משפט
טייס ישראלי עשה מעשה נועז וכמעט גרם לאסון תעופה: כך זה קרה
טייס קרב לשעבר הקים מנחת פיראטי בחצר ביתו וטען כי החוק מאפשר לו זאת, עד שכמעט גרם לאסון תעופתי. זה הסיפור הבלתי נתפס של ידידיה משולמי. כעת, בית המשפט אמר את דברו בעניין
סיפורו של ידידיה אפרים משולמי, בן 51, נשוי ואב ל-11 ילדים, הוא סיפור של חזון אישי שהתנגש בחוק ובמערכות המדינה. משולמי, טייס מסוקים מיומן ששירת במילואים בחיל האוויר הישראלי, החליט להקים "יש מאין" ענף תעופה אזרחית עצמאי באזור מגוריו בשומרון.
"החלום שלי והחזון שלי הינם לפתח את החיים הישראליים בארץ ובפרט במקום מגורי באזור השומרון", הסביר משולמי בבית המשפט. שנים של שירות כטייס בחיל האוויר חיזקו אצלו את התפיסה שביכולתו להרחיב את ההתיישבות באמצעות פיתוח תשתית תעופתית.
הכל התחיל בסביבות שנת 2012, כשמשולמי, יזם וחקלאי בנשמתו, רכש מסוקים ומטוסים קלים והעבירם לאזור מגוריו בשומרון. הוא הכשיר בקרבת ביתו מנחת שכונה בפי רשויות החוק "מנחת פיראטי", והחל להטיס את כלי הטיס שלו באופן עצמאי.
כבר בתחילת דרכו האווירית, חיפש משולמי דרכים להסדיר את פעילותו. הוא פנה לגורמים בצה"ל וביקש היתרים מסא"ל צחי לוגסי, קצין הגנה מרחבית בפיקוד מרכז, שהשיב לו כי "לפיקוד אין התנגדות בתנאי שבוצעה הסדרה עם רת"א ועם החטיבה המרחבית".
כאן החלה לעלות סוגיה משפטית מרכזית שליוותה את הפרשה כולה - האם חוק הטיס חל באזור יהודה ושומרון. משולמי טען לאורך כל הדרך כי החוק אינו חל באזור, ולכן אינו מחייב אותו.
במכתב ששלח למנהל רשות התעופה האזרחית, אלוף במיל' גיורא רום, ביקש משולמי לאפשר לו "חריגה קטנה" מן "האזור האסור" על-מנת לאפשר לו להטיס את כלי הטיס שלו באזור מגוריו. אך רת"א דחתה את פרשנותו המשפטית.
המשבר הראשון התרחש בדצמבר 2012, כאשר משולמי הטיס נוסע במטוס בניגוד לתנאי הרישיון הזמני שקיבל מרת"א. המעשה הוביל להתליית רישיונו "לשם הגנה מידית על שלום הציבור", ולאחר הליך ערר הוארכה ההתליה. בהמשך, ב-21 במרץ 2013, החליט ארז פלס, ראש אגף רישוי כלי טיס ברת"א על אי-חידוש רישיון הטיס של משולמי.
ועדת הערר ברת"א, שדנה בעניין, דחתה את טענותיו של משולמי ביחס לאי-תחולת חוק הטיס באזור, וקבעה באופן פוזיטיבי כי האזור מצוי במרחב הפיקוח התעופתי של ישראל, וכי הגורם המרשה ברת"א רשאי לתת הנחיות לעניין השימוש במרחב האמור.
במהלך כל אותה תקופה המשיך משולמי לטוס, חרף האזהרות והתראות מהרשויות. בנובמבר 2013 הוא נקט בפעולה שחשב שתפתור את בעיותיו החוקיות - גרע את רישום כלי הטיס שלו מהפנקס בישראל, מתוך מחשבה שאם הכלים אינם רשומים בישראל, אז חוק הטיס אינו חל עליהם כשהם טסים באזור.
התיאוריה המשפטית הזו לא עמדה במבחן, ובינואר 2014 הוגש נגדו כתב אישום ראשון בבית משפט השלום בכפר סבא בגין עבירות על חוק הטיס בשתי הזדמנויות במהלך שנת 2013.
למרות ההליכים המשפטיים, המשיך משולמי בפעילותו האווירית. הוא פנה לחיל האוויר בניסיון לתאם את טיסותיו כדי למנוע אירועי תעבורה אווירית מסוכנים, אך חיל האוויר סירב ליצור "ממשק ישיר" עם מי שטס בניגוד לחוק.
בנובמבר 2015 הרשיע בית משפט השלום בכפר סבא את משולמי בכל העבירות שיוחסו לו, ודחה את טענותיו הן ביחס לתחולת חוק הטיס באזור והן ביחס להגנה מן הצדק. על הנאשם נגזרו שישה חודשי מאסר מותנה, קנס והתחייבות.
ההרשעה הפלילית הובילה לצומת דרכים משמעותית. חיל האוויר עמד להדיח את משולמי משירות מילואים פעיל כטייס. במאי 2016 פורסמה בעידודו של משולמי כתבה באתר MAKO בכותרת "אני ושדה התעופה הקטן שהקמתי לי ליד המאחז", שגרמה למנהל רת"א לפנות למפקד חיל האוויר ולדרוש את הפסקת טיסותיו כטייס מילואים.
כשבועיים לאחר מכן, ביוני 2016, חתם משולמי על מכתב התחייבות למפקד חיל האוויר, שבו התחייב להימנע מהפעלת כלי טיס אזרחיים באזורים האסורים בטיסה. ואולם, יומיים בלבד לאחר החתימה, פנה במכתב למפקד החיל ומחה על כך שלטענתו אולץ לחתום על המסמך.
ערעורו לבית המשפט המחוזי על הרשעתו נדחה ברובו באוגוסט 2016. גם בשלב זה המשיך משולמי לטוס למרות כל ההתראות וההרשעה. בנובמבר 2017 דחה בית המשפט העליון על הסף את עתירתו נגד החלטת מפקד חיל האוויר להפסיק את שירותו במילואים.
בית המשפט העליון קבע באופן פוזיטיבי כי משולמי "עושה דין לעצמו, מטיס את מטוסו הפרטי ללא רישיון באזור אסור לטיסה אזרחית, מנחית אותו במנחת פיראטי שהכין עבורו, והכל בהתעלם מהוראות הגורמים הממונים על אסדרת התעופה".
ואולם, גם הביקורת הקשה של בית המשפט העליון לא עצרה את משולמי. במהלך שנת 2018 ביצע לכאורה עוד שורה ארוכה של טיסות בניגוד לחוק, שהובילו לבסוף להגשת כתב אישום נוסף.
האירוע החמור ביותר התרחש ב-26 בנובמבר 2018, כאשר משולמי הטיס את אחד ממסוקיו בניגוד לדין באזור בקעת הירדן, בזמן שחיל האוויר ביצע טיסת אימון במטוס "הרקולס" (קרנף). באזור שבין חברון לפצאל, טס ההרקולס בגובה 300 רגל בעוד משולמי טס במסוקו בגובה 500 רגל מעל למטוס, ובמרחק של כ-500 מטרים ממנו.
טייס המשנה של ההרקולס העיד כי "אני מזהה באזור השעה אחת מסוק, מעט גבוה ממני ומימין... אני מזהה שזה מאיים עליי באיזשהו מצב... ומיד לוקח לכיוון שמתרחק ממנו". הקברניט העיד כי "זאת חליפה חריגה ומסוכנת" וכי "אם אני הייתי ממהר ב-4 שניות או שהמסוק היה מאט ב-4 שניות או משהו כזה... אז יכולנו להתנגש".
המסוק לא זוהה במכשירים האלקטרוניים שבמטוס, דבר שהיווה סיכון להתנגשות ותאונה אווירית. בתגובה, ומתוך חשש להתנגשות, הסיט טייס המשנה את מטוס הקרנף ממסלולו המתוכנן. אירוע זה, שכונה "אישום הקרנף", הוביל להזנקת מטוסי קרב מסוג F-15 כדי לסרוק את שמי האזור בחיפוש אחר המסוק.
המפתיע הוא שמשולמי עצמו הגדיר את האירוע כ"אירוע תעבורה חמור בגובה נמוך" במכתב ששלח לחיל האוויר זמן קצר לאחר התקרית, ואף האשים את החיל בכך שסירב לתאם עמו את טיסותיו.
במהלך התקופה הזו, פעלה המשטרה נגד משולמי, והוא אף נעצר פעמים מספר. עו"ד גיל דשא, יועץ משפטי במרחב ש"י של המשטרה שהיה מעורב בחקירת התיקים, העיד כי הנחה את הגורמים במרחב "שכל טיסה שלך צריכה להסתיים במעצר" וכי "אם אדם מסכן את הציבור ולא מבין ומגישים כתב אישום ויש לו מאסר על תנאי וממשיך לטוס... אז אני מחויב כקצין משטרה אני מחויב קודם כל לשמירה על שלום הציבור".
בנובמבר 2018 ובאפריל 2019 הוגשו נגד משולמי שני כתבי אישום, שהדיון בהם אוחד בהמשך. ההליך המשפטי נמשך שנים ארוכות, בין היתר בשל התעקשותו של משולמי לנהל את התיק בעצמו במקביל לסנגורו.
בסופו של דבר, השבוע, הורשע משולמי בכל העבירות שיוחסו לו. השופט דוד שאול גבאי ריכטר קבע כי ההתנהגות של משולמי בשני כתבי האישום "מלמדים על כך שהנאשם הוא איש עקרונות, שמממש אותם בהתאם לצו מצפונו ובריש גלי. אלא, שהנאשם הרחיק לכת במעשיו, באופן שהביא לסיכון משמעותי של חיים".
השופט הוסיף כי "בכל הכבוד לשירותו הצבאי של הנאשם והכשרתו כטייס צבאי, שירות זה אינו מקנה לו את הזכות להפוך את החוק ואת רשויות המדינה למרמס".
בית המשפט אף מתח ביקורת קשה על התנהלותו של משולמי, באומרו כי "נדמה שזהו ביטוי מובהק לליקוי המאורות שבו לקה הנאשם, וליוהרה שלו לסבור כי 'כולם טועים והוא צודק'. במקרה זה, יוהרתו עלולה הייתה לעלות בחיי אדם".
עוד ב-
כזכור, דיווחנו כי הישראלים מסתערים על מקצוע הטיס וכי הדבר גורם לעומס כבד במחלקת רישוי. כמו כן, פרסמנו כי הדוגמן הידוע החל בהליכי הוצאת רישיון טיס. גם דיווחנו על הטייס הצעיר ביותר שהקיף את העולם.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(1):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
1.בה נצפצף על כולםא.ש 05/2025/05הגב לתגובה זו0 0משולמי עדיין טס חופשי ולא חכלא. שלטון החוק עדיין לא מצא דרך להכניסו לכלא. ורק היועצת המשפטית "אשמה" שהוא עדיין מסכן את הרבים. חוסר משילות כבר אמרנו? אז מי האשם בפרודיה הזאת? ברור בגץ והיועצתסגור



