תקשורת ומדיה

ח"כ תומא סלימאן: "התקשורת מחפשת את השעיר לעזאזל התורן"

ח"כ עאידה תומא סלימאן בריאיון ל-ice: "התקשורת בישראל מגויסת ומחויבת לשרת את המאמץ המלחמתי יותר מאשר לחובה שלה לחשוף את האמת לציבור. העוינות גדולה ויש רצון להציג אותנו כחשודים שצריכים להתנצל ולהצטדק ולהתאים את עצמנו לקונצנזוס התומך במלחמה ומתלהם". עוד אומרת סלימאן: "ועדת האתיקה חרגה מסמכותה והפכה לכלי צנזורה פוליטית וכלי השתקה בלתי דמוקרטי ומדכא כלפי כנציגת הציבור הערבי"

דוד זולדן | 
ח"כ עאידה תומא סלימאן (צילום ויקיפדיה/ דוברות הרשימה המשותפת, באדיבות אתר הכנסת)
ח"כ עאידה תומא סלימאן מטעם מפלגת חד"ש מהרשימה המשותפת בריאיון ל-ice מתפוצצת על ועדת האתיקה, סוגרת חשבון עם התקשורת ואין לה ספק שהמשך המלחמה משרתת אינטרס פוליטי מובהק: "כאשר וועדת האתיקה יוצאת מגדרה ובחוסר סמכות מוחלט מענישה חברי כנסת על התבטאות פוליטית ועל השקפת עולם זה אכן מהווה אינדיקציה למקום המסוכן שאליו הדברים מתדרדרים אבל יותר מכל מעיד על בעיות הרבה יותר עמוקות ומושרשות". בנוגע למלחמה עצמה היא נטועה בעמדתה וסבורה כי: "צו השעה עכשיו הינו הפסקת המלחמה הנפשעת הזו".
עוד אומרת סלימאן: "היום באולפנים ובתקשורת המיינסטרים ההרגשה שהתקשורת מגויסת ומחויבת לשרת את המאמץ המלחמתי יותר מאשר לחובתה לחשוף את האמת לציבור או להביא מגוון של דעות". סלימאן משוכנעת כי: "המשך המלחמה הינו אינטרס גם אישי וגם פוליטי של נתניהו וממשלתו. נתניהו מבין טוב מאוד שאורך חייו הפוליטיים יארכו ככל שהמלחמה תימשך הוא גם מבין שהציבור בישראל רוצה לגלות את האמת ולבוא בחשבון עם האחראים על הכשל הגדול ביותר בהיסטוריה של המדינה, והוא הכתובת הראשונה לאחריות זו. נתניהו כהרגלו משחק עם הזמן וההישרדות הפוליטית שלו עדיפה על הישרדות החטופים ועוד ביתר שאת ההישרדות של העזתים".
 
האם החלטת ועדת האתיקה להרחיק אותך לתקופה של חודשיים וגם לשלול ממך את שכרך למשך שבועיים מעידה על יחס אחר ועל הרעת תנאים כלפי חברי הכנסת הערבים שיהיו מוגבלים יותר במסגרת חופש הביטוי?
"תחילה חשוב לי להדגיש שההרחקה שלי מהכנסת היא אקט פוליטי והיא המשך ישיר של מסע השתקה והפחדה שממשלת ישראל על כל זרועותיה מבצעת. בכנסת אני לא מדברת במונחים של הרעת תנאים, זה לא מקום עבודה קונבנציונאלי, אבל כן ניסו לפגוע ביכולת שלי לייצג ציבור שלם שגם הוא נרדף ומושתק. לא במקרה הסנקציות שהושתו עליי הן בדמות שלילת זכות ואף חובת הדיבור שלי במליאה ובוועדות שהם בלב ליבת עבודת כל פרלמנטר. וועדת האתיקה חרגה מהסמכות שלה בהחלטתה בענייני והפכה לכלי צנזורה פוליטית וכלי השתקה בלתי דמוקרטי ודכאני כלפי כנציגת ציבור וגם כלפי הציבור שהנני מייצגת - מאחר והחלטה בענייני התייחסה להתבטאות או פרסום שעשיתי אשר נופל בגבולות חופש הביטוי שניתן לי ולכל אזרח בכל שלטון דמוקרטי אמיתי". 
פגעו גם בחסינות הפרלמנטרית שלך שזה נחשב לצעד חריג:
"וועדת האתיקה כמו כן פגעה בחסינות הפרלמנטרית שלי מאחר והענישה הגיעה על רקע הבעת דעה פוליטית לגיטימית. עצם העובדה שזה קרה בזמן מלחמה לא נותן זכות או סמכות לוועדת האתיקה שהנה וועדה של 4 חברי כנסת ממפלגות רחוקות אידיאולוגית ופוליטית מדעותי אשר הרחיבו בלי שום החלטה או דיון את סמכויות הוועדה מוועדה השומרת על אתיקה של דיון מכבד בכנסת לבקרה פוליטית על קולגות".
 
את לא מצפה שבזמן מלחמה ישפטו בחומרה התבטאויות כאלה?
"ברור שיש יחס אחר, ברור שאנחנו בתקופה שונה, גבולות השיח וחופש הביטוי שהיו מוגבלים ממילא נמצאים בסכנה ממשית עכשיו וועדת האתיקה נותנת לזה יד. כאשר וועדת האתיקה יוצאת מגדרה ובחוסר סמכות מוחלט מענישה חברי כנסת על התבטאות פוליטית ועל השקפת עולם זה אכן מהווה אינדיקציה למקום המסוכן שאליו הדברים מתדרדרים אבל יותר מכל מעיד על בעיות הרבה יותר עמוקות ומושרשות".    
בואי נעשה סדר: על מה רגזה ועדת האתיקה שהחליטה להרחיק אותך?
"אחת הטענות של וועדת האתיקה היתה שאני מוענשת על זה שפגעתי בכבודה של הכנסת כאשר חברי כנסת אשר התבטאו בצורה המחפירה והביאו על הכנסת והמדינה ביקורת עולמית ואפילו היוו בסיס לעתירה נגד המדינה בבית משפט העולמי לצדק בהאג כמו: לזרוק פצצה אטומית, לשרוף את כל עזה, לשטח וכו' וכו'. בעיני הצהרות בלתי אנושיות כאלה באמת פוגעים בכל מוסד הטוען להיות דמוקרטי ואף אחד גם לא וועדת האתיקה טרחו לבקר או להעניש".
האם את מרגישה יחס עוין מצד התקשורת הישראלית שלא היה קיים לפני השביעי באוקטובר?
"גם לפני השביעי באוקטובר אמצעי התקשורת הציגו את האזרחים הערבים בצורה שלילית והדירו את ייצוגם במשך שנים רבות. גם חברי כנסת סבלו מתת ייצוג בתקשורת לרבות במערכות בחירות גם לפני השביעי באוקטובר אבל אם בכל זאת תבקש ממני להצביע על שוני ישיר אז אפשר לציין שהיום באולפנים ובתקשורת המיינסטרים אין מקום! ממש אין מקום להשקפת עולם שונה. ההרגשה שהתקשורת בישראל מגויסת ומחויבת לשרת את המאמץ המלחמתי יותר מאשר לחובה שלה לחשוף את האמת לציבור או להביא מגוון של דעות".
 
את מדברת בעצם על חרם תקשורתי נגד נציגי המגזר הערבי?
"לאחר ה-7 באוקטובר הייתה תקופה של חודש וחצי שכמעט התקשורת בעברית לא רצתה לשמוע אותנו או להשמיע. התקשורת הייתה עסוקה באבל הלאומי דבר שאפשר להבין אותו אבל לא ראתה לנכון למרות שהיה לנו את חלקנו מהאובדן אם זה אזרחים ערבים או חברים יהודים. לאחר מכן ההרגשה שהתקשורת מחפשת את השעיר לעזאזל התורן ותמיד אנחנו מועמדים טובים לתפקיד. העוינות גדולה והרצון להציג אותנו כחשודים וצריכים להתנצל ולהצטדק ולהתאים את עצמנו לקונצנזוס התומך במלחמה ומתלהם". 
יש תחושה שהממשלה חותרת לפעולה צבאית במקום הסדרה. האם מצב של מלחמה מתמשכת משרתת את האינטרס של נתניהו שחושש לחזור למציאות הקודמת של המחאות ועוד יותר מבחירות - דבר שיגביר את הלחץ הצבאי על עזה ויגדיל את מספר האבדות לצד הפלסטיני?
"צו השעה עכשיו הינו הפסקת המלחמה הנפשעת הזו ולחתור מיידית וקודם כל לשחרור החטופים והחזרתם לחיק משפחותיהם זה האינטרס האמיתי של הציבור בישראל. המשך המלחמה הינו אינטרס גם אישי וגם פוליטי של נתניהו וממשלתו. נתניהו מבין טוב מאוד שאורך חייו הפוליטיים יארכו ככל שהמלחמה תימשך הוא גם מבין שהציבור בישראל רוצה לגלות את האמת ולבוא בחשבון עם האחראים על הכשל הגדול ביותר בהיסטוריה של המדינה, והוא הכתובת הראשונה לאחריות זו. נתניהו כהרגלו משחק עם הזמן וההישרדות הפוליטית שלו עדיפה על הישרדות החטופים ועוד ביתר שאת ההישרדות של העזתים".
מדובר כאן בהישרדות אישית או הזדמנות לימין האידיאולוגי לחזור לגוש קטיף ולהכות את הטרור בעוצמה?
"אסור לנו לטעות ולחשוב שנתניהו מתנהל רק כפוליטיקאי קטן. המשך המלחמה ומלאכת ההרס וההרג משרתת גם את האג'נדה והפרויקט של נתניהו וכלל הימין ההזוי החולם על שליטה ישראלית מלאה על מה שקוראים לו ארץ ישראל הגדולה - פלסטין ההיסטורית וכמות ההרס מעידה על רצון למנוע מהעזתים לחזור לבתיהם והדיבורים על המשך נוכחות צבאית בעזה מעידה על כך. נתניהו הדגיש וממשיך להדגיש שהוא היחידי היכול למנוע הקמת מדינה פלסטינית לכן להמשך המלחמה על עזה יש מטרות מעבר למה שהוצהר כמו לחסל את חמאס ובעצם מלחמה ולחסל כל אפשרות לסיום הכיבוש והגעה להסכם אשר יבטיח בטחון אמיתי לשני העמים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה