משפט

ג'נרל מוטורס תשלם מיליוני שקלים ללקוחותיה וזאת הסיבה

סוף לסאגה: באחד מדגמי שברולט נמצא כשל מסוים ובעליהם יקבלו אחריות עד 10 שנים וכן החזר כספי של אלפי שקלים עבור תיקונים
דוד לוי | 
שברולט סילברדו (צילום דוברות המשטרה)
בית המשפט המחוזי מרכז-לוד אישר השבוע הסדר פשרה בתביעה ייצוגית נגד יוניברסל מוטורס ישראל (UMI) וג'נרל מוטורס, בעקבות כשל סדרתי במערכת האוריאה ברכבי שברולט סילברדו משנות ייצור 2010-2016.
מערכת האוריאה, שתפקידה להפחית זיהום אוויר במנועי דיזל, התגלתה כבעייתית וגרמה לתקלות חוזרות ונשנות. על פי התביעה, התקלות גרמו לא רק להוצאות כספיות כבדות על בעלי הרכבים, אלא אף הובילו בעלים רבים לנתק לחלוטין את המערכת, מה שהגביר משמעותית את זיהום האוויר.
הכשל החמור התבטא בכך שכאשר התעוררה תקלה במערכת, הופיעה התראה בלוח המחוונים, ובהמשך הוגבלה פעולת המנוע - תחילה בהפחתת מהירות הנסיעה המרבית, ובמקרים קיצוניים אף בהשבתה מוחלטת של המנוע.
במסגרת ההסדר, הסכימה יוניברסל מוטורס ישראל להחיל בישראל את אותה הרחבת אחריות שניתנה בארה"ב למערכות האוריאה ברכבי שברולט סילברדו משנת הדגם 2016, כך שבעלי הרכבים ייהנו מאחריות ל-10 שנים או 193,000 ק"מ (לפי המוקדם מביניהם).
בנוסף, ישולם החזר כספי לבעלי הרכבים שנאלצו לשלם מכיסם עבור תיקון התקלה לפני החלת הסדר הפשרה. סכום ההחזר יעמוד על 4,846 שקלים לכל תיקון.
מעניין לגלות שלמרות הטענות בתביעה, הרחבת האחריות לכלי רכב משנות הדגם 2010-2015 כבר הוחלה ויושמה בישראל באופן מלא. מתוך 6,415 כלי רכב שהיו זכאים להרחבת אחריות זו, 3,300 רכבים כבר נזקקו לתיקון התקלה ותוקנו על חשבון היבואנית והיצרנית - שיעור מימוש של 51.4%, שהוא אפילו גבוה משיעור המימוש בארה"ב.
במסגרת ההסדר, החליט בית המשפט למנות את מהנדס הרכב דוד נמרי כמפקח טכני שיכריע במחלוקות שיתעוררו לגבי זכאות לתיקון או להחזר כספי.
השופט אבי פורג, שאישר את הסדר הפשרה, קבע כי "ההסדר עונה על הסיכויים והסיכונים הטמונים בבקשת האישור, בהתחשב במשאבים ובזמן השיפוטי שהיו כרוכים בניהול התיק, חלף אישור הסדר הפשרה, עד להכרעה חלוטה".
לדברי חברות הרכב, השווי הכספי הכולל של הרחבת האחריות מוערך בכ-2.7 מיליון שקלים. שווי זה מחושב על בסיס ההערכה שהתקלה צפויה להופיע בכשליש מכלי הרכב הרלוונטיים במהלך תקופת האחריות המורחבת.
בעלי הרכבים שזכאים להחזר כספי יידרשו להציג מסמכים מתאימים, כולל חשבונית מס של המוסך המורשה שביצע את התיקון, ולחתום על הצהרה שהתיקון אכן בוצע עקב תקלה במערכת האוריאה.
מעניין לציין שהתביעה חשפה כי ג'נרל מוטורס הייתה מודעת היטב לתקלות במערכת האוריאה, ואף פרסמה מספר הרחבות אחריות בארה"ב כבר בשנים 2016 ו-2017. אולם, לטענת התובעים, "המשיבות מעולם לא לקחו אחריות בישראל על התקלות והליקויים במערכת האוריאה, למרות שבארה"ב פירסמה GM את קיום התקלות והרחיבה את האחריות למערכת".
חשוב לציין כי ההסדר אינו חל על רכבי שברולט מדגמי 2017 ואילך, לאחר שהמשיבות טענו כי בין שנות הדגם 2016 ל-2017 שינתה ג'נרל מוטורס את מערכת האוריאה באופן מהותי, מה שהביא ל"צניחה דרמטית בשיעור התקלות, ירידה של 85%-95% בשיעור התקלות בדגמי הרכב הרלוונטיים".
עבור הלקוחות המעוניינים לממש את זכויותיהם, יוניברסל מוטורס ישראל התחייבה לשלוח הודעות אישיות לכל בעלי הרכבים הרלוונטיים, ולפרסם את פרטי הרחבת האחריות באתר האינטרנט של החברה.
עורכי הדין של התובעים יקבלו שכר טרחה של כ-412 אלף שקלים, כאשר התובעים עצמם יזכו לגמול של כ-102 אלף שקלים. סכומים אלה, כמו גם עלויות ההסדר, ישולמו במלואם על ידי החברות הנתבעות ולא על חשבון הפיצוי לחברי הקבוצה.
תביעה ייצוגית היא ללא ספק כלי צרכני יעיל, בכך שהוא מאפשר לנהל תביעה אחת מרוכזת כאשר מדובר בתובעים רבים והדבר מביא לא פעם לתוצאות. כפי שדיווחנו על חברת האשראי החוץ בנקאי שתשלם מיליוני שקלים ללווים שלה. כמו כן, פרסמנו על רשת מועדוני הכושר הגדולה שתחזיר מיליונים ללקוחותיה. פרסמנו גם על ענקית הקורקינטים שתפצה את המשתמשים הישראלים שלה. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה