משפט

UBER עומדת להכנס לארץ: זה המהלך שנשקל

"יש 25 אלף נהגי מוניות ו-35 אלף דרייברים – זה 3 מיליארד שקל שנעלמים" – כך טענו היום נהגי המוניות בדיון שעסק בתופעה בוועדת הכלכלה. יוזם הדיון ח"כ פורר: התופעה לא מתקבלת על הדעת; רשות המיסים: ''הגענו למחוללים כולל למי שהמציא את התוכנה''
מערכת ice |  25
מוניות (צילום פלאש 90/ מרים אלסטר)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה היום לבקשת ח"כ עודד פורר דיון שעסק בפעילות ה"דרייברים" ואזלת ידן של הרשויות באכיפת החוק. ח"כ פורר הציג את הנושא ואמר כי נחשף לתופעה מהתחקיר של יוסי מזרחי ששודר בקשת 12. 
"יש קבוצה של נהגים שמשלמים מיסים וכפופים לחוק, ויש את מי שעושים את אותו דבר בלי פיקוח וזה לא מתקבל על הדעת. גם פתחו את השוק וגם זרקו את מי שהולך בתלם מתחת לגלגלים ועד עכשיו לא שמעתי אמירה ברורה של משרד התחבורה והגופים השונים", אמר ח"כ פורר.
מנכ"ל ארגון המוניות, שבתאי מצליח, אמר כי הבעיה קיימת כבר כ-13 שנים והנהגים לא מפחדים ומפרסמים בגלוי ברשתות ובתחנות אוטובוס. הוא הוסיף כי יש 25 אלף נהגי מוניות וכ-35 אלף דרייברים. "היו פשיטות אבל זה טיפה בים", אמר. נהג המונית אליעזר מעוז הוסיף כי יש 30 אלף דרייברים שכל אחד מהם עושה 20 אלף שקל בחודש וזה 3 מיליארד שקל שנעלמים. 
מנכ"לית תנועת האינטרס שלנו, נטע-לי גרייבר, אמרה כי זאת התוצאה של אחד מהשווקים הכי מאוסדרים וחנוקים במדינת ישראל. לדבריה, כל הסיבות שבגינן הטילו את הרגולציה לא טובות כי אין פיקוח וצריך לפתוח את השוק כדי שהוא ייצר מחירים שווים לכל כיס. 
נציג רשות המסים, אריה חן, אמר כי הרשות היא לא חלק מאזלת היד ועוסקת בסוגיה הזו לא בגלל כתבות בתקשורת. "לפני מספר חודשים טובים התקבלה החלטה שכחלק מהמלחמה בהון השחור זו תופעה שאנחנו צריכים לטפל בה, צריך זמן כדי לטפל בזה. ברור לנו שצריך להגיע למחוללי הפשיעה ואנחנו עובדים על זה. להגיד שהרשות תמגר את זה מהשורש אני לא יכול להגיד, אבל נגבה מה שצריך ממי שצריך. התופעה לא תהייה. הגענו למחוללים כולל מי שהמציא את התוכנה ואנחנו בעיצומה של החקירה", ציין חן. היועץ של מנהל רשות המסים, עדן ביטקובר, הוסיף: "המלצנו למנכ"ל האוצר הנכנס לבחון מחדש את השוק הזה ולפתוח אותו לתחרות, זאת תופעה שרשות המסים לבד לא תוכל לטפל בה".
התובעת הראשית של משרד התחבורה, עו"ד לילי גורדון שרגא, הסבירה כי המשרד נלחם בתופעה בכל האמצעים. "עשרות כתבי אישום מוגשים בשנה, אין תלונה שמגיעה אלינו ולא מטופלת. כל אירוע נבחן במלא הרצינות ואני מוחה על הטענה לאכיפה בררנית. בחנו דרכים להרחיב את כוחות האכיפה שלנו, כי במצב היום אם אני מגלה עבירה במקרה הטוב האפשרות להרשעה היא בעוד שנתיים-שלוש", אמרה.
נציג המשטרה, רפ"ק אבנר גרוס, ציין כי ב-4 השנים האחרונות נרשמו 177 דוחות, והדבר משקף מדיניות כוללת ומורכבת של האכיפה. הוא הסביר כי יש קושי ראייתי מאחר והחוק מאפשר נסיעות שיתופיות, ונדרשת חקירה מלאה להוכיח תמורה כספית אסורה ותעדוף המשטרה נוטה לאכיפת עבירות מסכנות חיים.
ח"כ דן אילוז אמר כי מה שגורם לתופעה זה השוק הסגור, שצריך לפתוח אותו ולהכניס את אובר. דבריו עוררו סערה בקרב נהגי המוניות והוא הוסיף כי לא הם יחליטו. "מי שמחליט זה הכנסת ולא כל מיני ועדים וקבוצות אינטרסים. הדבר הכי טוב שיכול לקרות לנהגי המונית זה אם יבוא חוק אובר נכון ומדויק שכולל פיצוי", אמר. ח"כ פורר אמר מנגד, כי אי אפשר לפתור את הבעיה על הגב של נהגי המוניות, ואם הממשלה לא יודעת לאכוף אז שתחזיר להם את מה שהם משלמים בשביל להפעיל מונית.
היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר כי צריך להכביר את האכיפה, ואם צריך אכיפה מנהלית אז משרד התחבורה יכול לתקן את החוק. "האכיפה המנהלית יכולה להיות יותר אפקטיבית מהליך פלילי. בנוסף, ברגע שאובר תפעל בישראל התופעה הזו לא תתקיים וצריך לשקול גם את הצעד הזה. הסיבה שזה לא קרה עד עכשיו היא התנגדות נהגי המוניות, וברור שצריך לשבת איתם ולראות איך מפצים אותם".
תגובות לכתבה(25):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 23.
    הובר עובדת בישראל כבר הרבה שנים
    אריאל 09/2025/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל נהג מונית שרוצה להצטרף להובר אין שום בעיה כמו שאתה רוצה להצטרף לגט אולי אתם מתכוונים שאתם רוצים להכניס את אובר שפרייבטים יסיעו אותנו אין בעיה אני אזמין הובר אבל רק שלא תבוא לי זקנה בת 90
    סגור
  • 22.
    כתבה שקרית אובר כבר היו פה ולא יחזרו
    דוד 05/2025/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין סיכוי לאובר לא ביטחונית ולא כלכלית למדינה לא יהיה משתלם
    סגור
  • 21.
    תופעה מ וכרת מזה שנים
    יוסי 05/2025/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל שהיה צריך לחכות לתחקיר של יוסי מזרחי כדי להציף את הנגע הזה. אני מקווה שזו לא תהיה הזדמנות "להכשיר את השרץ" וייעשה סדר כראוי. אישית, אני לא תולה תקווה בשרת התחבורה.
    סגור
  • 20.
    חובת דיווח כללית לרשות המסים
    אהרן 05/2025/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי הגיע הזמן, בדומה לקיים בארה"ב, להטיל על כל תושבי המדינה חובת דיווח כללית על הכנסותיהם מכל מקור שהוא. ולו גם בגלל עיקרון של "סדר מעל לכל" תוצר לוואי יהיה טיפול בהון השחור והגדלת השוויון בגביית המסים מתושבי המדינה.
    סגור
  • 19.
    הכל דיבורים! משרד התחבורע רע לישראל
    מוטי בר-נס 05/2025/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משרד התחבורע הוא הגורם העיקרי ליוקר התחבורה ! רישיון להפעלת מונית עולה 271,000 שח אובר יכול להיכנס מחר לישראל ולחתוך את מחירי הנסיעה בחצי, אם משרד התחבורע יחזיר 8 מיליארד ש"ח שגבה מהמוניות רשות המיסים והמשטרה הוכיחו אוזלת יד משוועת ומשרד התחבורה במקום לאסדר את דרייברים פשוט לא עושה כלום ולנהגי המוניות אחיי אני אומר שכל הנתונים ששלפו מהשרוול אינם אמת לדעתי העלמת מיסים של נהגי מוניות גדולה משל הדרייברים
    סגור
  • טען עוד
  • 18.
    סוף למחירים המופקעים
    ישראל 05/2025/21
    הגב לתגובה זו
    1 2
    מעולה, הגיעה הזמן לסים סוף למחירים המקופחים שחלק רב מנהגי המוניות לוקחים, סוף סוף תחרות
    סגור
  • 17.
    אין הצדקה למחירי הנסיעה במונית יקר מאוד (ל"ת)
    י. 05/2025/21
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור
  • 16.
    מסקנה
    אוזוספ 05/2025/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עושים בשכל, נהג מונית לפני שמרוויח גרוש נטו צריך לממן חיי מותרות של שרשרת אוכלי חינם בגלל חוק ששם להם ביד חותמת, המדינה מסדרת אשפתות לעם , בעל תחום , על זה לא משלמים ,
    סגור
  • 15.
    הכלכלית
    החלפת הממשלה 05/2025/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ירון זליכה אתה הבחירה שלי גם לעוד 100 שנה אנשים פה פשוט חולים חולים בנפש ובראש חסרי מוח והבנה בסיסית לאיך ממשלה צריכה להיראות אנחנו חיים בהזיה .
    סגור
  • 14.
    כי ככה
    מדינה חולה 05/2025/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תכניסו כבר את אובר לארץ תנו לנו לחיות כבר תנו לנשום תנו לעו להרוויח נפחי אשפה אי אפשר לנשום אי אפשר לחיות פה כל מה שמגיע לי אני אקח אני אשחט פה כל מערכת כל כסף שמגיע לי אני אקח הכול פשוט הכול .
    סגור
  • 13.
    משרד התחבולה? מתי ראיתם נהג ששם מונה?
    אל 05/2025/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ופתאום נגמר הנייר לקבלה, wow
    סגור
  • תתפלא כמעט הכל היום
    דודו 05/2025/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תתפלא כמעט הכל היום עם עונה הכל באשראי חביבי
    סגור
  • 12.
