משפט

הדרמה בשופרסל: כל האמת מאחורי סערת תיאום המחירים

אתר האינטרנט לחרדים בלבד היה הקש ששבר את גבו של הגמל ורשות התחרות לאחר מספר שנים של שיתוק חוזרת למלא את התפקיד שלה באחת החקירות הגדולות שידעה מאז "התעסקה" עם הבנקים
ניצן כהן |  5
סניף שופרסל (צילום פייסבוק/ שופרסל)
את הסיפור של החקירה הזו צריך לספר בזהירות כדי לא לזהם אותה ולא לפגום בה. שיחות ארוכות לאורך הלילה מגלות כי החקירה שמתנהלת היא עמוקה מאוד, רחבה מאוד ומקיפה מאוד והיא למעשה שמה קץ לשיתוק שאחז ברשות התחרות (ובכל גורמי אכיפת החוק) בשנים האחרונות ומחזירה את הכוח לציבור.
במה דברים אמורים: באופן מדהים למדי תוכניות הטלוויזיה שעוסקות בצרכנות עסקו בתקופה האחרונה, כאילו מנתח מוכשר מנצח על התזמורת הזו, וכולם, כולל כולם, יבואנים, יצרנים, מנהלי רשתות כולם מדברים בקול אחד שתכליתו אחת - להכשיר את לבבות הציבור לקראת העלאות מחירים בענף המזון. 
 
הכתבים והמגישים יישרו קו והעלו את הטונים ככה שברור לכולם שעליות מחירים יהיו, כמה? נדבר על זה בהמשך. 
הקולות האחידים הביאו להרמת גבה ברשות התחרות. נכון יש עלייה במחירים חומרי הגלם, נכון יש עלייה במחירי התובלה הימית אבל את אלה מקזזים היחלשות הדולר מול השקל, הורדת מכסים ובכלל פתיחת השוק ליבוא חופשי (או כמעט חופשי) של מוצרים חקלאיים. אז מה קורה כאן?
נפתח לרגע סוגריים: רשות התחרות הייתה משותקת בשנים האחרונות כמו שאר גורמי האכיפה שהוחלשו וסורסו עם מינויים בעייתיים ובכל פעם שכן הרשויות האלה ניסו לעשות משהו, הם חטפו משרי הממשלה הקודמת על הראש כך שהמסר עבר: אל תעשו גלים וכולם יהיו מרוצים. זהו, שהתחלפה ממשלה וכללי המשחק השתנו.
חשיפת האתר של שופרסל לחרדים בלבד עם מוצרים, כן אותם מוצרים מוזלים בעשרות אחוזים ביחס לאתרי הסחר שמיועדים לחילוניים היו הקש ששבר את גבו של הגמל והנה רשות התחרות החליטה לבדוק איך כולם מדברים באותה השפה עם אותו הסאב-טקסט (להוציא אחד: רמי לוי).
וככה נפתחה חקירה שהיא מהסבוכות שניתן להעלות על הדעת, אם נעשה את עצמנו מופתעים הרי שאם שטראוס מוכרת מוצר מסוים לשופרסל הרי היא תמכור באותו המחיר לרמי לוי ולוויקטורי וכן הלאה ואלה בתורם יחליטו אם לגלגל את העלאת המחירים לצרכן או לספוג את זה.
אבל באופן מפתיע כולם (להוציא רמי לוי) דיקלמו את אותו דף מסרים ולכן לא נותר לחוקרי רשות התחרות אלא לפתוח בחקירה גלויה שכוללת חקירה של מי שמנהלים את הסחר ברשתות ואצל היבואנים הגדולים והיצרנים הגדולים וככה להבין טוב יותר איך קרה שבמקום שיקום מישהו ויצעק: הנה אני סופג את עליית המחירים - בואו לקנות אצלי, כולם מדקלמים את אותו הטקסט.
חוקרי הרשות הגדילו ועשו ואף אספו חומרים מהמשרדים כדי להבין יותר טוב באמצעים כתובים את מנגנון הרכש וקביעת מדיניות המחירים לצרכן. 
נזכיר כי בדרך כלל לא מוצאים מסמכים (אקדח עשן) שמלמדים על תאום מחירים באופן בוטה, אבל בהחלט מתגלים ממצאים שמדברים על העברת מסרים כדי ליישר את השורות - וזה מה שנמצא כעת בחקירת הרשות. הדרך בה הועברו המסרים הללו (ככל שהועברו וככל שהיו כאלה) ומה עשו איתם, כיצד עבדה מכונת יחסי הציבור המשומנת שלהם וכן הלאה.
כדי להבין את מורכבות החקירה של רשות התחרות נחזור לעבר, אז עלו תמיהות כיצד עמלות הבנקים מתיישרות תמיד לאותו מחיר כך שאם בנק אחד החליט להעלות עמלה על פעולה מסוימת, תקופה קצרה לאחר מיכן שאר הבנקים היו מתיישרים לעמלה הגבוהה וכן הלאה. כאן פתרו את הבעיה בקנסות מינהליים שהטיל הפיקוח על המערכת ודחיפה אגרסיבית למדי לתחרות מלאה.
ניתן דוגמה נוספת למורכבות החקירה: בדרך כלל המשטרה תתקשה למצוא ראייה חותכת בדמות סרטון שכולל אודיו בו פושע מתכנן רצח בקול רם (שמוקלט) ואז הצילום מראה את אותו הפושע יורה למוות בקורבן וכל מה שנשאר זה לעצור את העבריין ולהביא אותו למשפט. חקירות כאלה הן מורכבות הרבה יותר וכוללות תצריך שמורכב מחלקים קטנים ורבים שנותנים תמונה שלמה - ובזה מתמקדת חקירת רשות התחרות.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    גם אם יש כסף לא לקנות והמחיר ירד.
    צרצר 01/2022/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תלמדו מהחרדים פותחים שוק אינטרנטי.
    סגור
  • 3.
    למה לכתוב משהו שלא ידוע
    הנושך 11/2021/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך אפשר לכתוב " כל האמת " הרי הנושא נמצא בחקירה.
    סגור
  • 2.
    תמנו את זליכה לראש רשות התחרות
    רני רעם 11/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שיתו עבודה
    סגור
  • לתת לחתול לשמור על השמנת !!!!! (ל"ת)
    הנושך 11/2021/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    בעלי חברות ביטוח נכנסו לכלא על תאום מחירים
    יוסקלה 11/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולא רק..הם איבדו את הרשיון שלהם..ראו משפחת טייבר שנאלצה למכור את חברת ציון לחברת הראל..שלא יהיו אי הבנות ..הגיע להם..
    סגור