תקשורת ומדיה

מהומה בכנסת: פריג' התפוצץ על סלימאן ולא חש בטוב

הדיון במליאה עורר דרמה לא קטנה וחסרת תקדים.  לראשונה שהשר עיסאוי פריג' ממרצ יצא במתקפה חריפה נגד חברת הכנסת מהרשימה המשותפת, עאידה תומא סולימן. פריג': "תשתקי", סלימאן: "דורסים את ההיסטוריה שלך"
אביחי דלאל | 
עאידה תומא סלימאן, עיסאווי פריג' (צילום פלאש 90/ אוליבייה פיטוסי, אבשלום ששוני)
מאז הקמת הממשלה החדשה, ערוץ הכנסת לא מפסיק לספק רגעים טלוויזיוניים מעניינים ומהומות במליאה. היום (רביעי) שודרה מהומה חסרת תקדים שבה השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאוי פריג' יצא במתקפה חריפה נגד חברת הכנסת מ"הרשימה המשותפת", עאידה תומא סלימאן.
הדיון במליאה עסק בחקיקה הפרטית של החוק להכרה בטבח בכפר קאסם בשנת 1956, ההצעה נדחתה בקריאה טרומית עם תמיכה של 12 חברי כנסת שהם חברי הכנסת של הרשימה המשותפת, חברי הכנסת של רע"מ, ועוד שני חברי הכנסת ממרצ, עלי סלאלחה וג'ידא רינאווי זועבי. חברי כנסת אחרים כמו אבתיסאם מראענה ממפלגת העבודה ושאר חברי הכנסת ממרצ החליטו לצאת מהמליאה. 93 חברי כנסת נוספים התנגדו. 
לפני ההצבעה נוצר דיון סוער במיוחד. עיסאוי פריג' יצא במתקפה חריפה נגד אחת מיוזמות החוק, ח"כ עאידה תומא סלימאן: "אני פניתי היום, לחברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, מה שקרה לפני שלוש שנים אני כבן כפר קאסם, כבן למשפחה שכולה, מבקש ממך. עזבי את הפוליטיקה, עזבי את הימין והשמאל, בואי נהפוך את זה להצעה לסדר שנדון בה בוועדה לחינוך אבל אתם מתעקשים לעשות מהכאב שלנו פוליטיקה פנימית". 
סלימאן צעקה לעברו של פריג' שמיד קטע אותה: "אני מזהיר אתכם. תשתקי, תשתקי, אתם רוצים לעשות מהכאב שלנו פוליטיקה". איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, עמד ופריג' לא הפסיק לצרוח  "שב, אני חבר ממשלה שמנסה לקדם הצעת מחליטים שתביא לנו תוצאה. 73 שנים אתם פוגעים ברגשות של הערבים, אני מזהיר אתכם, שימו את הטבח הצידה. לא יעזור לכם". 
בסיום דבריו, פריג' פונה הביתה לאחר שלא חש בטוב בעקבות אותו הנאום שהיה מלא באמוציות. 

 
סלימאן עלתה להגיב במליאה ואמרה: "הייתי יכולה להסכים לא לתת לו לדבר. בזכותי הוא קיבל זמן דיבור. למה? כי אני מכירה בכאב של כולם ושל מי שיושב בממשלת שינוי. הכאב קשה מנשוא כנראה לשבת בממשלה שדורסת עלייך, על ההיסטוריה שלך, על הנרטיב שלך וזורקת לך גרושים".
לאחר מכן סלימאן צייצה בדף הטוויטר שלה: "ממשלת השינוי, ממשלת הפיוס, הממשלה 'היהודית ערבית' כביכול, הפילה את החוק להנצחת טבח כפר קאסם. השר פריג׳, וחבריו ממרצ ורע״ם, לא יכולים לגרום לממשלה שהם חברים בה אפילו להכיר רשמית בטבח ובכאב של הקורבנות. מה הם עושים בממשלה הזו? למה הם מכשירים ממשלת ימין על מלא?"
 
סלימאן גם עקצה את השר והעלתה רצף ציוצים של פריג' ב-29 באוקטובר 2020 בו נכתב: "64 לטבח כפר קאסם. נולדתי בכפר קאסם 7 שנים אחרי הטבח. נולדתי לתוך השכול והכאב - המשפחתי והקולקטיבי. הטבח פגע בכל המשפחות בכפר, גם במשפחתי, שניים מקרובי משפחתי נרצחו, דודי ג'מאל פריג' שהיה אז בן 16, התחבא מתחת לרכב ולמזלו התגלה על ידי חייל ששמע את תחינתו 'אל תרצח אותי'. 
ועשה את המעשה האנושי וליווה אותו הביתה. במשך שנים פעלתי להנצחת זכר הקורבנות והטבח, למאבק בניסיון להשכיח את האירוע שלא מתאים לנראטיב של מדינת ישראל הטובה והרחומה. הגשתי את הצעת החוק להנצחת זכר חללי הטבח, שלשמחתי חברתי ח"כ תמר זנדברג המשיכה לקדם ולצערי רק 6 חברי כנסת יהודים תמכו בה אתמול בכנסת. הגיע הזמן שתבינו שזיכרון הוא דרך לאיחוי הפצעים, הניסיון להשכיח, רק יעמיק אותם ואת הפירוד בחברה הישראלית, על שלל גווניה ומגזריה".  סלימאן ששיתפה, כתבה: "היו ימים".
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה