משפט

עשירי הכנסת יחשפו? זה החוק המסקרן שישראל ביתנו מקדמת

אלינה ברדץ' יאלוב ועוד שישה חברי כנסת מישראל ביתנו שהצטרפו מקדמים את הצעת חוק השקיפות בהצהרת הון לנבחרי ציבור בכירים, העובר על החוק ייקנס ב-20 אלף שקל כקנס. יאלוב: "הצעד ייצר גילוי נאות בין הציבור לנבחריו וימנע שחיתות ציבורית"
אביחי דלאל | 
ישראל ביתנו (צילום תומר נויברג, פלאש 90)
אלינה ברדץ' יאלוב ועוד שישה חברי כנסת מישראל ביתנו שהצטרפו מקדמים בימים אלה הצעת חוק שקיפות בהצהרת הון לנבחרי ציבור בכירים. החוק נועד בכדי לחייב ראש ממשלה, שרים, סגני שרים, ראשי מפלגות ובני משפחותיהם להגיש ליו"ר הכנסת הצהרת הון שתפורסם ברבים. בעבר, הצעות חוק דומות הוגשו על ידי חברי הכנסת לשעבר, רוברט אילטוב וזהבה גלאון בכנסת ה-20.
לפי הצעת החוק, בתוך שישים ימים מיום תחילת כהונתם, יגישו ראש הממשלה, שר, סגן שר וראש מפלגה ליו"ר הכנסת הצהרה שתפורסם ברבים, לרבות באתר האינטרנט של הכנסת ומשרד מבקר המדינה. 
בהצהרת ההון יוצגו ההון, הנכסים, הזכויות, ההתחייבויות והחובות שיש לכל אחד ולבני משפחתו, בהצהרה יצוינו סוגי הנכסים וערכם באת הרכישה. כמו כן, יפורסמו מקורות ההכנסה שלו ושל בני משפחתו וסכומי הכנסה מכל מקור נוסף ויעדכן כל שינוי משמעותי בתוכן הצהרתו.יו"ר הכנסת יהיה רשאי להאריך את המועד להגשת הצהרת ההון מטעמים מיוחדיים שיירשמו ומי שיסרב ישלם קנס בגובה של 20 אלף שקל. 
 
בדברי ההסבר לחוק נכתב: "על פי הדין במדינת ישראל מחובתו של נבחר ציבור לנהל את ענייניו כך שלא יהיה ניגוד עניינים בין מילוי תפקידו לבין ענייניו האישיים. ראוי כי אם בכל זאת לא הצליח נבחר הציבור להימנע מקיומם של אי אלו ניגודי עניינים הם היו גלויים לציבור מתוקף זכותו לחופש מידע, ולא רק למבקר המדינה וליושב ראש הכנסת כפי שקבוע בחוק חסינות חברי הכנסת, זכויותיהם וחובותיהם, ובהודעה בדבר כללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים".
בנוסף, בדברי ההסבר נוספו דוגמאות מרחבי העולם: החוק הבריטי המחייב את חברי בית הלורדים ובית הנבחרים לדווח על כל אינטרס אשר עלול לגרום לציבור, באופן סביר, להטיל ספק במילוי תפקידיהם או חובותיהם הפרלמנטאריות של הנבחרים. חברי הפרלמנט של האיחוד האירופי מחויבים עם כניסתם לתפקיד וכל שנה לאחר מכן למסור הצהרה שתוצג במרשם ציבורי על כל פעילות עליה ניתן תשלום וכן על כל תמיכה שמתקבלת על פעילות פוליטית מצדדים שלישיים. בשוויץ מנוהל מרשם ציבורי בו מרוכז מידע בדבר אינטרסים אישיים של חברי הפרלמנט לרבות דיווח על פעולות מקצועיות, כהונה בדירקטוריונים, גופים מפקחים וחברות מקומיות וזרות ועל תפקידי ניהול בקבוצות עניין שוויצריות או זרות או במסגרת ועדות או גופים פדראליים.
עוד נכתב בדברי ההסבר כי: "החוק המוצע יחשוף בפני הציבור את הצהרות ההון של נבחריו הבכירים וקרובי משפחתם וזאת כדי להתמודד עם ניגודי עניינים קיימים אשר יעלו מהן וכן יעודד שקיפות, גילוי נאות ויחזק את אמון הציבור במדינת ישראל בנבחריו וכפועל יוצא מכך בהחלטותיהם".
ח״כ אלינה ברדץ׳-יאלוב מסרה ל-ice: ״החזרת אמון הציבור בנבחריו היא אחת מהמטרות העיקריות שלי כחברת כנסת, ושקיפות מלאה של נציגי הציבור היא הכרחית לשם כך. לכן הגשתי את הצעת חוק הצהרת ההון, שתחייב את נבחרי הציבור הבכירים וקרובי משפחתם להגיש הצהרה בדבר הונם ליושב ראש הכנסת וזאת תפורסם ותהיה גלויה לעיני הציבור. זהו צעד אחד מתוך מספר צעדים שאני מקדמת שיבטיחו את איכות השלטון במדינה, יצרו גילוי נאות בין הציבור לנבחריו וימנעו שחיתות ציבורית״.
אלינה ברדץ' יאלוב
יוזמת החוק, ח"כ אלינה ברדץ' יאלוב מישראל ביתנו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה