משפט

תשלום המזונות בדרך למהפכה? אלו הקריטריונים החדשים להורים

שר המשפטים גדעון סער פרסם תזכיר חוק מהפכני בעניין מזונות ילדים החוק החדש קובע עקרונות וקריטריונים סדורים לפיהם יחולקו דמי המזונות, כך שיחול על כלל המתדיינים וכלל הערכאות
מערכת ice |  1
משפחה עם הורים צעירים (צילום unsplash)
שר המשפטים גדעון סער מפרסם תזכיר חוק המסדיר לראשונה בישראל את האחריות הכלכלית של הורים בהליכי פרידה וגירושין כלפי ילדיהם. החוק החדש קובע עקרונות וקריטריונים סדורים לפיהם יחולקו דמי המזונות, כך שיחול על כלל המתדיינים וכלל הערכאות. באופן זה, תתבצע חלוקה הוגנת ואחידה של דמי המזונות, באופן שיעלה את המוטיבציה לסיים את ההליך מחוץ לערכאות משפטיות, ויצמצם משמעותית את טווח המחלוקת.
היעדר האחידות בחלוקת המזונות נגזרת מהמצב הנהוג כיום בו לא קיימת אינדיקציה ברורה באשר לעלות גידול ילד. כפועל יוצא, ניכרים הבדלים משמעותיים בגובה המזונות הנפסקים ע"י השופטים בערכאות השונות המובילים להעצמת המתיחויות בין בני הזוג, המצויים במצב רגיש ממילא. בנוסף, ישנו חוסר אחידות בשאלה כיצד נכון לחלק את סוגי ההוצאות בין ההורים וכיצד יש לקזז את ההוצאות אשר מוציא בפועל כל אחד מההורים על ילדו בזמן שהותו עמו.  
 
כמו כן, המצב החוקי כיום בישראל הוא שמזונות הילדים לא תמיד מחולקים בדרך המשקפת את חלוקת הנטל בין ההורים בפועל, ומבלי להתחשב בפערי השתכרות בין בני הזוג. סיבות אלה מובילות לכך שמזונות הילדים מהווים אחד המכשולים העיקריים בפני האפשרות של בני המשפחה לצאת לדרכם החדשה והנפרדת בדרכי נועם. 
המצב המתואר הוביל את שר המשפטים להכיר בצורך בחשיבה מחודשת ולביצוע מהפכה בהסדר המשפטי הנהוג במזונות ילדים בישראל באמצעות הצעת חוק חדשה לקביעת חלוקת מזונות, חוק אחריות כלכלית של הורים לילדיהם, התשפ"ב-2022
בהמשך לכך הסמיך השר את מנכ"ל משרדו, עו"ד ערן דוידי, לרכז את עבודת המטה לקראת ניסוח החוק. מנכ"ל המשרד מינה את פרופ' שחר ליפשיץ, מבכירי החוקרים בתחום דיני המשפחה בישראל ובעל שם בינלאומי, כיועץ מלווה לתהליך הכנת הצעת החוק ובחינת הסוגיות המורכבות הכרוכות בה. תרומתו של פרופ' ליפשיץ סייעה רבות לגיבושו של תזכיר חוק זה. 
בהמשך נעשה תהליך שיתוף ציבור מוקדם לתזכיר החוק, באמצעות קול קורא אשר קרא לציבור הרחב לקחת חלק ולהשפיע על בחינת העקרונות המנחים שגובשו ביחס למזונות ילדים. לקול הקורא נענו ארגונים שונים, גורמי מחקר ואקדמיה, עורכי דין העוסקים בתחום וכן אבות ואמהות, אזרחים ישראלים, שביקשו ללמד מתוך חוויותיהם האישיות.
בנוסף, נערכה בחינה כלכלית בשאלה מהי עלות גידולו של ילד בישראל, בשיתוף הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ובהתייעצות עם כלכלנים העוסקים בתחום. מתוך אלו נקבעו סט של עקרונות מנחים קבועים, אשר על בסיסם תיקבע חלוקת דמי המזונות בין בני זוג בהליכי פרידה וגירושין, באופן מאוזן והוגן בעבור שני הצדדים. הצעת החוק מתבססת על הכנסות כל אחד מההורים לצד התחשבות באופן ביצוע ההוצאות השונות הנוגעות לילד ומידת המעורבות הכלכלית על ידי כל אחד מההורים.
הצעת החוק נכתבה מנקודת מבט של טובת הילד ועיגון זכותו לתמיכה כלכלית מכל אחד מהוריו, והיא תחול ותחייב את כלל הערכאות בישראל. החוק נועד ליצור אחידות, שקיפות וודאות בדיני מזונות הילדים בישראל בין כלל המתדיינים וכלל הערכאות. הוא מציע מגוון פתרונות לסוגיות ליבה העולות במסגרת חלוקת מזונות והוא מיועד לתמרץ את הצדדים להגיע להסכמות נוכח ההשלכות השליליות הברורות על הילדים ועל כל אחד מן ההורים, הן במישור המשפחתי והאישי והן במישור הכלכלי.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    סוף סוף גבר שמרים את הכפפה
    גרושה 06/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכבוד לגדעון סער, עומד אמיץ למען הילד. למרות הרבה כוחות שמפחדים מארגוני נשים חזקים, אני רוצה להגיד לך כאישה נורמטיבית אל תירא, אנחנו מאחוריך. כל צעד שמקטין את המאבק המכוער בבתי המשפט הוא הליכה לטוב. מי שמעכב את התהליך אינו רואה את טובת הילד.
    סגור