משפט

הפגיעה במשפחות מעוטות יכולת תיפסק? בג''צ יכריע בקרב מול חברת החשמל

בג''צ דן בעתירה של האגודה לזכויות האזרח נגד ניתוקן מחשמל של משפחות עניות בשל חובות שצברו. בין המקרים החריגים חברת החשמל ניתקה אם יחידנית לחמישה ילדים, אשר בנה מחובר למכשיר ביפ-אפ, בניגוד לעמדת משרד הבריאות
ארנולד נטייב | 
הפסקת חשמל (צילום דניאל שטרית פלאש90)
בג''צ דן היום (שני), בעתירתם של האגודה לזכויות האזרח נגד ניתוקן מחשמל של משפחות עניות בשל חובות שצברו. באגודה כתבו: "לא יתכן שבשנת 2020 עשרות אלפי משפחות יחיו ללא חשמל רק משום שאין להן אמצעים כלכליים. את העתירה הגשנו יחד עם הקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטה תל אביב". הרכב השופטים שדנים בעתירה הם: הנשיאה אסתר חיות, עוזי פוגלמן ונעם סולברג. 
אחד המקרים החריגים בו דנו בעתירה הוא מצב בו חברת החשמל ניתקה אם יחידנית לחמישה ילדים, אשר בנה מחובר למכשיר ביפ-אפ. לפי משרד הבריאות, ניתוק אנשים אלו מחשמל מהווה סכנת חיים. עמדת משרד הבריאות לא התקבלה והעותרת נותקה בעבר מחשמל, בית המשפט סיים לדון בנושא והחלטה תימסר בהמשך.
במהלך הדיון עו"ד עדי ניר בנימיני, הקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטת תל אביב אמר: "חברת החשמל הפכה להיות הנושה מובטח, בהיעדר סמכות היא עושה שימוש במת"מ ככלי גביה שמאפשר לה לעקוף את כל החוקים שהמדינה יצרה לצורך גביית חובות. ברור שאנשים לא יכולים להישאר ללא חשמל, ברור שאנשים יעשו הכל כדי להיות עם חשמל. אנשים הגיעו לקיבוץ נדבות כדי לשלם לחברת החשמל".
עו"ד נריה מהסיוע המשפטי של משרד המשפטים הוסיפה: "במדינת ניו יורק ניתוק מחשמל מותנה בבדיקת רופא שיאשר אם ניצוק מחשמל אפשרי. בקנדה הרגולטור קובע ניתוקי חשמל לפי המצב הסוציאלי, הכלכלי והרפואי. בנושא המים רשות המים קבעה אמות מידה על פיהם היא יכולה להחליט מי ינותק".
הנשיאה חיות התייחסה לנושא בדיון: "אי אפשר להניח שצרכנים שלפי המלצת משרד הבריאות אסור לנתק, לא ישלמו אם יהיה אסור לנתקם. קראתי לזה תעתוע סטטיסטי, אני לא רוצה לקרוא לזה בשם אחר", עוד אמרה: "האנשים נפגעי רדיפות הנאצים אפילו לא מודעים לזכות שיש להם, והם משלמים חשבון חשמל כמו טאטלה".
נציג חברת החשמל בדיון טען כי חברת החשמל היא חברה מסחרית שנותנת שירות, היא לא חייבת לתת שירות למי שלא משלם, גם כשמדובר בשירות חיוני. יש אנשים שצרכו חשמל באופן לא חוקי וחיבלו במונה, הדבר לא נמצא בעתירה ואין לי אפשרות להתייחס אליו.
לקראת סיום הדיון הוסיפה הנשיאה חיות: "מה שמצער זה שאין מסד נתונים שעל פיו דחיתם את ההצעה. אתם בכלל לא יודעים על מה מדובר ועל כמה מדובר. זה קצת נראה משונה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה