משפט

בית המשפט קיפל את אפל: פורטנייט יחזור לחנות האפליקציות?

למרות שאפל ניצחה בתשעה מתוך עשרה נושאים, אפל רשמה כישלון משמעותי אחד במאבק המשפטי של החברה עם מפתחת המשחקים "אפיק" שפיתחה את המשחק המצליח "פורטנייט"
מערכת ice | 
טים קוק, מנכ"ל אפל (צילום ויקיפדיה)
למרות שאפל נתפסה בעיקר כמנצחת בסיבוב הראשון של המאבק המשפטי שלה נגד Epic Games, היה לה כישלון משמעותי אחד שייכנס לתוקף בחודש הבא: ענקית הטכנולוגיה תצטרך לאפשר למפתחי צד שלישי להפנות לקוחות לאתרים וחנויות חיצוניות, לאחר שהשופטת דחתה את בקשתה של אפל לעיכוב בצו ביום שלישי.
אפליקציות ומשחקים שגורמים ללקוחות להוציא מחוץ לאקוסיסטם הטכנולוגי של אפל ימנעו את עמלת המפתחים של החברה בשיעור 30% או 15% לחברות עם הכנסה שנתית של פחות ממיליון דולר), נקודה שהיוותה את אחת המחלוקות המרכזיות. המהלך יחל מחודש דצמבר.
בהצהרה שמסרה לכלי תקשורת בארה"ב, אפל ציינה כי היא מתכננת לפנות לבית משפט לערעורים אחר במטרה לקבל את אישור הצעתה. אם גם זה נכשל, אז אפל חייבת לבצע את השינויים עד ה-9 בדצמבר, שיעברו 90 יום מאז מתן פסק הדין הראשוני. אפיק ערערה גם על פסק הדין הראשוני, שאותו הפסידה בתשעה מתוך עשרה סעיפים. אפל לא צריכה לאפשר לחנויות משחקים אחרות בפלטפורמה שלה, להפחית את עמלת המפתחים שלה, או להחזיר את הלהיט של אפיק "פורטנייט".
 
כזכור, המשחק "פורטנייט", הלהיט ההיסטרי של אפיק גיימס הוסר מהחנות של אפל באוגוסט 2020, לאחר שאפיק הוסיפה לו מאחורי גבה של אפל אפשרות לרכוש את הכסף הווירטואלי המשמש לשדרוג דמויות ונשקים בתשלום ישיר, שעליו אפל לא יכולה לגבות עמלה בסך 30% כפי שהיא גובה מכל תשלום שנעשה דרך המערכת שלה. אפל טענה שהדבר מפר את החוזה בינה לבין אפיק וחסמה את חשבון המפתח של האחרונה, ואפיק מיהרה לתבוע אותה ולטעון כי מדובר בהתנהלות מונופוליסטית.
מאז נגרר העניין בבית המשפט המחוזי בקליפורניה, שפסק בתחילת ספטמבר כי מצד אחד אפיק אכן הפרה את ההסכם עם אפל ועליה לשלם לה את העמלות ש"העלימה" מפניה, אך מצד שני דרש מאפל לאפשר לאפיק ולכל שאר המפתחים בחנות להשתמש במערכות תשלום חיצוניות עם עמלות נמוכות יותר מאלו שגובה אפל עצמה.
פסק הדין הראשוני, שניתן בספטמבר על ידי השופטת איבון גונזלס רוג'רס, מצא שאפל לא יכולה להיחשב כמונופול על האופן שבו היא מטפלת ב-App Store שלה או העמלות שהיא גובה. "הצלחה אינה בלתי חוקית", כתבה. אבל השבוע היא דחתה את בקשתה של אפל לעכב את יישום השינויים בחלק המפתח היחיד שהיא איבדה. "הבקשה של אפל מבוססת על קריאה סלקטיבית של ממצאי בית משפט זה ומתעלמת מכל הממצאים שתמכו בצו המניעה", כתבה בפסיקתה.
 
"הבקשה פגומה מיסודה. מלבד, הצורך לזמן לקבוע הנחיות, אפל לא סיפקה שום סיבה אמינה לבית המשפט להאמין שהצו יגרום להרס כביכול. ניתן לבדוק קישורים על ידי סקירת אפליקציה. משתמשים יכולים לפתוח דפדפנים ולהקליד מחדש קישורים לאותו אפקט; זה פשוט לא נוח, ואז עובד רק לטובת אפל".
החברה הכניסה רווח תפעולי של 8.5 מיליארד דולר בשנת הכספים 2019, על פי ניתוח של וול סטריט ג'ורנל. החברה הרוויחה 13.5 מיליארד דולר מגיימינג ב-2020, פי שניים ממה שהיא הרוויחה מכל שאר ההכנסות של App Store. השופטת איבון גונזלס רוג'רס העריכה את שוק המשחקים בניידים ב-100 מיליארד דולר בפסיקתה ב-10 בספטמבר במשפט בין אפל לאפיק.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה