משפט

בג"צ הכריע: משפחות שכולות יוכלו לתבוע פיצויים מהרשות הפלסטינית

בית המשפט הגבוה לצדק קבע השבוע (ראשון) כי משפחות שכולות נפגעי פעולות טרור יוכלו לתבוע פיצויים מהרשות. המשמעות: המדינה תהיה חייבת להפעיל את קיזוז "שכר המחבלים" מהרשות הפלסטינית. 

מערכת ice | 
המחבלים מהפיגוע בשרונה (צילום יוסי זליגר)

בית המשפט העליון קבע השבוע כי התשלום שמעבירה הרשות הפלסטינית למחבלים ולמשפחותיהם מהווה עבירה על חוק הניזקין, בכך מכשיר בית המשפט תביעות אזרחיות לקבלת פיצויים מהרשות.

בפסק הדין נכתב כי: "תשלום כספים על ידי הרשות הפלסטינית לאסירים ביטחוניים ולבני משפחותיהם, מהווה "אשרור" של פעולות הטרור שביצעו האסירים ומשכך... הרשות הפלסטינית שותפה לעוולות שביצעו האסירים-המפגעים וחבה באחריות נזיקית כלפי המערערים "
עו"ד רולנד רוט, שייצג את העותרים, התייחס לפקסה באתר ynet, ומסר כי: "ההכרה המשפטית של תשלומי תגמולי הטרור על ידי הרש"פ תחייב עכשיו את הממשלה להפעיל לגמרי ולא באופן חלקי את חוק קיזוז שכר המחבלים מכספי הרשות  הפלסטינית".
 



גם בארגון שורת הדין שמטרתו מאבק משפטי-כלכלי בגופי טרור התייחסו להחלטה, נשיאת הארגון עו״ד ניצנה דרשן-לייטנר הביע את מורת רוחה: "הבעיה היא שמדובר בפיצויים נזקיים שמתקזזים עם התגמולים שמקבלים הקורבנות מהביטוח הלאומי, לרוב, דמי התגמולים גבוהים מהנזקים הישירים, כך שקורבנות הטרור לא יממשו את פסק הדין כנגד הרשות, אלא יעדיפו לקבל את התגמולים ממדינת ישראל. זוהי מכה כואבת למלחמה בטרור".

בהקשר לכך יש לציין כי באשר לשאלה אם יש מקום לחייב את הרשות הפלסטינית, גם בפיצויים עונשיים לא הייתה הסכמה בין השופטים. השופט ד' מינץ גרס כי יש לעשות כן: "הטלת האחריות כשלעצמה אינה מעניקה הרתעה מספקת מפני המשך קיום מדיניות התגמול של הרשות הפלסטינית".
זאת בעוד שהשופט י' עמית התנגד לכך: "אין להרחיק לכת עוד יותר... באשר הפיצוי העונשי כשלעצמו, הוא נטע זר בדיני הנזיקין ... לפיכך, בשורה התחתונה, על הנפגעים להחליט אם הם מעדיפים את מסלול התביעה נגד הרש"פ או מסלול קבלת תגמולים מהמדינה על פי חוקי התגמולים".
הרשות הפלסטינית מעניקה תגמול מיוחד למחבלים פלסטינים שביצעו עבירות ביטחוניות. ככל שהעבירה הביטחונית חמורה יותר ותקופת המאסר ארוכה יותר - כך גדל שיעורו של התגמול המיוחד. כעת הפסיקה החדשה תאפשר לחייב  את הממשלה לאכוף באופן מלא את חוק "קיזוז שכר המחבלים" מכספי הרשות.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה