תקשורת ומדיה

וואלה שוקל לפרוש מהוועדה למדרוג באינטרנט: המהלך ייצור סחף בשוק?

תקציבי הפרסום בדיגיטל לא זינקו, ובאתר שמוביל את טבלת הרייטינג תולים האשמה בין היתר בוועדה. גורם בשוק התקשורת: "העיתוי של וואלה לא מקרי". יו"ר הוועדה גל תורג'מן מודה: "לא נכנס יותר כסף לדיגיטל וזה מתסכל"
בית וואלה ברחוב אבן גבירול (צילום: אלכסנדר כץ) (צילום אלכסנדר כץ)
באתר וואלה שוקלים האם להמשיך לפעול במסגרת הוועדה למדרוג באינטרנט. באתר מאוכזבים מכך שלמרות פעילות הוועדה בשנתיים האחרונות, שוק הדיגיטל בישראל לא מתרומם ותקציבי הפרסום אליו לא גדלים.
מהלך כזה של וואלה - שמוביל את טבלת רייטינג האתרים מאז שהחלה להתפרסם המדידה הרשמית לפני כמעט שנתיים - עשוי לגרום לסחף של אתרים שישקלו אף הם את המשך צעדיהם. בוואלה סירבו להגיב על הידיעה.
עבור החברות בוועדה למדרוג באינטרנט, משלמים כל אחד מהאתרים עד מאות אלפי שקלים בשנה, תלוי בגודלו של האתר. מאידך, על פי נתוני יפעת בקרת פרסום, שוק הפרסום באינטרנט עומד על כ-16% מכלל שוק הפרסום בישראל, נכון לשנת 2012, ולא צפוי להשתנות משמעותית ב-2013. גורמים בשוק התקשורת טוענים כי במהלך המסתמן הזה של וואלה, הוא מביע את ממה שנציגי האתרים אומרים בישיבות הוועדה למדרוג, \"על כך שהוועדה רק עולה רק כסף ולא הגדילה את ההכנסות\".
גם בקרב 15 משרדי הפרסום החברים בוועדה אין שביעות רצון גדולה במיוחד מהתוצאות שהוועדה מספקת. כבר בסוף 2012 קיבל הוועד המנהל של הוועדה למדרוג החלטה להקטין את החלק היחסי של משרדי הפרסום, מ30% ל-24%, כלומר קיטון של 20%. מאידך, חלקם של האתרים נותר על 70%, וההפרש מומן מהכנסות נוספות של הוועדה.
גורם בכיר באחד מאתרי האינטרנט הגדולים בישראל, אמר לאייס כי הוועדה \"אמורה לספק את הכלי הכי מדיד שיש, אבל אחד הדברים שחסרים הוא מדד אחד גדול שכולל את כל אמצעי המדיה, כגון אינטרנט, סמאטרפונים, אתרים מותאמים ועוד. זה יוצר קשיים ענקיים בשוק\". לדברי אותו גורם, \"הנתונים הפרטיים שלי מצביעים על גידול משמעותי בטראפיק, אבל זה לא בא לידי ביטוי בנתוני הוועדה, שלא יודעת למדוד הכל יחד. אני למשל לא מתכוון לפרוש מהוועדה כל כך מהר\".
גורם אחר מודה שמדובר בהוצאה תקציבית גדולה גם לאתרים שמגלגלים עשרות מיליוני שקלים. \"ההוצאה הזאת כבדה על כך האתרים, ואפשר להבין את הרצון לפרוש מהוועדה\", הוא מנסה לפרשן את המהלך של וואלה. \"הוועדה מאד חשובה לשוק, היא כן עשתה סדר בדברים, אבל יש הרבה דברים שצריך לעשות כדי לקדם את שוק האינטרנט. המפרסמים והפרסומאים לא עושים שימוש מלא בנתונים שהוועדה מספקת למשל, מה שפוגע באתרים\".
מאידך, טוען אותו גורם, ישנה סיבה נוספת משמעותית גם היא, לאפשרות שוואלה עשוי לפרוש מהוועדה: \"העיתוי שלהם לא מקרי. כל הסיפור עם mako היה רק ספתח. בוואלה ביקשו לא לפרסם את כל הנתונים שלהם, וייתכן שהם מפחדים מהיום שהם כבר לא יהיו במקום הראשון, ושהמגמה תתהפך לטובת ynet או mako\".
