משפט

אל ג'זירה יינצל מסגירה? עתירה דחופה לבג"ץ נגד היועמ"שית

האגודה לזכויות האזרח עתרה לבג"ץ בבקשה לצו ביניים שימנע מהממשלה לסגור את ערוץ אל גז'ירה, וזאת לאחר שהיועצת המשפטית לממשלה נתנה אור ירוק למהלך: "אין לאפשר לממשלה לשלוט במידע שמגיע לאזרחים, ולנסות לעצב את תפיסת עולמם במידע שמגיע לאזרחים"
מערכת ice |  1
אל ג'זירה (צילום shutterstock)
לאחר לחצים בממשלה, והחלטת היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, כי יינתן אור ירוק לסגירת ערוץ אל ג'זירה בישראל - האגודה לזכויות האזרח פנתה לבית המשפט בעתירה דחופה למתן צו ביניים ודיון דחוף כנגד ההחלטה.
כזכור, כבר בתחילת חודש אפריל אישרה הכנסת את הצעת החוק החדשה – מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה או בשמה הפחות רשמי "חוק אלג'זירה". הצעת החוק עוסקת בכך שבמידה ורה"מ בנימין נתניהו ישוכנע כי תכנים המשודרים בערוץ זר בישראל הפוגע באופן ממשי בביטחון המדינה, שר התקשורת, שלמה קרעי יקבל הרשאה מרה"מ ומהקבינט או הממשלה, להורות על מספר פעולות אכיפה נגד הגוף. 71 חברי כנסת תמכו בהצעה, אל מול 10 שהתנגדו. 
 
שר התקשורת, ח"כ שלמה קרעי, ממובילי המהלך לסגירת הערוץ ציין: "ערוץ אלג'זירה משמש כזרוע תעמולה של חמאס. אי אפשר לסבול שכלי תקשורת, עם תעודות עיתונאי של לשכת העיתונות הממשלתית ועם משרדים בישראל יפעל מתוכנו כנגדנו, בוודאי בשעת מלחמה".
בכך, דווח הבוקר כי היועמש"ית אישרה את החוק הנוגע בסגירת ערוצי אל ג'זירה בישראל, והנושא צפוי לעלות בישיבת הקבינט הקרובה. הצווים האפשריים שיופקו הם הוראה לסגירת המשרדים בישראל, חסימת הגישה לאתרי האינטרנט של גוף התקשורת, וכן הוראה להפסיק לשדר את הערוץ בשפות הערבית והאנגלית באמצעות ספקי תכנים ישראליים. 
לאחר החלטת היועמ"שית היום, האגודה לזכויות האזרח פנתה בבקשה דחופה לצו ביניים ולדיון דחוף בבג"ץ, לאור כך שכבר הערב ייתכן ויחלו הצווים על אל גז'ירה "וזאת ללא שקדמה לכך זכות טיעון וללא שמתאפשרת ביקורת שיפוטית אפקטיבית נגד צווים אלו". האגודה מבקשת מבג"ץ למנוע מהממשלה מהוצאת צווים נגד גוף תקשורת זר עד להכרעה בעתירה שהגישו.
 
כמה ימים לאחר שהצעת החוק אושרה בכנסת, עתרה האגודה לזכויות האזרח כנגד הוראת השעה, וטענה נגד חוקתיות החוק נוכח הפגיעה בחופש הביטוי וחופש העיתונות. האגודה טענה, כי הוראת השעה פוגעת בהפרדת הרשויות, שלטון החוק ובעצמאות הרשות השופטת מאחר שמונעת מבית המשפט לבטל צו כאמור, אף אם איננו חוקי.
בית המשפט הורה למדינה להשיב לעתירה עד ליום 1.5.2024. המדינה ביקשה שבועיים ארכה כי טרם גיבשה עמדתה. ימים ספורים לאחר מכן פורסם בתקשורת כי היועמ"שית "נתנה אור ירוק" להוצאת צווים נגד ערוץ הטלויזיה אלג'זירה. כלומר, לדברי האגודה לזכויות האזרח, המשיבים פעלו בחוסר תום לב, ותחת מענה לעתירה בתוך פרק הזמן שנקבע להם, ביקשו ארכה על מנת לקדם את הפעלת החוק טרם דיון בחוקתיותו.
בנימוקי צו הביניים והדיון הדחוף, כתבו באגודה לזכויות האזרח כי "ללא הצו, תיגרם פגיעה מיידית בציבור המבקש לצרוך בישראל את שידורי הערוץ בלי שיבושים, ותיפגע יכולתו של הערוץ לסקר את המתרחש בישראל עבור צופיו. נזכיר שוב, כי הצווים האמורים ייכנסו לתוקף באופן מיידי, ללא שתינתן לערוץ או לצופיו זכות טיעון. המדובר בהחלטה שתוביל לפגיעה מידית ובלתי מידתית בחופש הביטוי וחופש העיתונות, תוך תיוג פסול של צופי הערוץ בישראל כמי שצורכים תכנים הפוגעים בביטחון, באופן שמייצר גם אפקט מצנן".
עוד כתבו: "הפגיעה חמורה במיוחד דווקא משום שאנו מצויים בעיצומה של מלחמה, ושזרימה חופשית של מידע, כולל מידע שאינו עולה בקנה אחד עם הנרטיב הישראלי, היא קריטית לחופש הביטוי. אין לאפשר לממשלה לשלוט במידע שמגיע לאזרחים, וגם לעיתונאים ישראלים, וכך לנסות לעצב את תפיסת עולמם לגבי המלחמה, לגבי עסקת החטופים, לגבי אחריות הממשלה וכשליה, או באשר לטענות לגבי אופן הלחימה וביצוע פשעי מלחמה. זרימה חופשית של המידע היא זכות יסוד של האזרחים, ותנאי הכרחי לשיח ציבורי אמיתי וחופשי, המבוסס על מידע מגוון ולחופש העיתונות".
על פי עורכי הדין ב"כ האגודה, הגר שחטר וגיל גן מור, לעתירה סיכויים גבוהים, לאור כך ש-"הוראת השעה פוגעת בזכויות אדם לתכלית שאינה ראויה ובמידה העולה על הנדרש. הוראת השעה מובילה לפגיעה בעצמאות הרשות השופטת ובהפרדת הרשויות. הוראת השעה כוללת הוראות שהוסרו מחוקים אחרים לאחר שהמדינה ובית המשפט הכירו, כי הטלת סנקציות גורפות על גופי תקשורת אינם חוקתיים".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    השמאלנים עושים הכל כדי לדפוק את מדינת ישראל (ל"ת)
    כמובן 05/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור