תקשורת ומדיה

גבי לסקי: "קירשנבאום קיבלה עונש חמור, נתניהו יקבל פרס"

ח"כ גבי לסקי בראיון ל-ice בביקורת חריפה על עסקת הטיעון המתגבשת של נתניהו: "הוא אמר ׳לא היה כלום, כי אין כלום׳, אז זה פשוט מראה שכל הזמן הוא יצר מניפולציה לתודעת הציבור"
אביחי דלאל |  3
ח"כ גבי לסקי (צילום יהונתן זינדל, פלאש 90)
ח"כ גבי לסקי ממרצ, באופן די צפוי יצאה נגד עסקת הטיעון המתגבשת של בנימין נתניהו.  בשבוע שעבר, לסקי יזמה הצעת חוק כבר עם תחילת הפרסומים על עסקת הטיעון כי נשיא המדינה לא יוכל להטיל את משימת הרכבת הממשלה על נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים גם אם אין עליו קלון. במוצאי שבת האחרונה, לסקי השתתפה בהפגנה בכיכר גורן בפתח תקווה,  בסמוך לביתו של היועץ המשפטי לממשלה ונשאה דברים בנושא.
אתמול (ראשון) לסקי טענה כי "הסדר הטיעון המסתמן הוא הסדר רע הפוגע בשלטון החוק ונותן פרס למי שבמשך שנים ניסה לרסק את מערכת המשפט וכל רשויות אכיפת החוק. במקום להקל עם נתניהו, הפגיעה שביצע בשלטון החוק חייבת לשמש נסיבה לחומרה כנגדו". בראיון ל-ice לסקי ממשיכה במתקפה החריפה שלה נגד עסקת הטיעון.
הבעת ביקורת חריפה על עסקת הטיעון המתגבשת של יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו. 
״מהפרסומים של בן כספית ואחרים עולה שמי שביקש ודחף לעסקה זה היה נתניהו בעצמו, וזה כשלעצמו מעיד על מצבו המשפטי ועל העובדה שבזמן שהוא אמר ׳לא היה כלום, כי אין כלום׳, אז זה פשוט מראה שכל הזמן הוא יצר מניפולציה לתודעת הציבור. מעבר לזה, חלק מהסיכונים להגיע איתו להסדר טיעון, על אף המצב המשפטי שלא נראה טוב בבית המשפט, הכניסו לשם שיקולים שבהן הוא פגע בשלטון החוק, פגע בבית המשפט וכדי לסיים עם העניינים האלה כדי להגיע להסדר טיעון״.
האמון במערכת המשפט נפגע, אם בעבר רק חלק מהעם לא הביע אמון, היום מערכת המשפט סופגת ביקורות מרוב העם.
״אני חושבת שכשיש אדם שפעל בכדי לרסק את אמון הציבור במערכת בתי המשפט, זה פגע במערכת אכיפת החוק כדי להימלט מהדין ולייצר דה לגיטימציה. זה אמור להיות שיקול לחומרה ובמקום זה נראה שהיועץ המשפטי לממשלה מקל בכדי לסיים עם זה במהרה. העסקה המתגבשת היא בגדר פרס, מורידים ממנה את העבירות החמורות של שוחד. אם נהיה כנים, כתב האישום כשלעצמו הוא כבר היה מרוקן כמעט מרוב העבירות החמורות.
 
לא כולל פרשת 3000, ששם אפילו נתניהו לא נחקר. כשאנחנו מסתכלים על הנושא הציבורי אנחנו רואים חוסר שיוויון בין אנשים, ראינו את פאינה קירשנבאום שהלכו איתה כמו שצריך במקרים של שחיתות ציבורית והיא קיבלה עונש חמור ופה נותנים פרס על ריסוק מערכת בתי המשפט, מורידים את העבירות הקשות, מוכנים לשקול את עניין הקלון ואם הוא יתפטר מהכנסת לפני זה אז גם זה לא יהיה רלוונטי. כך שבעצם מייצרים מנגנון שלם כדי לאפשר לבן אדם שמודה בעבירות של שחיתות ציבורית וטוהר המידות uמאפשרים לו לחזור לתפקיד אולי החשוב ביותר במדינה. הדברים פסולים, אין צורך להגיע להסדרים וכשרוצים לקרב את אמון הציבור במערכת אז אין מה להקל עם העבריין אם לפרקליטות אין מספיק ראיות בכדי להביא אותו לדין. אז יש פה פגיעה בשיוויון, באמון הציבור ובסוף גם העבריין יוצא נפקר״. 
בעניין אריה דרעי, הביקורת על עסקת הטיעון לא נשמעה באותם הווליומים.
״גם בעניין אריה דרעי, מה שהיועץ המשפטי לממשלה התחיל לעשות כאילו שינויים בחוק העונשין ומכניס עילות חדשות לחוק שהרחקת אדם מהכנסת לכמה שנים זה חלק מעסקה. זה לא חלק מחוק העונשין, השיקולים האלה לא צריכים להגיע, הציבור יכול להגיד אם טוב לא או לא טוב לא, אבל היועמ״ש צריך להסתכל על הדין ולראות האם בידו ראיות והענישה צריכה להיות בהתאם למקובל בציבור. כשמדובר באנשי ציבור צריך להיות אפילו חמור יותר”.
האם הקירבה לסיום כהונתו של ד"ר אביחי מנדלבליט קשורה לעסקאות המדוברות?
״ליועץ המשפטי לממשלה נותרו שבועיים בתפקיד. בדיוק כפי ששר בשלהי הקדנציה שלו, שבועיים לפני שהוא מסיים את הכהונה שלו לא יכול לעשות רפורמה ענקית במשרד. גם ככה לא ראוי שהיועמ״ש יקבל החלטה שתפגע אנושות בשלטון החוק, לא ראוי. מהצד השני, התחושה היא שהצוות של נתניהו כיוון לסגור הסכם דווקא עם מנדלבליט שכבר עשה הנחות סלב לנתניהו. הם לא יודעים מי יחליף אותו, היועץ או היועצת המשפטית שיבחרו וכך משני הצדדים היה אינטרס לסגור את זה עכשיו. למנדלבליט אסור לסגור את העסקה הזו עכשיו מפני שיש לה כל כך הרבה משמעויות״. 
ביום רביעי האחרון, יזמת הצעת חוק לפי נשיא המדינה לא יוכל להטיל את הרכבת הממשלה על נאשם בעבירות של שוחד והפרת אמונים גם כשאין עליו קלון.
״אני חושבת שלציבור מגיע מנהיגים או ראש ממשלה שאינו מוכתם בעבירות על טוהר המידות והשאלה של קלון אינה רלוונטית. אם אדם כבר הורשע בעבירות של שחיתות ציבורית, זה צריך להיות די בכדי לא לאפשר לנשיא להטיל עליו את הקמת הממשלה״.
 
לסקי מי שבתפקידה במרכז הפרטי הייתה עורכת דין לזכויות אדם ומזכ"לית "שלום עכשיו" לשעבר, לסקי גם הייתה חברת מועצת העיר תל אביב עד לשנת 2018 מטעם מרצ נכנסה לכנסת לאחר התפטרותה של השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, במסגרת החוק הנורווגי. בין הפעילות הציבורית של לסקי, ביקורת על אי המעבר של המשפחתונים לפיקוח משרד החינוך על רקע הרפורמה שהעבירה את החינוך לגיל הרך מהפיקוח של משרד הכלכלה והתעשייה למשרד החינוך.
היתה לך ביקורת על כך שהמשפחתונים לא עברו לפיקוח משרד החינוך אלא נשארו בפיקוח משרד הכלכלה.
 ״אני מאוד שמחה על הרפורמה של העברת החינוך לגיל הרך למשרד החינוך. דובר שנים שאותן מסגרות לא אמורות להיות בייביסטרים אלא חלק מתחילת הרצף החינוכי. יש יותר פיקוח, תנאי הגננות טובים יותר וזה מבורך. יחד עם זאת, רק המשפחתונים המפוקחים לא עברו למשרד החינוך, כ-3,500 מסגרות עם 20 אלף ילדים שרובם בפריפריה ואז בשלב הזה, כשאנחנו לא מעבירים גם אותם, אנחנו פוגעים בגננות ובילדים״.
למה המשפחתונים לא עברו לפיקוח משרד החינוך?
״מהשאלות שנשאלו, חלק מהמשפחתונים האלו מאוד קטנים של שלושה או ארבעה ילדים והפיקוח מתחיל רק משבעה ילדים. אנחנו מבקשות להוריד את זה לחמישה ילדים . כרגע המערכת גייסו את המערך של כל הגיל הרך ובתקווה שבעוד זמן יהיה ניתן להעביר את המשפחתונים כדי להטיל עליהם פיקוח ולהכניס את הגננות להכשרות וכו׳, שיהיו חלק מהרצף החינוכי. משרד הכלכלה זה לא הגוף המתאים לטפל בחינוך הילדים גם בגיל הרך, אין להם את הכלים והאמצעים לא לפקח ולא להכשיר את הגננות״.
מרצ חזרה לממשלה לאחר הרבה זמן, איך את מסכמת את חצי השנה הראשונה?
״אני חייבת לומר שלאחר 20 שנים שבהן מרצ ידעה לתפקד היטב כאופוזיציה ושינויים מתוך האופוזיציה. להיכנס לקואליציה זה צורת מחשבה אחרת וצריכים להתרגל לשינוי הזה. גם אז, מרצ באמצעות המשרדים שלה מצליחה לעשות שינויים ברוכים ואני באופן אישי שמחה שאני יכולה לעסוק בדברים רחבים יותר בנושאים של סביבה, חברה וכלכלה והרבה זמן לא עסקתי בהן כי עסקתי בזכויות אדם, חופש ביטוי ומחאה. יחד עם כל האתגרים שאנחנו קואליציה כל כך הטרוגנית והכל שלנו לא תמיד נשמע״.
התחלואה בשיאה, אני מניח שאחד הדברים שיותר מעסיקים אתכם זה הגל החמישי, האומיקרון.
 ״אני חייבת להגיד שבעניין הקורונה זה חשוב שהממשלה החליטה על כך שבתי הספר פתוחים ושבסך הכל לא מטילים סגר. יחד עם זאת, יש. פגיעה בעסקים והגיע הזמן שהממשלה תדבר על מתווה פיצויים לאותם עסקים בכדי לשמור אותם בחיים ולשמור אותם ליום שבו נצא מהקורונה. דבר שני, שאנחנו עוסקים בו בוועדת חוקה, אנחנו מנסים לשנות את לו הסמכויות באופן כזה שיחזיר את הכוח לכנסת והממשלה לא תוכל לפגוע בזכויות ללא אישור הכנסת״.
 
לפני כשבוע וחצי, סגן שר הכלכלה, יאיר גולן ממרצ עורר סערה עם האמירה שלו על המתנחלים, כחברת המפלגה מה הייתה דעתך בנושא?
״אני חושבת שהאמירה של יאיר לא הייתה מוצלחת. אבל אנחנו צריכים וחורה לי שאנשים יצאו מגדרם בגלל האופן שהוא אמר את הדברים ואף אחד לא התייחס לתוכן והוא בעצם העלה נושא שאני וחבריי מעלים הרבה זמן. יש אלימות מתנחלים מאוד קשה שהתגברה בתקופה האחרונה, גם כנגד פלסטינים וגם נגד כוחות הביטחון ומי ששותק לאלימות הזו, בעצם נותן לה הכשר. נכון, האמירה לא נאמרה בצורה המוצלחת ביותר, אבל דהיינו כאפס לתופעה שהוא הצביע עליה״.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    בדיוק . הביב ראוי לכלא , וכמה שיותר מהר
    איל 01/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלוש פרשיות שוחד כולל המובטל והפסיכולוגית , מרמה במניות ובגידה במדינה בפרשת הצוללות , כל אלו חייבים להתברר בבית המישפט ההנחות בכתבי האישום זועקות לשמיים
    סגור
  • 2.
    הזבל שמייצגת מחבלים ! (ל"ת)
    אסף 01/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    לסקי=השנאה היא הבסיס המוביל אותה בכל דרכיה.אשה רעה! (ל"ת)
    ביזיון 01/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור