בארץ

טורקיה סוחפת אחריה: מי המדינה שעשויה להצטרף לחרם על ישראל?

לאחר ההגבלות שהטילה טורקיה על המסחר לישראל, נראה כי חשש דומה קיים בנוגע למדינה אחרת שכבר הספיקה להציג דעה נחרצת נגד ישראל במהלך המלחמה הזו. חברת אשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ, מבקשת מהיצואנים הישראליים: "להיות עם יד על הדופק" בנוגע למסחר עם דרום אפריקה
מערכת ice |  1
ישראל, טורקיה (צילום freepik, shutterstock)
ברקע ההגבלות על המסחר שהטילה טורקיה על ישראל בשל מלחמת חרבות ברזל, אשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ, מתריעה ליצואנים ישראליים לדרום אפריקה: הבחירות הצפויות במדינה בקרוב עלולות להביא לפגיעה בקשרי המסחר בין המדינות.
בסוף החודש (29 במאי) צפויות להתקיים בדרום אפריקה בחירות כלליות. מפלגת השלטון בכ-30 השנים האחרונות, "הקונגרס הלאומי האפריקני" (ANC), שהוקמה ע"י נלסון מנדלה נמצאת במצב רע. על פי סקרים והערכות שונות היא צפויה לאבד משמעותית מכוחה, לאבד את הרוב המוחלט בפרלמנט ויתכן שאפילו לאבד את השלטון כליל. גורמים שונים מעריכים כי התנהלותה העוינת של ממשלת דרום אפריקה נגד ישראל ובמיוחד העתירה שהגישה להאג נובעת, בין השאר, מחשש זה ומתוך רצון להסיט את הדיון מהמצב הכלכלי והחברתי במדינה.
 
אמנם בחברה מציינים כי היקף המסחר עם דרום אפריקה נמוך משמעותית מהיקף המסחר עם טורקיה, כאשר מרבית הייצוא הוא בתחומי התעשייה, כימיקלים וחקלאות, אך קוראים ליצואנים "להיות עם יד על הדופק". יצוין כי ביטוח האשראי, בערבות מדינה, אותו מספקת אשרא ליצואנים מבטיח כי הם יקבלו את כספם גם במקרה של אירוע פוליטי שיאסור על העברת תשלום לחברות ישראליות. יתרה מכך, ביטוח "טרום משלוחים" מבטיח כי במקרה והלקוח יבטל את ההזמנה עוד לפני שהיא סופקה, כמו במקרה של טורקיה, היצואן יקבל פיצוי כספי עבור ההוצאות שכבר היו לו.   
אשרא פועלת לקידום הייצוא הישראלי באמצעות מתן שירותי ביטוח אשראי והעמדת אשראי למימון עסקאות יצוא גדולות של חברות ישראליות, בעיקר מול מדינות זרות, ולטווחי זמן ארוכים יחסית של עד 15 שנים. ביטוח האשראי מגן על היצואן או על הבנק נותן האשראי מפני אי קבלת תשלום מהלקוח כתוצאה מקשיים כלכליים או מאירוע פוליטי. בנוסף, ביטוח האשראי של אשרא מאפשר לבנקים להעמיד קו אשראי לעסקאות כאשר פוליסת הביטוח, המגובה בערבות המדינה שמעמיד החשב הכללי במשרד האוצר, מהווה בטוחה למימון ומאפשרת ליצואן  לקבל את התשלום מיד עם ביצוע האספקות. 
יצוין כי על מנת לקבל את הביטוח והמימון, הרכיב הישראלי, כחול-לבן, בעסקת הייצוא חייב להיות לפחות 30% מהיקף הפרויקט. בהתאם למדיניות שר הכלכלה ניר ברקת ולפיה "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", אשרא פועלת כחברה ממשלתית ייעודית לביטוח סיכוני סחר חוץ במתכונת דומה לכ-30 חברות מקבילות באירופה  שמעורבותן במימון וביטוח יצוא גדלה משמעותית בתקופה האחרונה. כל החברות המקבילות באירופה פועלות כחברות ייעודיות לביטוח סיכוני סחר חוץ, חלקן כחברות ממשלתיות וחלקן מופעלות על ידי חברות פרטיות בתמיכת הממשלה, לאחר שהפעילות עברה תהליך הפרטה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    חח מי צריך את דרום אפריקה מה הם מיצאים פרוות ושנהב? (ל"ת)
    אריק 05/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור