נדל"ן ותשתיות

מאגר תמר יימכר למצרים? הסכם הגז הטבעי מעורר סערה

לאחר שקיבלו את האישור ממשרד האנרגיה להגדלת היתר היצוא, השותפות דיווחו על הסכם למכירת גז טבעי למצרים בהיקף גבוה פי שלושה. ההסכם צפוי להיכנס לתוקף ביולי 2025, וכפוף להשלמת העבודות להרחבת יכולת ההפקה והנחת הצינור השלישי. ישראל כץ אישר את הגדלת היתר היצוא, שבועיים לפני שעזב את תפקיד שר האנרגיה 
מערכת ice |  2
אסדת תמר (צילום אתר נובל אנרג'י)
לאחר שקיבלו את האישור ממשרד האנרגיה להגדלת היתר היצוא, השותפות במאגר הגז הטבעי תמר דיווחו אמש (שישי) על הסכם למכירת גז טבעי נוסף למצרים. על פי ההסכם החדש, השותפות במאגר תמר ימכרו למצרים כ-4 BCM נוספים בשנה למשך 11 שנה, כך שסך הייצוא הנוסף יסתכם ב-43 BCM.
מאגר תמר מייצא למצרים 2 BCM לשנה בלבד, כך שלמעשה כמות הייצוא מתמר למצרים תגדל פי שלושה. לשם השוואה, סך השימוש בגז טבעי בישראל ב-2023 היה פחות מ-13 BCM. ההסכם צפוי להיכנס לתוקף ביולי 2025, וכפוף להשלמת העבודות להרחבת יכולת ההפקה והנחת הצינור השלישי להפקת גז ממאגר תמר (והחלטת השקעה סופית של שותפות תמר בכך) ובהרחבת יכולת הייצוא.
 
מאגר תמר נמצא בשליטת ישראמקו (28.7%), שברון (25%), תמר פטרוליום (16.7%), מובאדלה (11%), אהרון פרנקל (11%), דור גז (4%) ואוורסט (3.5%). באוגוסט אישר שר האנרגיה אז ישראל כץ את הרחבת היתר הייצוא למאגר תמר בהיקף של כ-3.5 BCM בשנה, למשך כ-11 שנים, סך הרחבת הייצוא אז עמדה על כ-38.7 BCM. ההיתר השאיר אופציה לכץ להגדיל את היתר הייצוא של מאגר תמר ב-0.5 BCM נוספים, והוא אכן אישר זאת בדצמבר, כשבועיים לפני שעזב את משרד האנרגיה.
 
על פי הדיווח בכלכליסט, ההודעה על ההיתר הנוסף התקבלה מדיווחי החברות המחזיקות במאגר לבורסה, ורק לאחר מכן דיווח משרד האנרגיה לציבור על החתימה על ההיתר. זאת בניגוד להיתר המקורי. בדצמבר 2022 הציגו השותפות במאגר תמר על תוכנית להנחת צינור הולכה שלישי בעלות של כ-673 מיליון דולר, שיאפשר להגדיל את התפוקה המקסימלית מהמאגר מקצת יותר מ-10 BCM ל-11.65 BCM.
מדובר בהנחת צנרת באורך 150 ק"מ משדה תמר הנמצא בערך 90 ק"מ ממערב לחיפה ועד לאסדת הפקת הגז של תמר, הנמצאת כמה עשרות ק"מ מאשקלון.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ישראל כץ לא העיפרון הכי חד בקלמר
    שי 02/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מה ההגיון לחזק את מצרים ע"ח ישראל? מוכרים גז למצרים בזול.הם מנזילים אותו ומוכרים הלאה לאירופה במחיר גבוה והכל על חשבוננו
    סגור
  • שי...
    איתי 02/2024/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לישראל אין מתקן הנזלה מדובר במתקן מאודדדד יקר שווה למכור גז ולהנות מהמיסים כל עוד הגז מקור אנרגיה כי הצפי שעוד מעט כבר יהיו תחליפים פחות מזהמים וכל הגז ישאר באדמה
    סגור