נבחרת אייס

הנושא המרכזי בבחירות 2022 הוא למעשה עצמאות מערכת המשפט

מאז החלה הפרקליטות להעמיד לדין פוליטיקאים ושועי ארץ כמו דרעי, אולמרט ודנקנר החלה בכלי התקשורת מתקפה פרועה כנגדה. מערכת האכיפה אינה חפה כמובן מטעויות אך תופעות כמו "תפירת תיקים" בזדון כנגד חפים מפשע אינה קיימת בפרקליטות והנירמול של מושג זה נעשה בהובלתו של נתניהו  בטענה שנרדף פוליטית
עו"ד יהודה שפר
עו"ד יהודה שפר |  38
עו"ד יהודה שפר על עצמאות מערכת המשפט בבחירות (צילום פלאש 90)
מבעד למסך העשן במלחמה שבין מחנה ביבי למחנה רק לא ביבי מסתתר הנושא המרכזי הנתון למחלוקת ציבורית בבחירות הנוכחיות, והוא עצמאותה של מערכת המשפט. מצד אחד ישנם מתמודדים לכנסת המשוכנעים שחולייה של החברה הישראלית נעוצים כולם ב"מפלגת בג"ץ" ושלטון המשפטנים, ומצד שני מי שחרדים לעצמאותה של מערכת התביעה, וכוחה של הרשות השופטת.
דמוקרטיה אינה רק בחירות כל ארבע שנים ומנהיג ופופולארי, את זה יש גם בטורקיה וברוסיה. אבל שם מערכת התביעה והשפיטה אינם עצמאיים והם סרים למרותו של המנהיג (כפי שהודגם בפרשות שונות בהם הסתבכו ישראלים) - דמוקרטיה היא מערך של איזונים ובלמים המגנים על המיעוט מעריצותו של הרוב, שבה ישנן זכויות יסוד לפרטיות, לחופש ביטוי, לשקיפות, עיתונות חופשית מערכת תביעה מקצועית ועצמאית ומערכת שפיטה אובייקטיבית שחפה מלחצים פוליטיים. כל אלה אמורים להיות מעוגנים בחוקה כתובה אך בישראל. למרבה הצער אין כזו אלא רשימה חלקית של חוקי יסוד, ופסיקתו של בית המשפט העליון שביססה חלק מזכויות אלה במהלך השנים.
 
מערכת אכיפה עצמאית ואמיצה היא גם תנאי לפריחתה של כלכלה משגשגת. צאו וראו אילו מדינות מהוות מוקד משיכה להשקעות בעולם. הכסף הגדול הוא הכסף המוסדי והוא נמשך למקומות יציבים. כך למשל  ועדת ההשקעות של קרן הפנסיה של המורים בגרמניה תשקיע את כספי החוסכים במדינות שבהן ישנה רגולציה מתקדמת ושלטון חוק הלכה למעשה, ובעובדה מאז שישראל הצטרפה ל-OECD היא מהווה מוקד משיכה להשקעות ולצמיחה.
מאז החלה הפרקליטות להעמיד לדין פוליטיקאים ושועי ארץ כמו דרעי, אולמרט ודנקנר החלה בכלי התקשורת מתקפה פרועה כנגדה. מערכת האכיפה אינה חפה כמובן מטעויות אך תופעות כמו "תפירת תיקים" בזדון כנגד חפים מפשע אינה קיימת בפרקליטות והנירמול של מושג זה נעשה בהובלתו של בנימין נתניהו בנאום שנשא כשהשרים בממשלתו מאחוריו בבוקר פתיחת משפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים. הכול בחלק מאסטרטגיה שתוביל, כך הוא מקווה, לביטול האישומים מחמת "הגנה מן הצדק" בטענה שנרדף פוליטית.
לרצונו זה של נתניהו חברו כוחות פוליטיים החפצים בהחלשת מערכת המשפט כדי לקדם אג'נדות פוליטיות, הן בתחום שליטתה של ישראל ביהודה ושומרון והן בתחום היחסים שבין הדת למדינה ובנושאים רגישים הנוגעים לזכויות של הומוסקסואליים למשל.
יש כמובן מה לתקן במערכת המשפט אולם חשוב שלא להתבלבל בין תיקון לבין החלשה. כך ניתן לחשוב על חקיקה שתצמצם את עילות ההתערבות של בג"ץ בעילת הסבירות למשל, אך בשום אופן אין לקבל הצעות לפוליטיזציה של הליך המינוי של שופטים.
ניתן גם לפעול סוף סוף לחקיקת חוק יסוד החקיקה, להסדרת האיזונים שבין הרשות המחוקקת לשופטת כולל חקיקת פסקת התגברות במסגרת חוק יסוד החקיקה שתאפשר לכנסת לגבור ברוב מיוחד על ביטול חוק, אך עולה חשד שחברי הכנסת נמנעים מלעשות כן רק כדי שיוכלו להמשיך במסע הדה לגיטימיזציה שהם עושים לבית המשפט העליון כשהוא מבצע ביקורת שיפוטית על חקיקה אל מול חוקי היסוד או אמנות בינלאומיות בדומה למקובל בכל הדמוקרטיות בעולם.   
ניתן למשל לחוקק עבירה של הפרת אמונים המגדירה במדויק באופן ההולם יותר את עקרון החוקיות את גבולות העבירה, אך במקביל לאמץ את המלצות ועדת שמגר לקבוע קוד אתי לממשלה ודין משמעתי לנבחרי ציבור בדומה לזה הקיים לעובדי מדינה כדי שלא כל התנהלות ממושחתת תהיה בבחינת או פלילי או כלום.
בדומה ניתן לשקול שינויים במערך הייעוץ המשפטי, ואף לפצל את תפקיד היועמ"ש לממשלה, אך לצד זאת לשריין ולחזק בחוק יסוד את מעמד היועץ המשפטי ואת חובתה של הרשות המבצעת לפעול על פי חוק.

היועצת המשפטית לממשלה. גלי בהרב-מיארה. צילום: יהונתן זינדל פלאש 90
לכן אל תאמינו בהכרח לפוליטיקאים שמדברים אתכם על הבעיה הפלשתינאית (כשיש קונצנזוס שאין כיום פרטנר למו"מ) או לאלו שמספרים לכם על יוקר המחיה (נושא שבו כל המפלגות שבויות של גורמי הכוח בכלכלה הישראלית – ההסתדרות, המונופולים והטייקונים). דרשו מן המועמדים להשמיע קול ברור וצלול האם הם בעד או נגד שימור עצמאותה המוחלטת של המערכת המשפטית מפני כל השפעה פוליטית, שכן זהו הנושא האמיתי העומד היום על הפרק.
הכותב כיהן בעבר כמשנה לפרקליט המדינה (אכיפה כלכלית)
תגובות לכתבה(38):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 38.
    התגובה שלי ודאי לא תפורסם, אבל איך אפשר לתת למי שהטריד
    יאיר 09/2022/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חיילת ודרס אדם למוות בלי לעמוד על כך לדין במה לכתוב על "עצמאות מערכת המשפט"? האיש הבזוי הזה הוא דוגמה מהלכת לריקבון של מערכת המשפט. החקירות נגדו, שהיו על חשדות חמורים מאוד, נסגרו במהירות הבזק, בעוד לגל הירש עשו וממשיכים לעשות עינוי דין, הרסו לו את הבריאות וגם ניהלו נגדו חקירה בינלאומית ענפה כשבסוף כל האישומים הכבדים נפלו. פשוט איבדתם כל בושה.
    סגור
  • 37.
    הפרקליטות היא ארגון הפשע החזק במדינה (ל"ת)
    אלי 09/2022/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 36.
    כמה שטויות הבנאדם הזה מפיק, פשוט ספאם-משפטפטני
    הבחירות הפרדת רשויות 08/2022/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ואני טוען הבחירות הן על הפרדת רשויות וסיום שלטון הבג"צ השולט מעל הממשלה והכנסת. איך זה מר שפר??
    סגור
  • 35.
    ניסה לסחוט מהמדינה מאות אלפי ש"ח - קראו תגובה 10 מסבירה
    קיראו תגובה 10 08/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא יאמן איזה אנשים עומדים בראש מערכת המשפט המאפיונרית שלנו
    סגור
  • 34.
    איש מושחת שקרן ושפל !!! (ל"ת)
    אסף 08/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 33.
    תספר את זה לגל הירש (ל"ת)
    עיתונאי 08/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 32.
    מסכים (ל"ת)
    משה 08/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 31.
    מסכימה איתו! (ל"ת)
    רחל 08/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 30.
    נו באמת ...
    רפ-אל 08/2022/30
    הגב לתגובה זו
    1 2
    מן הראוי היה להוסיף פה אזהרת תוכן מקודם. כל מי שעיניו בראשו, תרתי משמע, ו ר ו א ה במו עיניו את סיקור תיק 4000 בבית המשפט, ועוקב אחר הדברים ברשתות העיתונאיות [להבדיל מרשתות השיווק] אין לו ספק קל שבקלים שהתיקים תפורים. לא זו אף זו - התיקים תפורים ג ר ו ע כל כך שאתה תוהה על רמת הפרקליטות הבכירות והנכבדות המייצגות את המדינה. נדרש שידוד מערכות בהקדם !
    סגור
  • 29.
    יהודה שפר
    אורה 08/2022/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    למה אתם לא מפרסמים את תגובתי?
    סגור
  • 28.
    יהודה
    אורה 08/2022/29
    הגב לתגובה זו
    3 0
    יש לפתוח ולחקור למה סגרו לשפר את התיק של הריגת אדם ואת מעורבותו של שי ניצן בסגירת התיק מושחתים
    סגור
  • 27.
    מה עושים כשמערכת המשפט פוליטית
    יקי 08/2022/29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    זו השאלה העיקרית אך מערכת משפט מתנהגת כעוד מפלגה ומצפה לעצמאות בלתי מוגבלת לתפור וליירט פוליטיקאים שאינם לרוחה לכן מערכת המשפט חייבת להיות מצד אחד עצמאית ומצד שני לא פוליטית כמו כן יש לשמור על הפרדת הרשויות ולשדר יושר הגינות בלי משוא פנים לצד כלשהו כיום המצב לא תקין שצריך תיקון בלי להרוס לשמור על מערכת משפט מאוזנת
    סגור
  • 26.
    אני מציע לקרוא את דוח מררי
    אסף כ"ץ 08/2022/29
    הגב לתגובה זו
    3 1
    ולהבין מה מערכת אכיפת החוק עושה עם העצמאות שלה (רמז, מתעלמת מהחוק) - https://freedom-is-slavery-il.blogspot.com/2022/08/blog-post.html
    סגור
  • 25.
    הגיע זמן
    יגאל 08/2022/29
    הגב לתגובה זו
    1 1
    70 שנות קיומה ישראל "הסתדרה" בלי חוקה. ובינתיים העם ברובו נהיה אטום בלי חושים לחרות. על זה מנגנן הגאון שלנו. לשנות זאת זה אתגר לא קטן ודורש הרבה יותר מכתבה נפחאה אך מזדמנת זו
    סגור
  • 24.
    הלוואי
    יוסי 08/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 2
    מושחת שכמותך אנס. אתה הרגשה אדם ויצאה אם קומבינה מהחברים שלך. הלוואי ותענש על זה. אבל היי החברים שלך במערכת הרקובה דאגו לך.
    סגור
  • 23.
    שפר הרג אדם ותיקו נסגר. הואשם בהטרדה מינית ונסגר
    ניר 08/2022/29
    הגב לתגובה זו
    3 0
    יהודה שפר הוא עבריין שצריך לשבת בכלא אבל החונטה דואגת שהוא ירוויח על חשבון הציבור
    סגור
  • 22.
    יהודה שפר..זה אתה שמרחו לך את התיק ההריגה בתאונת דרכים?
    שפר אל תתחמן 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    2 1
    תקשיב עצמאות בתי המשפט זה לא הדבר העיקרי !!הדבר העיקרי הוא לעצור את השחיתות במערכות המשפט!! לא בכדי אמון הציבור בהם אפס!
    סגור
  • 21.
    נוכל ושקרן
    אביר האופל 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ניסה לגנוב כספי ציבור בטענות מטומטמות, דרס אדם ומערכת משפט מושחת ניקתה אותו מאשמה ועונש. מערכת עקיפת החוק בארץ כמו בכל מקום בעולם שהשמאל השתלט עליה כדי למנוע מרצון הבוחרים לממש את דעתם, הפוליטיז יה של השמאל שולטת בה.
    סגור
  • 20.
    מערכת המשפט
    ריקי 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    6 0
    מי זה בתמונה וכותב הכתבה? יהודה שפר הדורס והמטרידן?אם הוא לא יגן עליה,מי יגן?!
    סגור
  • 19.
    ד"ש לשי ניצן החבר הקרוב (ל"ת)
    רותם 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 18.
    צודק. אסור להחליש את מערכת המשפט
    בן 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    2 5
    סכנה ממשית לדמוקרטיה.
    סגור
  • 17.
    אפילו אתה לא מאמין למה שכתבת (ל"ת)
    חגי 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
  • 16.
    איך אתם נותנים במה לדבר הזה? (ל"ת)
    מאיר 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    7 3
    סגור
  • 15.
    צודק (ל"ת)
    עו"ד 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    3 4
    סגור
  • 14.
    חייב לשמור על הפרקליטות חזקה. (ל"ת)
    ירון 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • 13.
    למד מביבי. התקשורת אשמה.
    הדס 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    3 2
    מזל שיש את מי להאשים...
    סגור
  • 12.
    הדמוקרטיה נגד הדיקטטורה של בג''ץ (ל"ת)
    על זה הבחירות 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 11.
    הבנו
    נמאס 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    10 2
    יהודה יודעים הכל קצת יושר וגילוי נאות לציבור שצמא ליושרה מדוע אתה יוצא להגנת הפרקליטות כשציבור שלם מביע בה חוסר אימון ? מה קשור לפוליטיקאים ? לכאורה אולי יש לך עוד תיק שהבטיחו לסגור לך ?
    סגור
  • 10.
    המושחת הזה נזרק לפני שבוע בביה"ד לעבודה מכל המדרגות
    משלם מיסים 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    12 1
    אחרי שהוא ניסה לנגוס עוד כמה מאות אלפי ג'ובות מקופת הציבור לפנסיה שלו. בדיון הוא טען שהוא 'לא הבין' על איזה ניירות הוא חותם שלפיהם נקבע גובה התשלומים בשבילו שלדעתו מקפחים אותו. השופטת הסתלבטה עליו באומרה הכיצד אחד כמוהו שהיה המשנה לפרקליט המדינה לא מבין על מה הוא חותם. הוא 'מיתמם', אמרה השופטת בלשון סגי נהור, שבשפת בני אדם פירושו: הוא מנסה לסחוט מקופת הציבור כספים שלא מגיעים לו.
    סגור
  • 9.
    משה חלפון הכהן 4/2 ירושלים
    שי דגו 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    7 0
    יהודה שופר שופר לא לגיטימי של הפרקליטות מסתוביב עם מרגרינה על ראש די רואים לכם
    סגור
  • 8.
    דרושה ועדת חקירה איך בן אדם שדרס אחר למוות לא עמד לדין (ל"ת)
    מנשה 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    10 1
    סגור
  • 7.
    עצמאות הריבון האזרחי מול רודנות מערכת המשט
    עברי שם טוב 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    10 0
    הבחירות הן על עצמאות האזרחים, ריבון המדינה, מול הדיקטטורה של פקידי משרד המשפטים, פרקליטים ושופטים הדורסים את החוק, המשפט, הצדק, וחופש האזרחים לשלוט על עצמם ומדינתם
    סגור
  • 6.
    קורס קצינים מאי 82
    שלום 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    10 1
    2 אנשים כושלים ומבזים מאותו המחזור שמביישים את חבריהם יהודה שפר ויאיר גולן אויי לבושה של הלוחמים
    סגור
  • 5.
    שפר
    קלייר 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    12 0
    ח ח ח כמה לא מפתיע שאתה כותב את הדברים. יהודה שפר . עצמאות ? מה היה עד עכשיו? מה עשו לאזרחי ישראל החפים מפשע ?השקופים הלא מפורסמים? מה עשו לקרבנות אונב והטרדה מינית? מה עשו לסדורוב? מה עשו לגל הירש ? אתה רוצה להתחנף אליהם, שתקבל ג'וב. את עם תיק השרצים שתלוי על גבך, וקיבלת מתנות משי ניצן המושחת ? ואחרי המבוכה הגדולה בבית המשפט , עם הדרישה שלך לתוספת בפנסיה? נגמרה הבושה ? ואתה, אתה? לא יודע שתפרו תיקים לנתניהו. שפר לך הביתה , אתה דוחה.
    סגור
  • 4.
    כמה דברים לגבי עו"ד יהודה שפר שחשוב לדעת
    שחרית 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    10 1
    יהודה שפר היה המשנה לפרקליט המדינה שבזמן הזה דרס אדם בן 60 וכפי שנחשף אצל איילה חסון התיק נסגר בעזרת שי ניצן. כמו כן בתקופה שהיה אלוף משנה הוגש נגדו תלונה על הטרדה מינית שנסגרה רק על ידי קצין מ"חמת הספק" וגם היה הפרקליט של אביחי מנדלבליט, שכידוע לנו מהקלטותיו היה מושחת כי "הוחזק בגרון" על ידי שי ניצן. קחו את המידע הזה, פלוס ההצהרה שלו שהפרקליטות "חפה משחיתות" כאילו יצר רע לא נוגע בה, והסיקו מה שתרצו
    סגור
  • 3.
    יהודה שפר הדורס
    צדק 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    14 1
    כמה צביעות יצאת חף מפשע אחרי שדרסת. אז אתה מגן עליהם? לא צריך להזכיר לך איפה היית אמור להיות היום.
    סגור
  • 2.
    הדרסת וגם כתבת
    מנסור יחזקאל 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    12 0
    דרסת למוות את יחזקאל מנסור ז"ל . בושה שנותנים לך במה להשמיע את מישנתך . ללא הפרקליטות ספק רב אם תיק הדריסה היה נסגר . לא כל אחד זוכה ליחס כזה
    סגור
  • 1.
    מערכת עצמאית וחופשית? או מערכת מושחתת שמתנגדת לביקורת?
    ישראלי 08/2022/28
    הגב לתגובה זו
    13 2
    החשיפות המרובות של ההכשלים הרבים של מערכת המישפט, התנהלות ביריונית תלוית מטרה ומילחמה חסרת מעצורים בכל נסיון לביקורת ושקיפות, מעמידים באור שלילי את הכותב שהינו כמובן חבר בחונטה המישפטית
    סגור