קריירה ולימודים

בשורה לנשים: יוכלו לסרב לעבוד בשעות הלילה

ועדת העבודה הרווחה אישרה את הצעת החוק של חברי הכנסת מרע"מ לפיה אישה תוכל לסרב לעבוד בשעות הלילה מחצות ועד השעה 07:30 בבוקר. האם החקיקה תורחב וגם גברים יוכלו לסרב?
מערכת ice |  1
נשים בעולם העסקי (צילום freepik)
ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ אפרת רייטן-מרום אישרה היום (רביעי) את הצעת החוק של חברי הכנסת מרע"מ, אימאן חט'יב יאסין, מנסור עבאס, מאזן גנאים וווליד טאהא, שמאפשרת לאישה לסרב לעבוד בשעות הלילה, מחצות הלילה ועד 07:30 בבוקר, במקום עד חמש או שש בבוקר, הקבוע בחוק כיום. יו"ר הוועדה, ח"כ אפרת רייטן-מרום ציינה כי יש לבחון בזהירות הגבלה שכזו – כדי להימנע מאי-קידום נשים בעבודה. 
אחת מיוזמי החוק, אימאן חט'יב יאסין, הסבירה כי חוק עבודת נשים  מגדיר "עבודת לילה" כפרק זמן של אחת עשרה שעות ובהן השעות שבין 24:00 ובין 06:00, ובחקלאות בשעות שבין 24:00 ובין 05:00, כאשר בפרק זמן זה לא ניתן לחייב אישה להגיע לעבודה, למעט במקרים מיוחדים שפורטו בחוק.
 
מטרת התיקון המוצע היא להקל על נשים שהן הורה עצמאי – שמגדלות את ילדיהן ללא בן זוג, ולהרחיב את פרק הזמן המוגדר כלילה לשעות שבין 24:00 ובין 07:30, והיא נועדה לסייע לנשים אשר צריכות לטפל בילדיהן עד ליציאתם לבתי הספר ומוסדות החינוך. יאסין הדגישה כי בעיקר בגיל צעיר של הילדים, האישה היא זו שמטפלת בהם בבית, ויש לאפשר לה את מילוי תפקידה כהורה וכאם. "הדבר יביא לרווחתם הנפשית וההורית של הילדים והאימהות", ציינה. לדבריה, "ילד" הוא עד גיל 12, והחוק לא יפגע ברצון המעסיקים להעסקת-נשים כיוון שמי שלא מעוניין להעסיק אישה, ימצא סיבות אחרות. 
ענת בן שבת, היועצת המשפטית של וועדה, ציינה כי החוק מתייחס בעיקר לעבודות המתרחשות בלילה, ולא למורים. בנוסף, לא ניתן לסרב לעבודת-לילה במקום המטפל בחולים, וכן במלונאות, תפקידי הנהלה שונים ומקרים נוספים שנקבעו בחוק עבודת נשים.
  
עו"ד תמר מתתיהו, נציגת משרד הכלכלה, ציינה את הצורך לנסח את החוק שיכלול גם גברים, ולא רק נשים, ובנוסף יש לבדוק עם המעסיקים וארגוני העובדים מה תהיה ההשלכה על העסקת גברים. היא ציינה כי וועדת השרים לחקיקה אישרה לקריאה טרומית את הנוסח המתייחס לנשים בלבד, ובתנאי שההצעה תשוב לדיון בוועדת-השרים לפני הקריאה הראשונה.
לדעת עו"ד עילם שניר, ממחלקת הייעוץ והחקיקה במשרד המשפטים,  ראוי יותר לתקן את סעיף ההגנה מפיטורין מאשר את הגדרת "עבודת לילה", ח"כ ג'ידא רינאוי זועבי הדגישה כי החוק צריך להתייחס לשינויים החלים בחברה המוסלמית והמסורתית, ולהערכתה החוק לא יפגע באופק התעסוקתי של נשים, עו"ד ערן גולן מלשכת עורכי הדין, הוסיף אף-הוא את הצורך להגדיר בחוק "הורה" ולאו-דווקא נשים, כדי לשמור על ערך השוויון, ובנוסף הזהיר כי כל הגבלה תימנע העסקת-נשים בשוק תחרותי. טובה ווסר, רכזת תעסוקה באגף התקציבים, ביקשה לאסוף מידע על הערכת מספר העובדים בשעות אלו לפני הקריאה הראשונה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ממתי 7.00 בבוקר זה לילה?
    חנה 01/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חוסר אחריות כללי
    סגור