תקשורת ומדיה

פרטים חדשים: כך חולצה החיילת אורי מגידיש משבי החמאס

תחקיר שפורסם בתוכנית "עובדה" חושף כי המבצע נוהל תחת השם "ראשית האור". גורם מודיעיני בכיר: "היה ברור שיש חלון הזדמנויות קר, שאם לא נפעל, אורי כבר לא תהיה במקום שזיהינו". כנגד כל הסיכויים, ולמרות שיבושים רבים בדרך, החמ"ל התעשת וביצע הערכות מצב זהירות ואפשר תנועת לוחמים למקום - בזכות התמרון הקרקעי
מערכת ice |  1
אורי מגידיש ומשפחתה (צילום דוברות השב"כ)
גורמי מודיעין נמנעים מלספר, ובצדק, על מבצע החילוץ של טוראי אורי מגידיש, התצפיתנית מבסיס נחל עוז שנחטפה במהלך בוקר ה-7 באוקטובר על ידי מחבלי חמאס. אמש (חמישי) פורסם בתוכנית "עובדה" בערוץ 12 מידע חדש על התוכנית להשבת החטופה, שכונתה מבצע "ראשית האור".
המידע שפורסם עבר את אישור הצנזורה הצבאית, במטרה להימנע מפגיעה בסיכויי החילוץ של חטופים נוספים, כ-242 במספר, שנמצאים גם בשעה זו בשבי החמאס. על פי הפרטים שדווחו ב"עובדה", האיתות הראשוני מגיע יותר מ-48 שעות לפני החילוץ. "הפעולה הקרקעית שהתחילה בסוף השבוע, 'העירה' כמה דברים בתוך עזה", מדווח גורם המעורה בפרטים.
 
"אנשים זזים, דברים קורים, ונדלקים איתותים מודיעיניים. היה ברור שיש חלון הזדמנויות קר, שאם לא נפעל, אורי כבר לא תהיה במקום שזיהינו, או שלא תתאפשר פעולה", מציין הגורם הבכיר. בלילה בין שבת לראשון הרמטכ"ל וראש השב"כ מאשרים את התכנית המבצעית, ונותנים לה אור ירוק. השב"כ בחר גם את שמו של המבצע "ראשית האור".
​בחמ"ל המבצעים המיוחדים של השב"כ במרכז הארץ, התכנסו האנשים שינהלו את האירוע. אלא שאז, כמה דקות לפני שהכוח מקבל "רשאי" לביצוע, מתקבל בחמ"ל מידע דרמטי, שגורם לרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר לעצור הכל. את המידע הזה לא ניתן לחשוף, אבל ההנחה הייתה שמדובר במשהו שעלול לסכן את המבצע כולו.
תוך דקות מתבצעת בחמ"ל הערכת מצב זהירה, מבצעים גם שינוי מסוים בתוכנית המקורית, ומתקבלת ההחלטה לבצע. לוחמי היחידה המבצעית של השב"כ יצאו לדרך, בחיפוי של לוחמי צה"ל והיחידות המיוחדות, והם אפשרו את תנועת הלוחמים. "העובדה שהתמרון הקרקעי כבר התחיל הייתה קריטית למבצע הזה, סיפר גורם בכיר ל-N12, "בלי נוכחות של הכוחות ברצועה, מבצע כזה הוא בלתי אפשרי".
הכוח מספיק לדווח שהגיע סמוך למקום החזקתה של אורי, אבל לפתע שוב משהו השתבש. הקשר עם הכוח ניתק בדקות הראשונות אחרי ההגעה למקום שבו הוחזקה אורי. "אלה היו דקות שהרגישו כמו שעות, בדיעבד התברר שהכוח היה פשוט עסוק טכנית במשהו, ולא שמע את הקריאות שלנו".
 
זמן קצר אחר כך, כבר נשמע בקשר צמד המילים: "היא בידינו. בריאה ומתקשרת". לאחר מכן, הגיעה שיחת טלפון מהחפ"ק לשטח. עובדת ביחידה המבצעית של השב"כ מדברת עם החיילת שחולצה מהשבי: "אורי הכל בסדר. באנו להביא אותך הביתה". התצפיתנית מנחל עוז, שהוחזקה 24 יום בשבי חמאס, הגיעה לתשאול במתקן שב"כ במרכז הארץ, ומסרה מידע קריטי: "מודיעין משמעותי שיכול להוביל גם לחילוץ של חטופים אחרים".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כמה מלל ולא סיפרתם כלום. כתבה מיותרת (ל"ת)
    י 11/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור