בארץ

משרד האנרגיה בשיא חדש: הכנסות של 2.19 מיליארד שקל מהגז הטבעי

משרד האנרגיה והתשתיות, מפרסם את דוח ההכנסות שנתי שלו ל-2023 ובו נכתב כי בשנה החולפת המשרד גבה כ-2.19 מיליארד דקל מתמלוגי הגז הטבעי. הנתון מהווה שיא חדש בגביית תמלוגי הגז
מערכת ice | 
השר אלי כהן (צילום shutterstock, פלאש 90/ אורן בן חקון, משה שי, מרים אלסטר)
משרד האנרגיה והתשתיות מדווח על שיא חדש, על נתונים עולה כי בשנת 2023, המשרד גבה סכום חסר תקדים של 2.19 מיליארד שקל בגין תמלוגי גז טבעי. עד כה, הכנסות המדינה מגז טבעי חצו את סף ה-25 מיליארד שקל ובנוסף, בהשוואה לנתונים של 2022 מדובר בקפיצת מדרגה של יותר מחצי מיליארד דולר.
הנתונים פורסמו במסגרת דוח ההכנסות השנתי שפרסם אגף תמלוגים, חשבונאות וכלכלה במינהל אוצרות טבע במשרד האנרגיה והתשתיות. מדובר בעלייה של 28.8%, כחצי מיליארד שקל, לעומת ההכנסות בשנת 2022, שהסתכמו ב-1.7 מיליארד שקל.
ניתן להסביר את הנתון בעובדה שב-2023 חל גידול של כ-25% בכמות ייצוא הגז הטבעי למצרים וירדן, אשר אפשר, בין היתר, את אספקת החשמל הבסיסית למדינות, ובנוסף אפשר גם את הייצוא לאירופה בחלק מהזמן במסגרת מאמצי הסיוע לביקוש הרב הגז הטבעי באירופה.
כמו כן, גם נרשמה בשנה החולפת עלייה של כ-13.9% בכמות הפקת הגז הטבעי הכוללת לעומת 2022. מניתוח הנתונים עולה כי סך הפקת הגז הטבעי למשק המקומי של שני המאגרים הגדולים בישראל, "תמר" ו"לוויתן", ירדה, וזאת בשל כניסתו של מאגר "כריש" כמפיק נוסף ויצירת סביבה תחרותית יותר במשק הגז הטבעי בישראל.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן: "הזינוק בגביית התמלוגים ליותר מ-2 מיליארד שקל בשנה הוא בשורה לכלכלה הישראלית ויתגלגל ישירות לאזרחי ישראל. הגידול הדרמטי בייצוא הגז הטבעי למצרים וירדן, מוכיח עד כמה משק הגז הטבעי הוא נכס אסטרטגי למדינת ישראל ומסייע להגברת היציבות האזורית. בימים אלה, הוקמה ועדת הייצוא שבוחנת את המשך הגדלת ייצוא הגז הטבעי, בין היתר למצרים ומשם למדינות אירופה, או באמצעות הקמת מתקני הנזלה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה