את הפוליטיקלי קורקט כדי לסתום לדוברי האמת את הפה - שכן האמת לא נוחה לאוייבינו ולאוהבי אוייבינו ולא עונה בקנה אחד עם התיאוריות ההזויות שלהם.
    סגור
  • 3.
    וכיום צרת התחבורה
    זיו 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    4 2
    שולטת ברכבות ישראל- סבא קסטנר בטח מקפץ כמו ילדה מרוב גאווה. הדירה שלה בתל אביב זה מכספי הנאצים שקיבלה בירושה.
    סגור
  • 2.
    כתבה מעניינת מאוד.
    קוראת 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    5 2
    פעם ראשונה ששמעתי על פיסת הסטוריה חשובה זו. כתבה מעניינת ועניינית.
    סגור
  • אל תמיד יש אבל
    אכן מעניינת 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    3 2
    הוא לא מחד שום דבר הוא משתמש בפיסת היסטוריה כדי להדליק אש משפחת נתניהו ידועה כמשתמשת בכל אמצעי הרי כל דבר יקדש את הניצחון גם אם זה מוות של אבא ואח חבר קרוב מאוד של נתניהו(ברדוגו) שאמר פעם ברדיו שנתניהו לימד אותו שבמלחמה אין חוקים זה הוא אמר בהקשר של ימים ושמאל משמע למי שלא הבין גם במלחמה נגד יהודים הכל קשר אצל משפחת נתניהו שקרים מוניפולציות שימוש בדברים הכי שפלים בקיצור….
    סגור
  • 1.
    עייפנו ממשפחת התת.....בועטים מהדלת נכנסים מהחלון (ל"ת)
    איש 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    5 5
    סגור
  • כתבה מאוד מעניינת
    דרור 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    2 2
    המידע שמופיע בכתבה לא מסתדר עם השמאל המתחנף. מציע לקרוא בעיון לפני שמייד נובחים ...
    סגור