בהתייחס לעיתוי הפרישה, גורם בכיר בענף מוסר לאייס כי \"הספקולציה הזו מגוחכת. וואלה מובילה ביציבות בכל המדדים מיום תחילת המדידה הן ברשת, הן בצפיות וידיאו והן בגלישה במובייל באתר מותאם\". עוד הוא מוסיף כי לדעתו \"בקשת וואלה לנצל הסעיף המאפשר לה לא לפרסם נתוני האפליקציות נובעת מכך שלוואלה עשרות אפליקציות וגרסאות שבחלקן טרם הוטמעה מערכת המדידה או הוטמעה באיחור. סעיף זה שנועד לאפשר לאתר להשלים תהליכי הטמעה נוצל בעבר גם על ידי אתרים אחרים\".
מנכ\"ל הוועדה למדרוג באינטרנט, גל תורג\'מן, אומר בשיחה עם אייס כי לא התקבלה עד כה בקשה של וואלה לפרוש מהוועדה, אולם הוא יכול להבין את חוסר שביעות רצונם של החברים בוועדה, מהמצב הנוכחי. \"המפרסמים לא עושים שימוש מספק בנתוני הוועדה\", אמר תורג\'מן, \"ולכן לא נכנס יותר כסף לדיגיטל לעומת שאר אמצעי המדיה האחרים, וזה מתסכל\".
-קמפיין פטרושקה לא הצליח לשים במרכז השיח את הדיגיטל?
\"הקמפיין עשה את העבודה. המפרסמים הבינו את הכלי והם דורשים אותו ממשרדי הפרסום, אבל זה לא הגביר את רף הפרסום שלהם בדיגיטל\".
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    מה זה משנה למי יש הכי גדול? (ל"ת)
    ועוד לשלם בשביל זה 08/2013/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    הבעיה היא שכולם משלמים הון
    ארנון 08/2013/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התעריף שהוחלט עליו לכל אתר מוגזם ולא מציאותי, תכלס מרפד את הכיסים של גמיוז ישראל ושאר הגורמים המעורבים בלי שום פרופורציה. אין שום הצדקה שאתר ישלם עשרות אלפי שקלים לחודש, יותר מאשר על תשתיות הרבה יותר מורכבות וקריטיות שלו כמו מערכת ההגשה (אדסרבר) וסידיאן. אפשר להטמיע את מערכת המדידה ברבע מהמחיר.
    סגור
  • 6.
    פשוט לא נשאר לוואלה כסף
    עמי 08/2013/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הארגון על סף קריסה טוטלית וכל שקל חשוב, מההפסדים שישועה גרם שום דבר לא יציל אמנם, אבל לפחות הוא יחסוך כמה שקלים
    סגור
  • זה לא עניין של כסף
    גל 08/2013/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני לא מכיר את העלויות אבל זה מסתכם בלא יותר מ-50 אלף בחודש, זה כלום בשביל וואלה ביחס להכנסות שלה, אם זה היה מכניס לה יותר מפרסמים אז הם היו נשארים.
    סגור
  • 5.
    נתוני "ועדת המדרוג" מצחיקים לא שייכים למציאות
    ראומה 08/2013/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגיע הזמן לפרק את הבדיחה הזו.
    סגור
  • 4.
    מודל פרסומות באינטרנט - קרס. אתרים נסגרים (ל"ת)
    מחלקה ראשונה 08/2013/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    אתרים ומשרדים טמבלים: לא נמאס לכם להיות פרייר (ל"ת)
    מבין קצת 08/2013/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    רואים שוואלה מובילים את השוק
    קפטיין 08/2013/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם גם פורשים ראשונים ממה שלא עובד השאר יצטרפו בקרוב ומה לעשות שהם מובילים בכל הגזרות אם היו מחכים עוד חודשיים היו רואים שהם מובילים גם באפליקציות
    סגור
  • 1.
    צודקים!
    יניב 08/2013/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם הוועדה לא מתפקדת אז לא צריכים אותה. וואלה מובילים באתר בוידאו וגם במובייל!
    סגור