    זה
    אחד שיודע 05/2025/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בגלל שמוניות זה יקר מאוד.ברגע שיש שירות כל כך יקר תמיד ימצאו פתרון זול יותר.אם יורידו את המחיר זה לא יקרה כי לא ישתלם להם אבל מה לעשות שהמדינה הזאת היקרה בעולם וזה לא לטובה וזה רק מחמיר
    סגור
  • 11.
    הגיע הזמן, הגנבים האלה עושקים אותנו
    לילך 05/2025/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפחות ירדו המחירים.
    סגור
  • 10.
    שטיות 30 אלף נהגים
    חיים 05/2025/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם 20 אלף לחודש הזויים אם זה היה ככה גם נהגי המוניות היו נעשים פראטים זה אחוז קטן שבקושי מתפרנס כי נהג מונית לוקח כפול ויש לו גם נסיעה חזרה זההטוב לכאלה שתפסו כמההקוים של מורות וכאלה
    סגור
  • 9.
    פלת"ד?
    אני1 05/2025/20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מעניין מה אומר החוק לפיצויים לנפגעי תאונות דרכים על הדרייברים והאובר, בהיעדר רישום והיעדר כיסוי לנזקי גוף לנוסעים כנגד תמורה, ללא ביטוח חובה מתאים, ואיך המדינה תתיחס לנהגים להסעת נוסעים ללא רישיון רכב מתאים.. אנחנו בכיוון של בעייה אמיתית וצורך לתקן את חוק ביטוח רכב מנועי הזכור לטוב, לחו"ל גם על נזקי גוף, ולבטל את סעיף 8 ( ייחוד העילה) בחוק הפלת" ד
    סגור
  • 8.
    רק אובר!!! לפתוח את השוק!!! נהגי המוניות סחטנים (ל"ת)
    גלית 05/2025/20
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • נהגי המוניות אינם סחטנים
    זיו בר דן 05/2025/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מספר 8 נכבד, טענתך שנהגי המוניות סחטנים הינה אמירה נבובה חסרת כל בסיס שמהווה כותרת סתמית בלבד - מדובר בקבוצת אנשים עמלים שמפרנסים עשרות אלפי משפחות, נעה בכבישים שעות ארוכות כל ימות השבוע כולל שבתות וחגים ואינה נחה לרגע. אין כל סיבה הגיונית שהמדינה תפגע במטה לחמם של עשרות אלפי הנהגים, רק כי אינה מצליחה לטפל בנהגים ה"פירטיים" שעושים צחוק מהחוק ומסיעים נוסעים ברכבם הפרטי ללא ביטוח ולא תשלום מיסים. הצעת חברי הכנסת להתיר את כניסת חברת "הובר" לישראל תוך קיפוח מטה לחמם של נהגי המוניות, מהווה עדות נוספת לאזלת ידה של המדינה מתנהלת במהלכים חובבניים ללא ראיית העתיד ותוך פגיעה בקוצת אזרחים גדולה...
    סגור
  • 7.
    סחטן על החרדים שבזכותם זה נכנס (ל"ת)
    הובר דחוף 05/2025/20
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 6.
    יאלללהההה
    רוני 05/2025/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל החרדים עם רכב מסיעים ללא פיקוח וללא ביטוח וכסף שחור כהרגלם. אמרו אם נתפסים בנתבג יאמרו זה אח/דוד
    סגור
  • 5.
    מדינת עולם שלישי עם משטרע שאין לסמוך עליה.
    ז יבי 05/2025/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הובר עובדת מצויין באירופה, שירות יעיל הוגן ומפוקח, מחירים הגיונים וזמינות מקסימלית, בישראל לוקח 6 שנים להסדיר תחנת מוניות בנתב״ג...ומכאן אפשר להבין את השירות הגרוע של אזרחים ישראלים בתחום התחבורה.
    סגור
  • 4.
    אובר
    אב 05/2025/20
    הגב לתגובה זו
    3 3
    תעשו גוגל על נהגים של אובר ולא תרצו אובר בישראל כמה מקרי שוד,אונס,רצח לכאורה היו בעולם
    סגור
  • 3.
    יאלהה הגיע הזמן כל מזרח ירושלים היו על הכבישים
    משה 05/2025/20
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הגיע הזמן להובר הציבור רוצה תנו לו כל מזרח ירושלים בכבישים יסיע את הילדים שלכם ללא פיקוח כאשר אחד מעביר לשני את הטלפון אם האפליקציה רעיון טוב להובר בלי בטחון ובלי פיקוח
    סגור
  • 2.
    אובר
    אלכס 05/2025/20
    הגב לתגובה זו
    2 6
    אובר יהרוס את המניות. בניו יורק מחיר של מדליון מונית נפל ממיליון דולר ל100 אלף. נהגים התעבדו בגלל זה.
    סגור
  • 1.
    מדינה פח זבל.
    שרון 05/2025/20
    הגב לתגובה זו
    5 3
    מי יציל את החטופים שנהגי uber יחטפו? מדינת ישראל? אולי ביבי
    סגור