משפט

שאמה-הכהן יתקפל? העתירה שתשאיר את היצירה השנויה במחלוקת במוזיאון

היצירה "ירושלים" מסעירה את רמת גן, ראש העיר קורא להסיר את ההצגה שלה מתערוכה במוזיאון בעיר לאחר סקר שביצע בפייסבוק, האמן דוד ריב והאגודה לזכויות האזרח עתרו מנהלית לבית המשפט המחוזי. האם היצירה תוסר?
אביחי דלאל |  2
כרמל שאמה הכהן (צילום באדיבות דוברות עיריית רמת גן)
ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן הורה להסיר את היצירה "ירושלים" ממוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית. לאחר שפירסם פוסט בפייסבוק וקרא לציבור להחליט באמצעות אימוג'ים האם להסיר את יצירתו של האמן דוד ריב ממוזיאון רמת גן. היום (ראשון) האגודה לזכויות האזרח והאמן דוד ריב עתרו מנהלית לבית המשפט המחוזי בתל אביב בדרישה לבטל את ההחלטה.
היצירה עצמה מתעדת בחור חרדי שמתפלל בכותל בשתי תמונות בהשתקפות מראה. לצד התמונה הראשונה כתוב "ירושלים של זהב", לצד התמונה השנייה כתוב "ירושלים של חרא". לפי ההודעה של האגודה לזכויות האזרח, ממידע שהתקבל, המוזיאון סגור בימי ראשון כך שהיצירה צפויה להיות מוסרת לפני פתיחת המוזיאון לקהל מחר  בשעה 10:00.
כאמור, האגודה לזכויות האזרח והאמן דוד ריב הגישו היום עתירה מנהלית לביהמ"ש המחוזי בת"א מלבד הדרישה לבטל את החלטתו להסיר את היצירה, בעתירה דורשים להורות לו להימנע מלהתערב בתוכן היצירות המוצגות במוסדות תרבות המקבלים מימון מהעיריה או שנמצאים בבעלות העירייה. כמו-כן ביקשו העותרים מבית המשפט להוציא צו מניעה זמני שיאסור על הסרת עבודותיו של דוד ריב עד להכרעה בעתירה.
העתירה הוגשה לאחר ששאמה הכהן פירסם בעמוד הפייסבוק שלו שני פוסטים לפיהם יצירתו של ריב "ירושלים" מבזה סמל לאומי, והיא אינה מהווה ביקורת לגיטימית ולכן הורה להסירה. באחד הפוסטים הגדיל שאמה הכהן לעשות ואף קרא לציבור לענות לו באמצעות אימוג'ים האם להשאיר או להסיר את היצירה: מה דעתכם? להסיר סמנו בלייק או להשאיר סמנו את היצירה שבצילום במוזיאון החדש שלנו?. 
שאמה הכהן כתב בדף הפייסבוק שלו אמש: "עמדתי מוצקה, אך סגני רועי ברזילי המכהן גם כיו"ר המוזיאון מתנגד לכך. חופש הביטוי הוא נשמת אפנו עד שהוא מאיים להפוך לחופש השיסוי והביזוי בטח היכן שהוא מתחיל לקבל ארומה של גזענות. ירושלים היא סמל ובלב של כל יהודי וקדושה לכל הדתות כבר באירוע הפתיחה היו שלא יכלו לשאת את הפגיעה והפסיקו את ביקורם במוזיאון בגלל היצירה הזו. מצמרר רק לחשוב מה היינו מרגישים ועושים אם היצירה הזו היתה במוזיאון בפולין, גרמניה או צרפת.
ר"ג חרטה על דגלה לברליות שפויה ומאוזנת אך לא פוגענית ובטח לא מתאבדת, כל מי שכבר ביקר ראה שבתערוכה יש לא מעט יצירות פרובקטיביות אך מעוררות רגשות וויכוח מבלי לבזות אף סמל לאומי, מקום קדוש או מגזר. ר"ג לא בנתה מוזיאון בסכום עתק ולא תסבסד אותו כל שנה בכדי שילדיה ואחרים יחשפו לשפת ביבים. יש כאן חציית גבול מביקורת לגיטימית כולל על סמלי שלטון במדינה אל בוטות משסה, מבזה כלפי בירת ישראל והכותל המקום הקדוש ביותר לעם היהודי והכי חמור גזענות כלפי חרדים שהם אולי שונים באורח חייהם אך הם היו ויהיו אחים שלנו. שלא יהיה ספק שלא הייתי חושב אחרת גם אם במקום חרדי היה שם נוצרי או מוסלמי שכן בתפיסת עולמי יש לכבד כל אדם באשר הוא אדם וכל דת ואמונה ולא לבזותם עם הצמדת מילה דוחה ובוטה כזו.
 
ביקשתי להסיר את היצירה כבר מחר בבוקר, אך רועי ברזילי שהוא סגני ויו"ר המוזיאון מביע התנגדות לכך בטענה שהמוניטין של המוזיאון יפגע, האמן יסיר את שאר יצירותיו ושיש בכך פגיעה בחופש האמנות והביטוי. עם כל הכבוד לכולם האחריות בעיר היא כולה עלי ועדיין התייעצתי עם לא מעט חברות וחברי מועצת העיר ועם בכירי העיריה ואם לא יופיע כאן בתגובות נימוק משכנע שטרם הוצג לי או משקל מצטבר של דעות הפוכות אזי מחר היצירה תוסר".
בעתירה נכתב כי החלטת ראש העירייה היא התערבות פוליטית פסולה בתוכן האמנותי המוצג במוזיאון. עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, כתב בעתירה: "בשנים האחרונות רבו האיומים על חופש הביטוי של מוסדות תרבות מצד ראשי רשויות מקומיות ומצד נבחרי ציבור אחרים. מכאן החשיבות הרבה שבהתוויית גבולות ומגבלות ברורים למעורבות של פוליטיקאים בקביעת סדר היום האמנותי של מוסדות תרבות".
מעיריית רמת גן נמסר: "כשנקבל את העתירה נלמד אותה ואז נוכל להגיב באופן ענייני".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    עד מתי טרוריסטים מכל הסוגים יעלוזו. צודק שאמה הכהן
    427 12/2021/26
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כל פגיע בסמלי המדינה היא טרור ולא אומנות , ובטח שפוליטיקאי מתערב ביצירה הפוליטית הזאת! חובתו לעשות כך. מקווה שגם יסירו חרא שכזה וגם ידאגו ל"אומן" לעובדן כל מקומות להציג בהם , לא מגיע לו פרנסה בטח לא על חשבון אזרחי ישראל.
    סגור
  • 1.
    חופש הביטוי והשיסוי
    אנדרי 12/2021/26
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בית המשפט פסק כמה שנות מאסר לאמנית שציירה את מוחמד עם ראש של חיה. (חזיר?) כלומר, בית המשפט לא חשב שחופש הביטוי גובר על כבוד המאמינים.
    סגור