יהדות

ט"ו באב: הקשר בין איינשטיין לסיפור האהבה בין עם ישראל והקב"ה

אנשים יעריכו בני זוג חכמים שמנהלים זוגיות רבת שנים בהצלחה, אך הם לעולם לא יהיו שותפים לרגש האדיר ביניהם שנבנה בעמל השנים יחד 
הרב יואל בייטש | 
זוגיות-אילוסטרציה (צילום pexels)
אם יש בעיה נפשית שהיהדות חסכה מאיתנו, זו חרדה חברתית. במשך רוב שנות קיומו העם היהודי לא התעניין כלל בדעה של הסביבה לגביו, אדרבה, המנהגים, הלבוש וחוסר הרצון של יהודים להיטמע בסביבה, היו סימן ההיכר שלנו. 
אבל במאה וחמישים השנים האחרונות חל שינוי, יהודים רבים החלו להתערות בסביבתם התרבותית ולהשפיע דרמטית בכל תחומי החיים. זה החליש את החיסון נגד נגיף החרדה החברתית ויהודים רבים החלו להסתיר את סממני יהדותם, אם כי, תרומתם האדירה להתפתחות והקידמה לא תסולא בפז, ועל כך אין עוררין. 
בדיחה יהודית מספרת על שני יהודים שנידונו למוות. כשחבל התלייה החל נכרך על צווארם זעק אחד מהם ספונטנית "שמע ישראל ה' אלוקינו.." אך השתתק כשחברו תקע מרפק בצלעותיו ונזף בו בלחש "השתגעת? יזהו שאנחנו יהודים". 
ומה דעתה של התורה על כך? הפתעה! בפרשת השבוע נאמר וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה וְאָמְרוּ רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה. זה ממש מוזר, למה המדד לשמירת המצוות היא ההכרה של העמים בחכמה שלנו, כשאפילו אנחנו לא מבינים חלק גדול מהמצוות שאנחנו מקיימים?
אבל שמתם לב למילה המיותרת בפסוק? "רק". "וְאָמְרוּ רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה" מדוע היא שם? נסו לקרוא את הפסוק בלעדיה ותראו שהוא נשמע הרבה יותר הגיוני. רבינו יעקב בעל הטורים מסביר שבמילה הזאת טמון כל הרעיון האדיר.
היהדות היא סיפור אהבה בין בורא לנברא, אהבה הצרופה במבחני נאמנות ואמונה הדדיים של אלפי שנים, אבל מי יבין? אי אפשר להסביר דבר כזה, לכן הדבר היחיד המרשים את העמים סביבנו הוא רק האינטלקט והחדשנות היהודיים, אמרת "איינשטיין" כולם מהנהנים בהבנה.
אבל אנחנו יודעים שזה לא הסיפור, הכישרון הוא רק אמצעי למשהו גדול הרבה יותר, ואישי מאוד, כמו בני זוג חכמים, שהחכמה עומדת להם לנהל זוגיות רבת שנים וגם לתחזק קריירות מפוארת, כולם מבינים כמה הם מצליחנים, אך איש לעולם לא יהיה שותף לרגש האדיר ביניהם שנבנה בעמל השנים יחד. 
בשבת נציין את ט"ו באב, חג האהבה היהודי שחל ימים ספורים אחרי תשעה באב. חג שכולו הכרה בתבונתו של עם שיודע להזכיר לעצמו שחורבן מכאיב ככל שיהיה, אינו מצדיק ויתור על אהבת אמת, אותה אנו ממשיכים לחגוג כל ימינו. ואם ישאלו אתכם על מה ולמה האהבה, תענו שיש דברים שאפילו יהודי לא יכול להסביר.   
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה