משפט

זה סיבוב הפרסה המפתיע שביצעה רשות מקרקעי ישראל

פסק דין הנוגע לקרקע חקלאית מלמד כיצד המדינה חותמת על מכירת קרקע חקלאית באשקלון בסדר גודל של כ-90 דונם, זאת ללא מכרז ובמחיר נמוך מאוד, ואז חוזרת בה
מערכת ice | 
הדמיה מכרז אשקלון (צילום יחצ)
האם כלל הקרקעות שמשווקת רמ"י נמכרות במסגרת מכרזים כמתחייב? פסק דין הנוגע לקרקע שהוסבה למגורים שופך אור על ההתנהלות של רשות מקרקעי ישראל, שהסכימה למכור מגרשים פטורים ממכרז שאפשרו לחברה היזמית לגרוף רווחים גבוהים. במקרה הזה, רמ”י ניסתה לגבות סכום שמשקף שווי אמיתי של הקרקע, אך היזמית עתרה נגדה, ובבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע נקבע שעל רמ”י לעמוד בהסכם.
תחילת הפרשה כאשר חברת סאב ניהול ויזמות השקעות רכשה כ-90 דונם קרקע חקלאית באשקלון מחברת פרי אור. לאחר שתוכנית מתאר ארצית שינתה את ייעוד הקרקע מחקלאות למגורים ותעסוקה, דרשה רמ"י להשיב לה את הקרקע בהתאם להסכם שחתמה עם פרי אור, לפיו יינתן למשיבת הקרקע פיצוי כספי, וכן אפשרות לרכוש 12 מגרשים בפטור ממכרז במחיר שישקף ממוצע של לפחות 40% מהקרקעות ששווקו.
 
לטענת סאב, רמ"י התעלמה משיטת החישוב שנקבעה בהסכם, ודרשה כמיליון שקל למגרש, בזמן שלפי ההסכם המחיר למגרש עמד על כ-570 אלף שקל בלבד. רמ"י טענה כי יש לנהל את קרקעות המדינה בצורה שוויונית וגם כשמדובר בפטור ממכרז יש לעשות זאת באופן סביר.
אלא שפסק הדין של השופטת יעל רז לוי חייב את רמ"י לקיים את החלטה 1470 שהיא ההחלטה הרלוונטית להסכם. בסיכום כתבה השופטת כי גם אם פסקי דין קודמים תמכו בהגבלת התמריצים ועמידה על מידותיהם בנוגע לקרקעות המדינה, הרי שבסופו של דבר ההסכם נוגע להחלטת מועצת מקרקעי ישראל ולסיכום של בעלי הקרקע עם רמ"י.
בין השאר נכתב בפסק הדין כי "קבלת העתירה בסעד החלופי שהתבקש נעשית על ידי לא בלב קל, שכן אף אני סבורה וכך נראה על פני הדברים, כי העותרת זוכה בהטבה מופלגת וכי המחיר שיתקבל משקלול הממוצע של כלל המכרזים בתוכנת, יהא אכן נמוך מזה שהיה מתקבל מעריכת חוות דעת שמאית עדכנית בהתבסס על המכרז האחרון כפי שעשתה רמ"י".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה