השוק

ריסוק מערכת המשפט תמיט אסון כלכלי - סיפורה של כרוניקה ידועה מראש | טור שישי

כבר עכשיו רואים זליגה של אנשי עסקים לישראל, כאלה שלא בטוח שאנחנו רוצים לראות כאן, הם רואים מה הולך לקרות למערכת המשפט והם רוצים להיות ראשונים בתור כשזו תקרוס וגם תופעת הדר מוכתר, נציגה של דור צעיר, מפונק וצעקני - אבל לא ככה עושים מהפיכות? | טור שישי, ניצן כהן
ניצן כהן |  18
את סיפורנו השבוע נקדיש למשפט, פוליטיקה וכלכלה. אלה שזורים באלה, משלימים ומגנים אחד על השני, ובלי אחד אין שני ואין שלישי. נסביר את הדברים ותהיו סבלניים:
בשנים האחרונות נפגשתי עם לא מעט עורכי דין, הפגישות היו מדודות ופתחו צוהר (ויותר מצוהר) לעולמם הפנימי של מיטב המוחות המשפטיים. כחוט השני עברה תובנה אחת בין כל עורכי הדין הללו. והם ידענים גדולים בתחומם, כל עורך דין בתחומו (מיסים, משפט עסקי בינלאומי, תאגידים, חוזים, הלבנת הון וכיוב'), כולם ללא יוצא מהכלל מייצגים לא מעט גופים עסקיים גדולים בישראל ומהצד השני מייצגים לא מעט גופים עסקיים ישראליים (וכמובן אנשי עסקים) בחו"ל. כולם אנשי עסקים מכובדים שהפרוטה מצויה בכיסם, והתובנה הזו הייתה - ריסוק מערכת המשפט (בכל שם מכובס שלא יהיה) תמיט אסון כלכלי על ישראל, אבל נגיע לזה בהמשך.
 
עוד משותף לכולם, הם צריכים לייצר את הקונסטרוקציה המשפטית שתאפשר את כניסתם של גופים בינלאומיים לישראל ויציאה מסודרת של אנשי עסקים לעסקיהם בחו"ל וכמובן, שיתוף פעולה של כולם עם כולם (כמובן בכפוף למגבלות ההסדרים החוקיים - ואין כאן ציניות). 
עורכי הדין האלה (בחלקם לפחות) זכו לכינויי גנאי בכלי התקשורת הכלכלית, לפחות זו שנחשבת מתקדמת וליברלית, אבל מה שהם עושים למעשה מנסה לייצר ודאות, כלומר 'כללי משחק' שיאפשרו לשחק. בטעות נהוג לחשוב שהם פועלים נגד האינטרס הציבורי, אבל בתהליך של "הפוך על הפוך" האינטרס של הלקוח שלהם, מאפשר לציבור הרחב אין סוף אפשרויות וכן, גם הוא מרוויח.
כך למשל, כשנכנס גוף עסקי בינלאומי לישראל הוא צריך משרדים ולכן הוא שוכר מתווך או יועץ נדל"ן שמאתר בעל נכס מתאים ומייצר עסקה. בעל הנכס מבקש מסמכים שמוכיחים את זהותו של הגורם הבינלאומי, וזה בתורו פותח חשבון בבנק בישראל ונזקק לשירותי עורך דין (לא זה שמייצג אותו בכניסה לישראל אלא כזה שהמומחיות שלו בהקמה פיזית של הנציגות בישראל - יותר מהסוג של בירוקרטיה עירונית וממשלתית), רואה חשבון, יועץ מס מקומי וכן הלאה.
הנציגות זקוקה לכלי רכב או מוניות, צריכה לאכול איפה שהוא (ע"ע מסעדות, שפים וכן הלאה), לגור איפה שהוא (בדרך כלל אלה יהיו בתי מלון כי הם נעים ונדים ברחבי העולם). הם צריכים בגדים כי קוד הלבוש בישראל קצת שונה מהלונדוני ששונה מהפריזאי והניו-יורקי וכן הלאה.
הנציגים גם רוצים לבלות איפה שהוא ולהכיר את תל אביב ואת ישראל (ע"ע שירותי בידור ותיירות). החבר'ה האלה גם צריכים מזכירה, חברת ניקיון וכן הלאה. הם משלמים (ע"פ רוב) בדולרים ולכן צריך להמיר אותם לשקלים, ובקיצור: התהליך ברור.
"אם פתאום מס הכנסה המקומי מתחיל להשתגע עליך, איפה תעדיף שזה יקרה באפריקה? או בלונדון?"

לונדון. צילום: נתי שוחט פלאש 90
נחזור לסיפורנו: כל עורכי הדין שנפגשתי איתם (כולם) ביקשו סדר. כלומר, כשהם צריכים לשלם מס, הם רוצים לדעת מה כללי המשחק ולא לנהל מו"מ משל היינו בבזאר טורקי. הם רוצים מערכת עירונית שתיתן להם מסמך שבו יהיו כתובות כל הדרישות לניהול עסק באופן חוקי ובטיחותי ולא לנהל מו"מ עם כל מחלקה בעירייה משל היינו בשוק באיראן.
ומעל הכל, הם רוצים מערכת משפט עצמאית, מקצועית וחזקה שתאפשר אכיפה של כללי המשחק המקובלים, המוכרים והמוסכמים שיאפשרו ללקוח שלהם להתרכז במה שהוא יודע לעשות הכי טוב - כסף לבעלי המניות שלו.
הגדיל ועשה אחד מבכירי עורכי הדין ואמר לי ברגע של גילוי לב ברוח הדברים האלה: "אני תמיד ממליץ ללקוחות שלי: אל תלכו לעשות עסקים במדינה שאין לה בית משפט נורמלי. ברגע אחד אתם יכולים לגלות שלקחו לכם את הרכוש", הוא אמר והוסיף: "תמיד אתם תגלו, שעורך הדין המקומי יעדיף לזרוק אתכם תחת גלגלי האוטובוס מאשר לקפוץ בעצמו תחתם. ועכשיו תחשוב: תנהל את חשבון הבנק שלך במדינה אפריקאית או בלונדון?".
"אם פתאום מס הכנסה המקומי מתחיל להשתגע עליך, איפה תעדיף שזה יקרה באפריקה? או בלונדון?".
עורך הדין אמר: "אני ממליץ לכל הלקוחות שלי שעובדים מחוץ לישראל, תעשו את זה בלונדון, בפריז, בפרנקפורט וכן הלאה. יש כאלה שעדיף להם לעבור דרך קפריסין או לוקסמבורג, אבל בטח לא במקומות שבהם אין בית משפט רציני".
אני מניח שהסיפור הזה ברור לגמרי, וכאן אנחנו נכנסים לפוליטיקה. הבחירות יתקיימו בעוד חודשיים (לערך), הרשימות לכנסת נסגרות ואם היה לנו ספק כלשהו, הרי שהתמונה ברורה עכשיו לגמרי וכדאי שכולם יבינו את המשמעויות הכלכליות והן לא פחות מדרמטיות.
 
מי שרוצה להחליש, לשנות, לרסק או להרוס (תסתכלו על זה באיזה משקפיים שתברו) את מערכת המשפט מאינטרסים צרים, אישיים וברורים לגמרי, לא יהרוס רק את הדמוקרטיה (לא בטוח שכולם מבינים את המשמעות העמוקה של דמוקרטיה אלא מייחסים אותו רק לשלטון הרוב, בלי הגנה נאותה על המיעוטים וכן הלאה) אלא ירסק את הכלכלה הישראלית. לתשומת לב הקורא ח"כ דודי אמסלם.
אחד מבכירי עורכי הדין ששוחחתי איתם, ומטעמים ברורים לא נזכיר את שמו אמר: "כבר עכשיו אני רואה יותר אנשי עסקים מהסוג שלא בטוח שאתם רוצים לראות בישראל, לעומת אנשי העסקים שראינו קודם. כולם אותו הדבר, רק לחדשים יש עסקים עם הרשויות במדינות מערביות, ולכן במקום לטוס ללונדון, הם מעדיפים לבוא לכאן ושוכרים אותי". 
"אני מבין היטב שהם מעדיפים לא לנחות בהית'רו אלא בנתב"ג והם מניחים שכאן אפשר לעשות עסקים עם הרשויות. עכשיו, לך תסביר להם שכרגע אנחנו לא שם. אבל הם, עם חוש הריח הנדיר שלהם, מבינים שלשם אנחנו הולכים והם רוצים להיות ראשונים בתור".
אם כן, כשאתם חושבים על מערכת המשפט במונחים רדודים ומתלהמים, תחשבו שוב לאן הכלכלה הישראלית יכולה להידרדר. אם במהותכם אתם אנשים שומרי חוק, אתם צריכים לחשוב פעם אחת נוספת.
על הדר מוכתר, התנשאות, גילנות וכל הטוב שלהם
אף אחד לא יודע באמת איך "לאכול" את הדר מוכתר. יכול להיות שמישהו משטה בה, מלהטט בה וכן הלאה, אבל יכול להיות שלא והיא פשוט בחורה צעירה, ספק אופורטוניסטית ספק תמימה. אבל לראות את הריאיון הפסאודו-כלכלי שעשתה איתה לא מזמן כתבת בכלי תקשורת שהיה פעם רלוונטי, היה מכמיר לב.
הכתבת זרקה לה נתונים כלכליים שלא היה בהם שום היגיון ובעיקר התנשאה על "ילדה" בת 20 שצועקת סיסמאות לאוויר. רחמי נכמרו על הדר מוכתר, שנקלעה לשיח עם הכתבת הזחוחה.
נמשיך: הדר מוכתר היא "ילדה" בת 20, צעקנית למדיי שזורקת המון סיסמאות לאוויר, אבל אולי היא הדור החדש - זה שיודע לעשות שימוש בכל הטוב שהטכנולוגיה יודעת לתת לנו. אבל רגע, יש מישהו מאיתנו שלא היה בן 20? מי שלא חשב שיש לו פתרון קסם לכל תחלואי העולם? תמיד היו אלה שצעקו יותר ואלה שצעקו פחות, והדר מוכתר פשוט צועקת יותר, הרבה יותר.
ועוד דבר, מה אנחנו בדיוק רוצים מהדור הצעיר, החילוני, זה שבאופן עקרוני אמור לעשות צבא ולשלם מסים ולא להיות סמוך על שולחן משלם המסים? אנחנו רוצים שפשוט יקום ויזעק את זעקתו, טיפשית ככל שתהיה. לא היתה מהפכה שלא הוזנה על ידי החבר'ה הצעירים האלה, "מיטב הנוער", קראו להם פעם. מעולם לה קמה מהפיכה על ידי זקני השבטים אלא על ידי הצעירים, הפופוליסטים, הצעקנים, המפונקים שידעו בכל נקודת זמן לעשות שימוש נכון בפאר הטכנולוגיה של אותה התקופה.
אז הדר מוכתר (שאולי מישהו משטה בה אבל אני מעדיף שלא לבחור בחלופה הזו), ה"ילדה" והתופעה, עדיפה על זמר מפורסם, כוכב כדורגל או ידוען שמשטה בה כדי לנצל אותה בדרכים אחרות ולצרכים אחרים.
אז בקליפת אגוז, סיפרנו את סיפורו הכלכלי של השבוע האחרון (ויש עוד הרבה שלא סיפרנו, אבל זה בהמשך), את הקשרם והדבקם (עד כמה שניתן) של הפוליטיקה-הכלכלה והמשפט בעולם שזז מהר ונראה שלכיוון לא טוב. שיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(18):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 18.
    אמת. צריך לחזק את ההגנה על השופטים.
    יוסי 09/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי אז יהייה אפשר לדרוש מהם משפט צדק.
    סגור
  • 17.
    הטעייה..מדובר בתיקון ולא בריסוק..בעיקר של הפרקליטות
    חיים8 09/2022/20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    העליון בנתיים מתפקד סביר
    סגור
  • 16.
    כתבה מופרכת לחלוטין
    סשא 09/2022/19
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מערכת המשפט כיום אינה רלבנטית לאנשי עסקים. הסחבת הנוראית היא האויב של העסקים וכיום אנשי עסקים בורחים מבתי המשפט ומעדיפים בוררות או התדינות במדינות שמשפט מסתיים תוך זמן סביר. הבעייה של בתי המשפט, בפרט העליון שהוא מתעסק חלק גדול מזמנו בפוליטיקה. כותבים פיסקי דין ארוכים בני עשרות ומאות עמודים שכל אחד מפרש אחרת וכל פעם קובעים אחרת לפי חישקו של השופט, או לא מכריעם כלל ומאלצים את הצדדים להתפשר, למרות שהסוגיה דורשת הכרעה גם לצורך סכסוכים אחרים דומים. אף אחד לא מתכוון לרסק את מערכת המשפט, שצריכה לעסוק בפתרון סכסוכים משפטיים ולא לנהל את המדינה, שזה לא תפקידה
    סגור
  • 15.
    השופטים הפרקליטות ועורכי הדין מזמן הפכו לשליטים הכל יכו
    דחוף לעקור מהשורש 09/2022/18
    הגב לתגובה זו
    4 0
    כולם לכלא לבנות מערכת חדשה
    סגור
  • 14.
    שטויות במיץ עגבניות
    קיבוצניק 09/2022/18
    הגב לתגובה זו
    2 1
    על מערכת המשפט שהמליכה את עצמה על מדינה שלמה , צריך להוריד כך של דחפור די 9
    סגור
  • טען עוד
  • 13.
    ריסוק מערכת המשפט
    רון סטון 09/2022/17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    עדיף שמערכת המשפט תדון רק הנושא של טביעות בין בעלי דין ולא תכנס לשלוט על העם . אתם לא נבחרתם על ידי העם ולכם אין זכות ולא הקטנה ביותר לדון על חוקים שהממשלה נבחרה על ידי העם לדון בהם . תפסיקו לבכות אתם אלה שארבתם את המדינה
    סגור
  • 12.
    הבעייה בפרקליטות ולא בבתי מישפט.
    חייק 09/2022/17
    הגב לתגובה זו
    4 0
    חבל שהכתבת עולה טראמפ...ומגזימה במזיד
    סגור
  • 11.
    הדר מוכתר לא בדיוק עשתה צבא מלא ולא מגדירה את עצמה חילו (ל"ת)
    גל 09/2022/17
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 10.
    לאף אחד אין אינטרס לרסק את מערכת המשפט
    פז 09/2022/17
    הגב לתגובה זו
    6 1
    ואם תחזרי על השקר מאות פעמים זה עדיין לא ישנה את העובדה שהימין רוצה לתקן מערכת משפט לא יעילה ונגועה בנפוטיזם ובעיקר פוליטית.
    סגור
  • 9.
    עוד דובר של הפרקליטות, מה יהיה אתכם? זה שקוף
    דני 09/2022/16
    הגב לתגובה זו
    5 1
    אני בעד ניקוי כללי בפרקליטות, שזה אומר שי ניצן ומנדלבליט לכלא, השאר כתבי אישום.
    סגור
  • 8.
    אמסלם, הבורות מעבירה אותך על דעתך. (ל"ת)
    אשכנזי משכיל 09/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • 7.
    בתי משפט שהעוול זועק מפסיקותיהם, שמשחררים פושעים
    צחוק או בכי 09/2022/16
    הגב לתגובה זו
    6 0
    במעשים חמורים למעצר בית ונותנים עונשים סימליים. פרקליטות שמצליחה בכמעט 100% מהמקרים ולא מוכנה "להפסיד" ולא משנה מה אומרות הראיות. הטייה פוליטיח קשה לכיוון מסויים הן בפרקליטות והן ביעוץ המשפטי ובבתי המשפט. מינוי קרוב ל200 שופטים בעלי דעות פוליטיות מסויימות במחטף שעל פניו איננו חוקי. תפירת תיקים לפי רצונם של בכירים במשטרה ובפרקליטות. פסיקות שופטים שסיבתן יכולה להיות אך ורק שחיתות... המערכת המשפטית בישראל נטולת ביקורת ורסן וככה היא גם נראית.
    סגור
  • 6.
    מי שהביא את מערכת המשפט לשפל הזה - הם השופטים עצמם
    דוד הסעות 09/2022/16
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אם היא תתרסק זה יהיה רק בגלל ה"שופט" אהרון ברק וכל תלמידיו. מערכת המשפט בארץ לא יכולה לנקות את השחיתות כי היא חלק מהשחיתות, אפילו חלק מרכזי ביותר. בגלל שהשופטים והפרקליטות כל כך בטוחים בעצמם, יצאו כמה פרשיות החוצה, פרשיות שמלמדות על הכלל- פרשת רות דוד ורונאל פישר, ההליך לבחירת השופטים (אתי כרייף), הדילים המפוקפקים של איילת שקד ואפי נווה, והמגילה עוד ארוכה...
    סגור
  • 5.
    אם אתם רוצים מערכת משפט חזקה תסירו את הידיים הסמולניות (ל"ת)
    ניר 09/2022/16
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 4.
    חחחח..זה מה שמעניין עסקים
    שי לא ניצן 09/2022/16
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מוסדות המשפט היום הפכו להיות בדיחה עצובה עצובה על חשבון הספרדים
    סגור
  • 3.
    באמת?
    הגון 09/2022/16
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מערכת המדפט שפירקה את המדינה לגזרים וזה מה שיש לך לספר לנו
    סגור
  • 2.
    ניתוח צר ורדוד
    קובי 09/2022/16
    הגב לתגובה זו
    3 1
    כתבה עם אג'נדה ברורה ורדודה. מי הביא אותנו למצב הזה? האסון היותר גדול זה שמערכת המשפט הביא אותנו חמדינת עולם שלישי ואנרכיסטי, אין משמעות להצבעת העם, מערכת המשפט היא הריבון, מערכת מושחתת ורקובה, שפועלת בצורה בררנית. מעניין שהכתב לא התייחס לכך שאין בקרה על מערכת המשפט. מערכת שבה חבר מביא חבר מערכת גזענית אליטיסטית המנותקת מהעם , מה עם רות דוד,פרשת המימד החמישי,קשרי לפיד מילצין, שי ניצן ומחדליו,פרשת ליברמן-רצח ניצב לכאורה, היא כל כך רקובה שנדרש לתקן מהיסוד. וזאת אומרים מי שמערכת המשפט באמת יקרה לליבם
    סגור
  • 1.
    לא רק כלכלי
    נכון מאוד 09/2022/16
    הגב לתגובה זו
    2 3
    גם אקולוגי וגם צבאי וגם הומניטרי וגם רפואי ןבכלל ארמגדון. .....אתם מתחילים לחוש את האש שאמלחכת בשולי גלימתכם...נגמרה החגיגה של תינוקות בית אהרון ברק. נבוא אתכם חשבון עד הסיפרה העשירית אחרי הנקודה.להשתין מהמקפצה זה לא פטנט רשום
    סגור