משפט

מועצת החלב הסתבכה: פירסמה בניגוד לחוק בבתי ספר חרדיים?

תנו לחיות לחיות נמצאת בעיצומו של מאבק במועצת החלב. עתירה מנהלית הוגשה לאחר שמועצת החלב הוציאה ערכות ופירסמה אותם בבתי ספר של מרכז החינוך העצמאי, משרד החינוך יצא נגד מועצת החלב: "הפעילות האמורה עולה לכאורה כהפרה של החיקוקים האמורים"
אביחי דלאל |  1
קרטוני חלב תנובה (צילום תנובה)
תנועת "תנו לחיות לחיות" הגישה אתמול (ראשון) עתירה מנהלית נגד משרד החינוך, מועצת החלב ומרכז החינוך העצמאי לתלמודי תורה ובתי ספר על שילוב של חומרים פרסומיים על צריכת החלב במערכת החינוך. העתירה הוגשה באמצעות עו"ד ארז וול ועו"ד תמר מאיו מהמחלקה המשפטית של העמותה.
ב-16 במרס 2021, פנתה העמותה בבקשת. חופש מידע אל מועצת החלב, שם ביקשה לקבל, בין היתר, פירוט על "כלל הפעולות לפרסום של מוצרי חלב ושל עידוד צריכתם בשנים 2019-2021, לרבות תמיגה בפעולות כאלו של ארגונים יציגים". במאי התקבל המענה שבפתחו מועצת החלב הפנתה לחוק תכנון משק החלב ולכך שבין מטרותיה בחוק עליה לפעול לעידוד צריכת חלב ומוצריו ופרסומם.
 
בין הפעילויות: הפקת ערכה בשם "דרך החלב" עם חוברות בסוגים שונים לבתי ספר שונים של מוסדות "החינוך העצמאי" עמותה המפעילה תלמודי תורה ובתי ספר לבנים ולבנות בחברה החרדית. המסרים בערכות אלו מעודדות את הצריכה של החלב יחד עם אמירות נוספות כמו "החלב הוא המזון היחיד שאפשר להתקיים ממנו בלבד (גם ללא מזונות נוספים), שירים שתומכים ומעודדים צריכת חלב ועוד.
לדברי תנו לחיות לחיות, מוסדות החינוך משמשים צינור להעברת מסרים שיווקים מטעם מועצת החלב "תוצאה פסולה שנאסרה בחוק איסור פעילות מסחרית. ביקורת" נוספת הופניתה למשרד החינוך, המשרד שאמור לפקח על עמידת מוסדות החינך בהוראות החוק. לטענת העמותה, העתירה הוגשה לאחר פניות של חודשים והתראות למשרד החינוך ללא תשובה. העתירה הוגשה במטרה להורות למשרד החינוך להנחות את  "החינוך העצמאי" להפסיק את הפצת החומרים. 
 
בחמישי האחרון, יו"ר ועדת חסויות משרדית במשרד החינוך, מיכל צדוקי, פנתה למועצת החלב. לפי המכתב, צדוקי טענה כי הדבר נעשה מבלי שניתן אישור לכך לפי דין. לדבריה, לא הוגשה בקשה על ידי מועצת החלב לקבלת אישור. צדוקי טענה כי: "מבדיקת החומרים שהובאו בפני הועדה, לא מצאנו שהוגשה לה בקשה על ידי מועצת החלב לקבלת אישור לנקוט בדרכי השיווק המצוינות בפניה, בדרך של הפצת חוברת 'שביל החלב'. בתי הספר של מרכז החינוך העצמאי הינם מוסדות חינוך כאמור בחיקוקים האמורים ונתונים לפיקוחו של משרד החינוך. הפעילות האמורה עולה לכאורה כהפרה של החיקוקים האמורים. לאור האמור, עליכם לחדול מהפעילות האמורה ללא דיחוי". 
ממועצת החלב נמסר בתגובה: “הנושא מצוי בשיח ובחינה מול גורמי המקצוע. למען הסר ספק, מועצת החלב היא חברה לתועלת הציבור אשר סמכותיה ותפקידיה מוגדרים בחוק ‘תכנון משק החלב’ ועל כן היא אינה גוף מסחרי או מקדמת פעילות מסחרית”.
ממשרד החינוך טרם נמסרה תגובה.
עו”ד ארז וול- מנהל המחלקה המשפטית של העמותה מסר: "אין שום סיבה בעולם שגוף שהקימה המדינה יפעל כדי לקדם צריכה אצל ילדות וילדים. העובדה שמועצת החלב מרשה לעצמה לפרסם חומרים שיווקיים, במסווה של חומרי לימוד, היא רק סימפטום אחד לתפיסה שלפיה יש מקום לקדם צריכה של מוצרי חלב כערך. זאת תפיסה בלתי-חינוכית בעליל: היא מתעלמת מהעובדות המדעיות ביחס לתזונה בריאה, ביחס לשמירה על הסביבה, וגם ביחס לניצול בעלי חיים – הפרות והעגלים שמשמשים כמכונות ייצור. היא מתעלמת מהמלצות משרד הבריאות להפחתת צריכה של מוצרים מן החי. המחשבה שחומרים 'לימודיים' יעודדו צריכה של מוצרים מזיקים, באופן בוטה וגלוי כל כך, מתוך תפיסה עקרונית של גוף ציבורי, לפיה התפקיד שלו הוא לקדם צריכה, ללא קשר להשפעות הסביבתיות והחברתיות שלה, צריכה לעורר חוסר שקט בכל אזרח. לכל ילד במדינה יש זכות לחינוך תזונתי, סביבתי, מוסרי ובריאותי מבוסס עובדות, ולא מבוסס אינטרסים מסחריים."
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הזוי!!! (ל"ת)
    דני 01/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור