משפט

פיצוץ בממשלה: עסקת החטופים בדרך להכרעה - מי בעד ומי נגד?

ההסכם שהושג מול החמאס מגיע לאישור השרים, ומעורר סערה בקרב חלק מסיעות הקואליציה. עוצמה יהודית והציונות הדתית צפויות להביע את התנגדותן: "צריך להמשיך את הלחץ". גורמים בליכוד תומכים בהפוגה: "זו חובה מוסרית שלנו". במשך ארבעה ימי הפוגה ישוחררו כ-50 שבויים, בהם אימהות וילדים, בתמורה ל-150 אסירים ביטחוניים

מערכת ice |  1
ישיבת הממשלה (ארכיון) (צילום יונתן זינדל/ פלאש 90)
ישראל עומדת בפני שעות גורליות: בעיצומו של התמרון הקרקעי ברצועת עזה, הממשלה החלה הערב (שלישי) ישיבה מיוחדת לצורך אישור עסקת החטופים עם חמאס, שלפיה ישוחררו 50 אימהות, ילדים ונשים מבוגרות בארבעה ימי הפוגה הומניטרית, שבמהלכם חמאס, כך על פי הבטחתו, ינסה לאתר אימהות וילדים נוספים. כחלק מהמתווה, יהיו ביקורים של הצלב האדום אצל החטופים שלא ישוחררו כולל אספקת תרופות.
ישראל צפויה לשחרר 150 אסירים ביטחוניים. המחבלים הם נערים ונשים שלא הורשעו ברצח. על פי פרטי העסקה, עבור כל חטוף נוסף שישוחרר מעבר ל-50 יקבל חמאס 3 אסירים נוספים, ועבור כל 10 חטופים - יום הפוגה. חמאס טוען כי הוא יודע מה מיקומם של 30 ילדים ושמונה אימהות בלבד מתוך כ-50 המוחזקים ברצועה, וכי את שאר הילדים והאימהות מחזיקים גורמים אחרים בעזה. חמאס טוען שהוא לא מוצא כמה ילדים והתקווה בישראל היא שהעסקה תתרחב לעוד חטופים.
 
העסקה אושרה על ידי הקבינט המדיני-בטחוני המצומצם (קבינט המלחמה) והמורחב, שמורכב משרים בכירים במפלגות הקואליציה: הליכוד, המחנה הממלכתי, הציונות הדתית ועוצמה יהודית. מלבד רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, חברים מטעם הליכוד בקבינט השרים יריב לוין, אלי כהן, ישראל כץ, אבי דיכטר, רון דרמר ומירי רגב. מטעם המחנה הממלכתי חברים בקבינט בני גנץ, גדי איזנקוט, גדעון סער וחילי טרופר.
 
מטעם הציונות הדתית חבר בקבינט השר בצלאל סמוטריץ', ומטעם עוצמה יהודית השר איתמר בן גביר. שתי שרות נוספות מכהנות כמשקיפות: גילה גמליאל ויפעת שאשא-ביטון. מוזמנים קבועים לקבינט הם ראש המל"ל צחי הנגבי והיועמ"שית לממשלה גלי בהרב-מיארה, לצד מזכיריהם הצבאיים של רה"מ ושר הביטחון. שרי ש"ס ויהדות התורה אינם חברים בקבינט המדיני-בטחוני, אם כי יו"ר ש"ס אריה דרעי רשום כמשקיף ללא זכות הצבעה. 
שרי עוצמה יהודית צפויה להתנגד לעסקת השבויים המסתמנת. "ככל שהפרטים שפורסמו אודות תנאי העסקה הם אכן התנאים, עוצמה יהודית תתנגד לעסקה", נכתב בהודעת המפלגה שפורסמה בערב. "הסכמת החמאס לעסקה מעידה שצה"ל מבצע כתישה אפקטיבית, יש להמשיך להכות באויב ולהביא אותו לעסקה בתנאים שישראל מכתיבה ולא בתנאים הבעייתיים מאוד שמסכנים את כוחות צה"ל ולא מבחינה בין החטופים".
 
"הפסקת האש הכרוכה בעסקה תסכן את הכוחות הקרקעיים הלוחמים בעזה, ותפגע במאמץ המלחמתי", כתבו במפלגתו של בן גביר. חבריהם לרשימה, מסיעת הציונות הדתית, הצטרפו לקולות ההתנגדות. "העסקה המוצעת רעה ואסור להסכים לה. רעה לביטחון ישראל, רעה לחטופים ורעה לחיילי צה"ל". 
 
"הלחץ הצבאי על החמאס עובד ולכן החמאס ויחיא סינוואר מציעים כעת עסקה כזו. חמאס נואש לימי הפוגה כדי להתארגן להמשך הלחימה תוך עריכת מניפולציות חוזרות ונשנות עם יתר החטופים, ועל כן צריך להמשיך את הלחץ ולוודא שכל החטופים משוחררים. הדרך היחידה להשבת כל החטופים היא דרך המשך הפעלת הלחץ הצבאי הבלתי פוסק על החמאס עד להכרעה מוחלטת". 

התמרון הקרקעי יימשך גם לאחר ההפוגה ההומניטרית. טנקים ישראלים על גבול רצועת עזה (צילום: חיים גולדברג/ פלאש 90)
יו"ר העבודה ח"כ מרב מיכאלי תקפה את התנגדותן של הציונות דתית ועוצמה יהודית: "ההתנגדות של סמוטריץ' ובן גביר חושפת את התרמית הקבועה שלהן: מדינת ישראל עבורם היא חמורה של המשיח, שבסופה מדינת ההלכה שבשבילה צריך להקריב חיי יהודים". שר התרבות והספורט מיקי זוהר, שאינו חבר בקבינט המדיני ביטחוני, צפוי לתמוך במליאת הממשלה בעסקת החטופים.
 
"זו חובה מוסרית שלנו כיהודים להחזיר הביתה ילדים עם האמהות שלהם ולכן אצביע בעד מתווה שישיב אותם אלינו במהרה", ציין השר זוהר בהודעתו לתקשורת. "בתום ההפוגה, צה"ל ישלים את המשימה הכי חשובה: חיסולו המוחלט של החמאס". חברת מפלגתו טלי גוטליב קראה לשרי הליכוד להתנגד לעסקה בישיבת הממשלה: "עשו מעשה. תתנגדו לעסקה שתביא עלינו תופת. אתם נותנים הכל לאויב אכזרי לפני שקיבלתם משהו".
 
זהות עשרת החטופים שישתחררו תפורסם בכל יום שעות ספורות לפני שחרורם. השחרור יחל ככל הנראה בסוף השבוע, שכן לאחר אישור הממשלה נדרש להמתין 24 שעות לאישור בג"צ. המחבלים שישוחררו, יוכלו לבחור בעצמם את המיקום שאליו ירצו להשתחרר. בנוסף, ישראל תאשר הכנסת דלק וציוד הומניטרי לרצועה. על פי ההסכם, ישראל תימנע מפעילות אווירית בשמי רצועת עזה במשך 6 שעות בכל יום, במטרה שחמאס יאתר את מיקום החטופים הישראלים, בלי שישראל תוכל לעקוב אחריהם.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    נתניהו מנהיג רופס, הדחה עכשו
    נתניהו הוא מנהיג חלש 11/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נתניהו אסון למדינת ישראל, נתניהו פגע בבני עמו ומעשיו הביאו לאסון השבת השחורה, שבת הטבח. לכן, עלינו לצופף שורות, ולראות כיצד מתגברים על המשבר בו מדינת ישראל שקועה עד צוואר. נתניהו הנהנתן לא הכין את הצבא ולא המדינה למלחמה כה קשה. איזה עלוב אתה בנימין נתניהו, מנהיג חלש מנהיג רופס
    סגור