קריירה ולימודים

דמי מחלה החל מהיום הראשון: החוק אושר בקריאה ראשונה

מליאת הכנסת אישרה את החוק של חברות הכנסת נעמה לזימי ואורלי לוי אבקסיס בשיתוף ארגון 'חלאסרטן'. עובד שחלה במחלקה קשה ונעדר מעבודתו לצורך טיפול תקופתי יקבל דמי אבטלה מהיום הראשון. לזימי: "המצב הזה כל כך לא צודק שאני חייבת לעשות הכל כדי להעביר את החוק הזה"
אביחי דלאל |  9
ח"כ נעמה לזימי וח"כ אורלי לוי-אבקסיס (צילום תומר נויברג ויונתן זינדל, פלאש 90)
מליאת הכנסת אישרה הבוקר (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק דמי מחלה של חברת הכנסת נעמה לזימי, אליה הוצמדה הצעה של חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס. 19 תמכו בהצעה ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת העבודה ורווחה שם ידונו בהעלאתה לקריאה ראשונה.
בהצעת החוק, מוצע לקבוע כי עובד שחלה במחלה ממארת או במחלה קשה אחרת שקבע השר באישור הוועדה, ונעדר מעבודתו לצורך טיפול תקופתי או בדיקה תקופתית המתחייבת מהמחלה, יקבל תשלום של דמי מחלה ממעסיקו כבר מהיום ראשון להיעדרו מהעבודה או מחלקו, ובכפוף לכך שצבורים עבורו ימי מחלה. בחוק דמי מחלה נקבע כי עובד שנעדר מעבודתו בשל מחלה יהיה זכאי החל מהיום הרביעי ואילך לדמי מחלה מלאים ואילו ביום השני והשלישי – למחצית דמי המחלה. משמע, שביום הראשון להיעדרו, לא יהיה זכאי לדמי מחלה. 
 
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "כיום חיים בישראל למעלה מ-200 אלף חולי סרטן וכאלו שהחלימו ממחלת הסרטן. כמו כן, מדי שנה מתגלים בישראל כ-28 אלף מקרים נוספים. בשנים האחרונות, הודות לשיפור בשיעורי הגילוי המוקדם ודרכי הטיפול במחלות הסרטן, חולים רבים מחלימים ממחלתם וחוזרים לשגרת חיים פעילה ולעבודה במשרה מלאה. ואולם, גם לאחר ההחלמה המטופלים מחויבים בביקורות הכרוכות באשפוז יום, או בטיפול יומי, בהתאם לסוג המחלה ולחומרתה. עובד שהוא חולה כאמור אינו זכאי לדמי מחלה בעד היעדרות ככל שאינה מתמשכת יותר מיום אחד. גם בעת גילוי המחלה צפוי עובד להיעדר לצורך בדיקה חד-יומית בשל המחלה, ולא יהיה זכאי לדמי מחלה בעד היעדרויות אלה".
הצעת החוק נכתבה לראשונה בכנסת ה-20 על ידי אורלי לוי אבקסיס בשיתוף הארגון "חאלסרטן", ונעמה לזימי קידמה אותה בכנסת הנוכחית בשיתוף פעולה עם אותו הארגון. 
 
מיוזמת החוק הנוכחי, ח"כ נעמה לזימי נמסר: "כשהגעתי לכנסת חברה שהיא גם מתמודדת עם מחלת הסרטן, הפגישה אותי עם עמותת 'חלאסרטן', העוסקת בליווי צעירים שחלו בסרטן. העמותה חשפה בפני סיפורים אישיים ומצוקות כלכליות שמתמודדים איתם מחלימים, נשים סיפרו לי שהן קמות ב-02:00 בלילה לטיפולים כדי לא להפסיד יום עבודה. הרגשתי שהמצב הזה כל כך לא צודק שאני חייבת לעשות הכל כדי להעביר את החוק הזה. עבדנו במשך חודשיים בשביל לרתום את כל המשרדים להגיע להבנות משותפות ואני ממש שמחה על ההצלחה הזו. לאורך כל הדרך הבהרתי שעם החוק הזה אלך עד הסוף - הגעתי לכנסת למען זכויות עובדים והחוק הזה הוא חוק סוציאלי מהמעלה הראשונה שנותן רשת ביטחון לעובדים שחלו במחלה קשה. זאת זכות עבורי להיות שותפה של העמותה ולקדם את הצעת החוק הזו".
מח"כ אורלי לוי אבקסיס נמסר: ״אני מברכת על כך שהקואליציה והאופוזיציה הגיעו להסכמות על הצעת החוק החשובה הזו שמשפיעה על חייהם של עשרות אלפים חולים הלוקים המחלה קשה. אותם חולים שהצעת החוק הזו תהווה להם עוגן בתקופה קשה. הצעת החוק הזו היא תולדה של מציאות, היא נכתבה לאחר שנחשפתי למקרה של עידן ליבוביץ׳ לאחר שחלה בסרטן ושם לב כי החסירו לו את ימי המחלה במשכורת שלו. הצעת החוק הזו מתייחסת לאנשים שנמצאים ברגעים משמעותיים בחייהם, רגעים שבהם הם צריכים את השקט הנפשי להתמודד עם המחלה הקשה ולהישאר רגועים ובטוחים כי מקום העבודה שלהם לא יפטר אותם או שהמצב לא יפגע בשכרם״.
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    חובה לשנות את כל דמי המחלה מהיום הראשון
    דנידין 02/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לכל המחלות
    סגור
  • 7.
    דמי מחלה
    דנה 02/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איפה המחשבה על מעסיקים קטנים שבקושי שורדים וצריכים לממן דמי מחלה.שהבטוח לאומי ישלם זאת לא המעסיק.
    סגור
  • 6.
    מה חדש!
    אלון 01/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במקום העבודה שלי אני מקבל דמי מחלה מלאים .כבר המון שנים.זה בדרך כלל פונקציה של הסכם עם המעביד
    סגור
  • 5.
    כותרת שגוייה. מדובר רק במחלות קשות
    עובד פשוט 01/2022/27
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ואם אני סתם חולה בקורונה או שפעת? למה אין תשלום מיום המחלה הראשון? יש לי 90 ימי מחלה צבורים, לא כי לא הייתי חולה, אלא כי כל פעם במחלה של יומיים עד שלושה, לקחתי ימי חופשה במקום ימי מחלה... מנגנון שגוי, שמי שנהנים ממנו הם רק עובדי הוועדים הגדולים, כשהעובדים הקטנים נדפקים כרגיל... וחברי הכנסת שבחרנו פאטטיים ולא עושים כלום לעזור לעובד הקטן.
    סגור
  • 4.
    שוב, גיבורים על חשבון המעסיקים
    מוטי 01/2022/27
    הגב לתגובה זו
    1 1
    החוק צודק בתנאי שיהיה על חשבון המדינה ולא על חשבון המעסיקים . תרדו כבר מהמעסיקים!
    סגור
  • 3.
    צדק
    Majid Ali 01/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגעתי לתקרה של 130 יום מחלה וזה נמשך תקופה ארוכה וכשפוטרתי לא קיבלתי כלום על זה.. זה אומר שאסור להיות ישר במדינה הזאת צריך להמציא תירוצים ושקרים לקבל זכויות. גם אני יכולתי לעשות עצמי חולה ולקבל הרבה הרבה ימי מחלה בחינם
    סגור
  • מקסימום 90 ימי מחלה
    ציון 02/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם אתה שכיר אתה לא יכול לצבור יותר מ 90 ימי מחלה אז אין לי מושג מאיפה אתה טוען שהיה לך 130 ימי מחלה
    סגור
  • 2.
    עוד הצעת חוק שהקואליציה משכפלת ומציגה כאילו היתה שלה (ל"ת)
    תופעה 01/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    מחלקה קשה
    היזהרו ממחלקות 01/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מסתבר שדיסלקציה היא גם מחלקה קשה
    סגור