תקשורת ומדיה

יוראי להב-הרצנו: "העדויות על גל אוחובסקי זיעזעו והביכו אותי"

יוראי להב-הרצנו מ"יש עתיד" בראיון לאתר ice. תוקף את הסכם קצא"א: "נציגי קצא"א הציגו מידע חסר בדיונים או שחטאו באי דיוקים", השינויים בתקציב המדינה: "אני לא מזלזל ולא בשנייה בקושי לשנות הרגל של אנשים". השיח בכנסת: "פני הכנסת לא כפני העם"
אביחי דלאל |  4
יו"ר ועדת האתיקה, ח"כ יוראי להב-הרצנו מ"יש עתיד" (צילום נועם רבקין-פנטון, פלאש 90)
יוראי להב-הרצנו, חבר הכנסת הצעיר ביותר בכנסת ה-24 ומי שמונה לפני כשלושה שבועות לתפקיד יו"ר ועדת האתיקה של הכנסת ממשיך את המאבק שלו במשברים של איכות הסביבה ומצפה לתחילת פעילותה של ועדת האתיקה בכנסת למרות שבימים אלה הוועדה מנוטרלת בשל ההחרמה של נציגי האופוזיציה. 
כזכור, נציגי האופוזיציה בוועדה החליטו להחרים את הוועדה, לדבריהם הייתה קיימת התעלמות של הקואליציה מהנהוג בכנסת ורמיסת האופוזיציה בבחירת הנציגים. 
בראיון לאתר ice, להב-הרצנו מדבר על דחיית הסכם קצא"א, סיכום ועידת האקלים בגלזגו, תקציב המדינה, פרשת גל אוחובסקי וקידום חוקי להט"ב בכנסת והרצון להפעיל את ועדת האתיקה ולשכנע את האופוזיציה לקחת חלק. 
בוועדת הפנים והגנת הסביבה יצאת נגד הסכם קצא"א. מנגד עלו טענות לדוג' מצד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בראיון לערוץ עכשיו 14 שם הוא אמר כי ביטול ההסכם יוביל לפגיעה במדיניות החוץ של ישראל.
"נציג משרד החוץ אמר בדיון שערכתי שאכן יהיו השלכות מדיניות אבל ניתן להכיל את אותן השלכות מדיניות. זאת עמדת משרד החוץ. ניהלתי שני דיונים בנושא קצא"א בוועדת אקלים וועדת הסביבה של הכנסת. בתום אותם דיונים נותרתי מוטרד מאוד מההשלכעות הסביבתיות של יישום ההסכם על שונית האלמוגים, התיירות, בריאות התושבים באילת ובאשקלון, על השבתת מתקני התפלה שלנו שמספקות 75% ממי השתייה בבתים שבישראל, מאסון אקולוגי שיכול להיגרם כתוצאה מפליטת נפט, חווינו אסון דומה, אסון עברונה, ועוד שורה ארוכה שנוגעים לביטחון הלאומי של מדינת ישראל שלא קיבלו מענה או בגלל שנציגי קצא"א הציגו מידע חסר בדיונים או שחטאו באי דיוקים. ואני חושב שבהקשר הזה ממשלת ישראל החדשה וראש הממשלה ושר החוץ קיבלו החלטה נכונה על בחינה מחודשת של ההסכם לאחר סקר סיכונים ואני חושב שהאמירה צריכה להיות שהסכם שמסכן בסצורה חריפה את הסביבה שלנו, החופים שלנו והטבע שלנו, אין לו מקום. הנושא הסביבתי חייב להיות בראש סדר העדיפויות של המדינה שלנו בוודאי שאנחנו בעידן של התחממות גלובלית".
 
ועידת האקלים בגלזגו הסתיימה ואיתה עלו טענות על כך שהמנהיגים מבטיחים הבטחות על דברים שלא יוכלו לקיים. מה דעתך על אותן ביקורות?
"אנחנו נמצאים במצב חירום אקלימי וישראל בהקשר הזה, עם ההחלטה של ראש הממשלה בנט ושרת האנרגיה אלהרר בנוגע לאיפוס פליטות פחמן היא מאוד משמעותית שאנחנו בכנסת נידרש לתרגם אותה לחוק מסגרת אקלים. שיגביר יעדי ביניים, מנגנוני פיקוח ובקרה ולסייע למדיניות החשובה של שרת האנרגיה שעשתה את המעבר לאנרגיות מתחדשות. אני מכיר ביקורת אחרת על ועידת האקלים בגלזגו, לא התקבלו, בניגוד לישראל שהציבה יעד מאוד שאפתני של איפוס פליטות, הביקורת המרכזית על הוועידה היא שלא כל המדינות ישרו קו וקיבלו על עצמן יעדים שאפתניים ואני מדבר בעיקר על המדינות המזהמות בעולם. ועל כן זו הביקורת המרכזית שאני שותף לה. ביחס לישראל, אנחנו קיבלנו החלטה מאוד מרכזית וערכית ונכונה כזו ששמה לנגד עינינו את הדורות הבאים: לאפס את פליטות הפחמן עד 2050".
תקציב המדינה אמנם שם דגשים על היבטים ירוקים יותר, אך יחד עם זאת עדיין עולים קולות בנוגע לפגיעה בציבור מסויים. 
"התקציב הנוכחי מאוד ירוק ביחס לקודם לו, יש השפעות נרחבות באנרגיות מתחדשות וצמצום השימוש בחד פעמי ובמוצרי פלסטיק ובמובן הזה, הממשלה עשתה שינוי דיסקט באופן שבו היא מתקצבת את המאבק במשבר האקלים. אני לא מזלזל ולא בשנייה בקושי לשנות הרגל של אנשים, בשכבות אוכלוסיה מאוד נרחבות, אני לא מזלזל בקשיים שלהם אפילו לא לשנייה, אבל צריך להבין שאנחנו צריכים לשנות את ההרגלים שלנו על מנת להיאבק במשבר האקלים והיכולת שלנו לצרוך מים נקיים, לדרוך על אדמה בריאה, לאכול מזון מזין, העתיד של הילדים שלנו תלוי בזה. ולכן, אנחנו נוודא בוועדות שהצעדים הדרמטיים שהממשלה הזו עושה למען המאבק במשבר האקלים, יעשו בהדרגה ויעשו בשיתוף פעולה עם המנהיגים המקומיים של הקהילות על מנת לוודא שההסתגלות ושינוי ההרגלים יהיו הדרגתיים וקלים ככל שניתן. אבל אני לא מזלזל בקשיים האלה אפילו לא לשנייה".
 
כחלק מקהילת הלהט"ב, בזמן האחרון נחשפנו לפרשת גל אוחובסקי.
"העדויות ששמעתי זיעזעו אותי, הביכו אותי, הכעיסו אותי. לא פשוט להתבטא בנושא הזה. היו לי קשרי עבודה הדוקים עם גל אוחובסקי והקפדתי להתייעץ איתו על הרבה מאוד נושאים. אני אומר את זה חד וחלק: יש אפס סובלנות לפגיעות מיניות, לא משנה מה מעמדך וכמה רם הוא, לא משנה כמה קבלות של עשייה ציבורית יש לך, לא משנה מה שידרת קודם לפגישה עצמה. ברגע שאדם אומר לא, האקט, המפגש חייב להסתיים. לא צריכה להיות סובלנו כלל וכלל לפגיעות מיניות וגם כולל במקרה הזה. טוב עשה גל אוחובסקי שהוא פרש מתפקידיו באיגי ואני משוכנע שמשטרת ישראל ורשויות האכיפה ימצו את הדין גם במקרה הזה".
בהמשך פורסמו תלונות על מנכ"ל איגי שידע על חלק מהתלונות והתעלם מהן.
"לא מכיר את הנושא הזה ואשמח ללמוד עוד. אני מאוד שמח שמהפכת ה-MeToo הגיעה גם לקהילה הגאה. הגיע הזמן, זה התהליך הקבלה והלגיטימציה של הקהילה הגאה בישראל שהולך ומבשיל. זה עוד סממן לזה. פה חשוב לי כן לומר לכל מי שקורא שהם לא חייבים לעשות את זה לבד ואני קורא להם לשתף את אשר הם חוו יש גם קווי סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית ולא חייבים לעבור את זה לבד. אנחנו כאן למענכם".
 
איך מתכוונים לקדם את כל החקיקה בנושאי להט"ב בכנסת הקרובה?
"כינסתי את ראשי הקהילה הגאה גם בכנסת על מנת לדון איתם בדרכי ההתמודדות הנכונים עם התופעה הזאת. פניתי לשרת החינוך על מנת שתוציא חוזר מנכ"ל על האופן שבו צריך להתייחס למיניות בריאה ולקהילה הגאה בבתי הספר בישראל. דיברתי עם שר הרווחה מאיר כהן שמיד נרתם לנושא ודאג לתגבר את המענים מבחינת הרווחה ושל אנשים שפונים ויפנו לקבלת סיוע. אנחנו נמשיך ונעשה את כל הפעולות הפרלמנטריות גם עם הגופים האזרחיים וגם בכנסת על מנת לוודא שלאנשי הקהילה הגאה במיוחד לחברה הצעירים יהיה מענה ראוי".
עם הקמת הממשלה, רע"מ הציבה תנאי לא לקחת חלק בחקיקה של הלהט"ב, האם באמת ניתן לקדם חוקים שהמכשול הזה קיים?
"הממשלה הזו הוקמה הרבה בזכות המנהיגות של יאיר לפיד והיא מבוססת על כך שאנחנו נקדם את הדברים שאנחנו מסכימים עליהם ונלבן את הדברים שאנחנו חלוקים עליהם. אנחנו חלק ממפלגה שחרטה על דגלה את הזכות של כל אדם,  קוד שווה ומלא בחברה, ושוויון זכויות מלא לקהילה הגאה. זה לא דגל שאנחנו מרימים ומורידים לפי אופנה או טרנדים אלא חלק מה-DNA השורשי של המפלגה ואנחנו מחוייבים אליו במאה אחוז. הממשלה הזו העבירה סכום חסר תקדים לצורכי הקהילה הגאה, 90 מיליון שקל בשנים הקרובות. בשלוש השנים הקרובות הסכום הזה יופנה לקהילה הגאה. יש מספר הצעות חקיקה שאני עמל עליהן, שנוגעים לקהילה הגאה ואני אעשה כל מה שאני יכול על מנת לקדם את דגלי החקיקה הזו".
  
ועדת האתיקה הוקמה, אך חברי האופוזיציה מחרימים אותה.
"כרגע הוועדה מנוטרלת כי חברי האופוזיציה מסרבים לקחת חלק. אני לא מצליח להבין את ההתנהלות שלהם. אני חושב שהסירוב שלהם לקחת חלק בוועדה כל כך קריטית פוגעת ביכולת של חברי הכנסת למלא את שליחותם ואת המשימה שלהם. הוועדה חשוב לציין מובחנת מיתר הוועדות לפי חוק. היא פריטטית יש בה שני חברי אופוזיציה ויש שני חברי קואליציה כך שהדברים חייבים להגיע להסכמות והחלטות חייבות להתקבל בהסכמה וזה גם הרוח שאני מבקש להביא לוועדה בקונצנזוס אחד ככל שניתן. אני הולך להחזיר את הסדר לכנסת ולהחזיר את השפיות והשיח המכבד. אין שום צורך שבעולם להתדרדר לשפת ביבים, לקללות, להשתמש באלימות מילולית ואלימות פיזית ואני קורא גם לחברי האופוזיציה להתעשת ולהתחיל לעבוד למען הכנסת כולה ולא למען צד כזה או אחר. הקיום של ועדת האתיקה היא קריטית לכנסת".
האם העימות הפיזי בין איימן עודה לאיתמר בן גביר בבית החולים "קפלן" יטופל על ידי ועדת האתיקה? 
"ועדת האתיקה מחוייבת לכל הקובלנות שמגיעות אליה. אני מניח שהגיע קובלנות גם בנושא הזה. ואני מעריך שזה יגיע לוועדה".
ובכל זאת, השיח הפך קצת קיצוני גם בכנסת עצמו וגם ברחבי הרשת. איך מטפלים בדבר הזה?
 

"פני הכנסת אינם פני העם בהקשר הזה. הדברים שנאמרים בכנסת הם מאוד חמורים ושילדים שמסתכלים בבית עלינו ורואים אצל נבחרי הציבור שזה השיח, חשוב לי לומר להם לא, ככה לא מדברים, ככה לא מתנהלים, אלו לא הנורמות שאנחנו צריכים לייצג ולהציג לציבור הישראלי. אני חושב שהממשלה שלנו מייצגת את האתוס הזה שלמרות שאנחנו חלוקים ולא מסכימים על כל הדברים, ניתן לשבת ביחד לקדם את המחנה המשותף הרחב שעליו אנחנו כן יכולים להסכים. לדון ולקיים שיח מכבד".
 
היו גם כמה מחלוקות בתוך הקואליציה, לדוג' מוסי רז כתב בטוויטר לאביר קארה "פעילי טרור תקרא לחברים שלך".
"ועדת האתיקה חשובה לכל הצדדים ולא רק לצד כזה או אחר. הדרך להרגיע את כל השיח היא להקים את ועדת האתיקה ולהקים גשרים בין חלקי הבית השונים. להרגיע קצת את הרוחות. ולחזור לשיח שיש בו מחלוקות קשות, כן? ביקורת, יש לה מקום ויש לה מקום גדול. אבל היא לא צריכה לרדת לשפת ביבים, קללות, ירידות מתחת לחגורה, בצורה אידיאולוגית. אני יכול אך לא רוצה לציין שמות של מספר חברי כנסת מהליכוד למשל שאני יושב בכנסת ומתפעם מרמת השיח שלהם ולחיוב. הם מביעים את העקרונות שלהם בצורה בהירה, מהירה, מעוררת השראה, אני הקשבתי לדבריהם וכמעט השתכנעתי מהם. כך צריך להיות השיח בכנסת שלנו. בצורה בהירה, מתווכחים על העמדות, משכנעים זה את זה וככה צריכה להיראות דמוקרטיה. אין לשפת ביבים, קללות ואלימות. יש ללבן ולהרגיע את הרוחות. יש להקים את ועדת האתיקה ולשרטט מחדש את הגבולות. להבהיר מתי עוברים הגבולות האדומים. בהיעדר הוועדה אנחנו רואים מירוץ לתחתית, חברי הכנסת מאתגרים אחד את השני בדרך לתחתית וצריך להגיד די, להרגיע את הרוחות ולשרטט קווים אדומים ולהכניס את הכנסת לשפיות. זו מטרתי ושליחותי".
כאחד שהיה גם באופוזיציה וגם בקואליציה, וגם הביקורות שעולות לפחות ברשתות החברתיות, והתייחסות של ח"כ משה אבוטבול בנאום שלו במליאה על איתרוג מסויים, אתה מזהה שוני בסיקור התקשורתי בין הממשלה הנוכחית לקודמת?
"לא שאני מבחין".
בסוגיות שבין שרה נתניהו לגילת בנט אולי?
"לא. לא עושה ניתוחי תקשורת ולא פרשן. מצפה שהתקשורת תישאר חופשית ותשמור על תפקידה בביקורת על הממשלה. זו ההתייחסות העניינית היחידה שיש לי בנושא".
 
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    לא סתם
    אדם 12/2021/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כאחד שהיה בענינים האלה בעבר מה שאני נשוי היום שאף אחד לא יספר סיפורים הכרתי טונות מהאנשים האלה ולא אחת ו 2 מהשיחות איתם זה אוי..איזה נער הכרתי איזה צעיר טוב אני לא רוצה להכנס כאן לדחפים המיניים ולפנטזיות אבל אנשים צדקו וצדקו וצדקו שמה שהתחיל כיציאה מהארון וכהכרה בדבר למטרת עבודה שיתופית בן כל המגזרים עבר גבולות וחצה קווים אדומים אם זה מצעדים שרובם לא הועילו או יותר נגמרו ברצח באלימות אתה יכול להיות הומו ולהגיד לעולם תכירו בי אתה לא צריך בשביל זה ללכת ערום שרואים לך את כל הלמטה שלך ולך את כל העגילים בכוס ובציצים.אחרת מה המטרה??? ואז זה נכנס במודעות לבית ספר ולהשפיעה על הנערים בני 14 שאולי יש לכם נטיות מיניות ואולי אתם כאלה...מכניסים להם ארס ארס של דברים.אני לא מתנגד להומואים אבל השיטה הזאת אולי מתאימה לגרמנים לנורווגים לאנגלים לא לנו..מדינה קטנטנה של כמה אנשים.והינה הבחור חשוד מה שמתחיל בתמימות של בני הנעורים נגמר בלטיפות נשיקות איך קראו לזה אז מגעים
    סגור
  • 3.
    עוד עסקן אפס וחסר פנים. איזה ממשלה דוחה. סוטים (ל"ת)
    תרבושי 12/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    המושג שניכסתם..." קהילה גאה" דוחה
    יהונתן, 12/2021/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה הקשר גאה? זה בא ממקום של נחיתות נמוך שצועק אני גבוהה! נעלם שצועק אני קיים. נטול הגיון שמחפש כל הזמן רלוונטיות.. לכן המצעד! לכן ""גאה""" לכן צעי קשת נועזים. לכן מלחמה על זהות ושייכות במשרד הפנים. זוגיות. שם מגדר ילה שחררו לא צריך שהילדים שלנו ישאלו שאלות
    סגור
  • 1.
    אפס קטן חחסר בינה
    מישהו 12/2021/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בדיוק כמו הבוס שלו לפיד.אפשר להכיל את הנסק המדיני? אידיוט מדינה שמפרה הסכמים,כבר אפשר לראות התקרבות בין אילוד האמירויות לאמראן כי ישראל נתפסת כמדינה חלשה שמאבדת שליטה אידיוט.
    סגור