משפט

קו מנחה ואבישי עובדיה בתביעת מיליונים: עסקת ביזפורטל לקראת פיצוץ

כתב תביעה חריג של קו מנחה על סך של כ-4 מיליון שקל עם האשמות הדדיות חמורות על רכישת ביזפורטל שכוללות דרישה לתשלום דמי אחסון ואחזקה, כי אבישי עובדיה מתחמק מתשלום דמי שכירות וארוחות, ומפר את התחייבותו לשעבד את הדירה שלו להלוואה שלקח. אבישי עובדיה דוחה את ההאשמות וטוען להפרות מצידם שגרמו לו לנזקים, ומאיים לבטל את ההסכם
מערכת ice | 
ביזפורטל (צילום shutterstock, מסך מאתר Bizportal)
בעליו הקודמים של אתר ביזפורטל, קו מנחה, בתביעה של כ-4 מיליון שקל נגד אתר האינטרנט ביזפורטל ובעליו אבישי עובדיה על הפרת הסכמים ושימוש בשירותים ותשתיות שסיפקה להם קו מנחה ולאחר שלא שולמה תמורה עבורם, כאשר עיקר הטענה היא באי-העברת תשתיות של האתר והיפרדות מוחלטת מקו-מנחה, אי-תשלום על שכירות המשרדים, ארוחות וחניות, ותחזוקת השרתים, והתחמקות לטענתם משעבוד הדירה שהתחייב עבור הלוואה שלקח מהם.
בבית המשפט המחוזי בתל אביב התקבל כתב תביעה של גיידליין גרופ טכנולוגיות מידע בע"מ - או בשמה המוכר יותר "קו מנחה", נגד חברת "אבלון" של אבישי עובדיה המחזיקה באתר ביזפורטל, נגד אתר האינטרנט ביזפורטל, ונגד אבישי עובדיה ובת זוגתו כרמל איילת, על סך של 3,378,108.68 שקל, כאשר ברקע הדברים עסקת הרכישה של אבישי עובדיה את אתר ביזפורטל מקו מנחה בשנת 2019-2020 והפרת ההסכם, לטענתם, מצידו.
 
מאידך, עובדיה עצמו טוען בדיוק להיפך וכי מי שאמונה על הפרדת התשתיות היא דווקא בקו מנחה וכי "חוסר היכולת" של החברה להפריד את אתר ביזפורטל ממערכותיה מונעת את קידומו ואת הרחבת פעילותו באופן הגורם לה לנזקים משמעותיים. עובדיה אף שלח מכתב עם מסר ברור: ככל שקו מנחה לא תטפל בהפרדת האתר באופן מיידי תוך מתן לוחות זמנים וברורים - יבוטלו ההסכמים בין הצדדים וינקטו הליכים משפטיים. זאת אומרת: לרבות עסקת רכישת ביזפורטל על ידו.
"מפרים באופן בוטה את ההסכמים שנכרתו בין שני הצדדים"
ברקע הדברים: פורטל האינטרנט "ביזפורטל" העוסק בתחומי שוק ההון וכלכלה ובו גם מידע שוטף ומקיף על נתונים בורסאיים, הוקם כבר בשנת 1999 על ידי "קו מנחה". לאחר גלגולי בעלים במרוצת השנים, מכרה קו מנחה 49.8% מהאתר לאבישי עובדיה עבור סכום של 4,482,000 שקל - דבר שהביא את האתר לשווי של כ-9 מיליון שקל (התשלום בוצע חלק במזומן במועד הרכישה על ידי עובדיה בסך של 2,241,000 שקל, והשאר בהלוואת מוכר). לאחר כמה חודשים, רכש עובדיה את שאר מניות האתר והפך להיות בעל השליטה הבלעדי בביזפורטל - דרך חברת אבלון שבבעלותו.
בכתב התביעה טוענים קו-מנחה כי עובדיה וביזפורטל מתחמקים מהעלויות הכרוכות בהקמת סביבה טכנולוגית נפרדת ומותאמת לקליטת האתר - ושבמשך 3 שנים האתר עדיין יושב על התשתיות של קו מנחה וזאת נגד ההסכם שקו מנחה "אינה מחוייבת לאחסן את השרתים והתשתיות של אתר ביזפורטל ואלה יהיו באחריותם המלאה והלבעדית של החברה הרוכשת". בכך, טוענים קו מנחה, הרכישה הייתה עבור המניות בלבד וברגע שנשלחה דרישה מקו-מנחה לעובדיה כי אינה מעוניינת ששרתי האתר יהיו אצלה, הרי שעליו היה לדאוג לספק את מעבר האתר לשרתים אשר יוקמו על ידו ויאפשרו את קליטת ביזפורטל.
בכתב התביעה מוסיפים האשמות קשות בכך שעובדיה מנסה להפנות את האחריות ליצירת התשתית החדשה בחזרה לקו-מנחה: "הנתבעים פועלים לעכב, לחבל והלכה למעשה למנוע מתהליך הפסקת האירוח של אתר ביזפורטל במערכות התובעת להתבצע, תוך שהם מנסים להטיל, באופן מופרך וחסר כל יסוד, את האחריות על יצירת התשתית הנדרשת לצורך הפסקת אירוח אתר ביזפורטל וקליטתו...על התובעת". בכך, טוענים בקו מנחה, הם נאלצים להמשיך ולממן את העלויות הכרוכות באחסנה ותחזוקה של ביזפורטל.
זאת, על אף שעובדיה עצמו כתב לקו-מנחה מפורשות כי "החזון העתידי שאנחנו נפתח מאפס אתר אינטרנט חדש (כי אין מה לעשות עם המערכת הקיימת), שיהיה כולו באחריותנו" ולמעשה, על פי כתב התביעה, גרירת הרגליים על ידו "נועדה הלכה למעשה לחמוק מאחריותם...וכי אין בכוונתם לפעול ברצינות לטובת קידום עניין זה".
אולם אלו לא כל הטענות. בקו-מנחה דורשים תמורה מלאה לשירותים שסופקו לקו-מנחה במהלך השנים. לדברי התביעה, ביזפורטל השתמשו במשרדי קו-מנחה, לרבות עלויות חניה וארוחות. סכום המוערך במאות אלפי שקלים. בנוסף טוענים בכתב התביעה נגד החלטתו של עובדיה להסיר את הקישור "טרמינל" ששייך לקו מנחה, וזאת גם לדבריהם בהפרה של ההסכם.
בפירוט: ביזפורטל ביקשו להשתמש במשרדי קו מנחה למשך 12 חודשים בתמורה לדמי שכירות של 6,000 שקל. בפועל המעבר לא היה לאחר שנה אלא לאחר שלוש שנים, ולאחר דרישה לתשלום חוב השכירות הציע עובדיה לשלם 100 אלף שקל - ואולם אף תשלום חלקי זה לא בוצע. בכך גם עלויות חניה של עובדי ביזפורטל - עלויות שלא שולמו מאז ינואר 2021, וכך גם עלויות של ארוחות וכיבודים ושירותי חשבות וכספים - כל אלה גם לא שולמו מאז. בקו-מנחה מכמתים זאת לסכום של 226,692 שקל. עוד: אספקת נתוני זמן אמת (229,500 שקל), עלויות הכרוכות בניתוק תכנים של ביזפורטל מהפלטפורמות של התובעת (42,000 שקל), שירותי אחסון ותחזוקת שרתים ותשתיות (189,000 שקל), אספקת שירותי ענן (149,983.68 שקל), אחזקת ותחזוקת שרתי אתר תפוז שנרכשו על ידי עובדיה (84,180 שקל).
יתרה מזו: עובדיה, על פי הסכם הלוואת המוכר שלקח עובדיה לרכישת ביזפורטל, היה אמור לשעבד את דירתו כבטוחה להבטחת פירעון הלוואת מוכר. היינו: בתמורה לרכישת המניות בפעימה הראשונה, עובדיה קיבל הלוואה מקו-מנחה בסך של 2,241,000 שקל מתוך הסכום של 4,482,000 שקל וכתנאי לכך היה עליו למשכן לטובת קו מנחה במשכנתא בלעדית שנייה בדרגה את הנכס שבבעלותו ברחוב דוד המלך בתל אביב. אולם רישום המשכנתא לא התבצע. לא רק זאת אלא גם מנע כניסה של שמאי שיבקר בנכס. ההלוואה שניתנה לעובדיה טרם נפרעה במלואה, ועל כן חוששים התובעים שהסכם ההלוואה צפוי שלא להתממש ולכן דורשים שישלם את מלוא יתרת החוב על סך של 2,456,753 שקל.
בכך מסכמים את כתב התביעה: "מחד, הם אינם עושים דבר וחצי דבר על מנת להקים תשתית טכנולוגית עצמאית אשר תוכל לארח את אתר ביזפורטל, על מנת לחסוך בכספים ובהוצאות, תוך שהם מסכלים כל ניסיון מצידה של התובעת לקדם את ההתנתקות הטכנולוגית של האתר משרתיה. מאידך, מוסיפים ומפרים באופן בוטה את ההסכמים שנכרתו בין שני הצדדים, ונוהגים ככל העולה על רוחם, כאילו אין דין ואין דיין, תוך שהם גורמים לתובעת להוצאות ולנזקים כספיים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה