דעות

"הצעת החוק לפיצול דירות - פופוליסטית, הרסנית, שמיטיבה עם עבריינים ועשירים"

חה"כ אייכלר מבקש לדאוג למגזר שלו ולהלבין עבירות בנייה חמורות של פיצול דירות תוך שהצעת החוק הזו עתידה לזרוע הרס של ממש לרקמה של הערים. התכנית תפגע בתשתיות הבניין, ביחסים בין בעלי הזכויות ובתוך כך, בשווי הדירות
עו"ד רועי ברזילי |  6
עו"ד רועי ברזילי (צילום יחצ, pexels ,unsplash)
הצעת החוק לפיצול דירות ללא היתר והיטלי השבחה בבנייני מגורים היא אחד הדברים האחרונים שעיר בישראל צריכה, טוב אולי חוץ מבני ברק. 
קשה שלא להבין את חה"כ אייכלר ששוב כל מה שהוא מבקש זה לדאוג למגזר שלו והפעם להלבין עבירות בנייה חמורות של פיצול דירות אשר בעיקר נפוצות מאוד במגזר החרדי, תוך שהצעת החוק הזו עתידה לזרוע הרס של ממש לרקמה של הערים האחרות.
כאשר ועדה מקומית מחליטה לתת היתר בנייה וקובעת במסגרת תכניות את הצפיפות בבניין ואת סוגי הדירות, היא מביאה בחשבון את יכולתה של העיר לתת מענה לצרכים שנובעים ממספר הדירות החדשות שיאושר, הפעלת שיקול הדעת התכנוני הכרחי בכל מקרה של תוספת יחידות דיור שיש בהן כדי להשפיע על העיר.
הצעת חוק שתאפשר פיצול דירות קיימות בבניינים ישנים או חדשים תפגע לא רק ביכולת העיר לתת מענה לצרכים השונים ובאיכות השירות אלא שהתוספת תפגע בתשתיות הבניין, במראה ובאיכות המגורים בו, ביחסים בין בעלי הזכויות ובמרקם החברתי ובתוך כך, בשווי הדירות.
אם כל אלה לא מספיקים כדי להרתיע מהצעת החוק הרשלנית הזו הרי שלהצעה זו יש תוספת הרסנית עוד יותר בדמות הכוונה לפטור את הפיצול מהיטלי השבחה ומן הצורך בהוצאת היתר בניה.  לא רק שתוספת היחידות עלולה לגרום לפגיעה בשירותים הציבוריים, כשהעיר לא תוכל לשלוט בעוצמת הפגיעה, מספר הדירות שתפוצלנה יהיה ללא היתר ומכאן ללא בקרה ובמתן פטור מאגרות והיטלים שנועדו לאפשר לרשות להתאים את התשתיות לגידול, מה שיגדיל עוד יותר את קצב גידול הגירעון המצטבר במצב התשתיות הציבוריות.
מדובר בהצעת חוק אנטי תכנונית במובהק, העומדת בסתירה למגמה של המועצה הארצית ושל מרבית ערי המרכז לחדול מבינוי נקודתי ולעבור לתכנון גושי או מתחמי. ההחלטה של המועצה הארצית לבטל את תמ"א 38 היא העדות לכך כי הצעת החוק מנוגדת להלך הרוח התכנוני. העמסה של יחידות דיור על מגרש בודד גוררת גירעון הולך וגדל במצב התשתיות, העיר עוד מלקקת את פצעיה מהתמ"א ומתקשה להדביק את קצב גידול יחידות הדיור, ומתקשה מאוד למצוא פתרונות של גני ילדים, בתי ספר ויתר מבני הציבור הדרושים להספקת שירותים איכותיים לציבור.
להצעת החוק הזו גם צפויה השפעה רעה במישור הקנייני ואף יש בה כדי להעצים את הקשיים הקיימים ממילא בבניינים ישנים להביא להסכמות בעלים הדרושות לצורך פינוי ובינוי וההתמודדות עם "הדייר הסרבן". כאשר בבניין מסוים תהיינה אפשרות להשביח דירות מסוימות וכפועל יוצא להגדיל את דמי השכירות, האינטרס של בעלי הדירה המפוצלת להיכנס להליך של פינוי בינוי יפחת לחילופין, יהיה על היזם ליתן פיצוי שיפחית מכדאיות הליך ההתחדשות העירונית.
שוב, אם לא די בנזקים שעלולה הצעת החוק לגרום, חשוב לזכור כי תוספת יחידות דיור בבניין קיים מחייבות שינויים מבניים בחדר המדרגות או בכניסות, בחזית החיצונית, בפתחים, צנרת, ניקוז וביוב ושינויים אפילו במיקומים של מזגנים. שינויים אלה יפגעו בחזות הבניין ובמראה חזיתות הבניין לרחוב, יעמיסו על תשתית הבניין ועל מצוקת החנייה. תחושת המגורים בבניין בו קיימות דירות מפוצלות תהפוך להיות קשה יותר וכך גם איכות המגורים ואף יקשה הדבר על ניהול סביר של הבית המשותף, בעוד שווי דמי השכירות שיתקבלו מהדירה המפוצלת יגדל, שווי הדירות כולן ירד נוכח מצבו של הבניין. הצעת החוק הזו תטיב לא רק עם עברייני הבנייה שכבר פיצלו את הדירות שלא כדין אלא עם קבוצות אוכלוסייה עשירות המחזיקות בבעלותן דירה גדולה נוספת ובתוך כך גם תגדיל את הפערים החברתיים.
לאור כל אלה, הצעתי כי הצעת החוק הזה תיעלם כלעומת שבאה וככל שיחפוץ המחוקק להגדיל את מספר הדירות הקטנות ראוי לעשות זאת באמצעות כלים תכנוניים. ככל ועיר תהיה מעוניינת להגדיל את היצע הדירות הקטנות, יתכבד מוסד התכנון ויאשר תכנית שבוחנת את הצורך בכלים תכנוניים מקובלים ולא באמצעות הצעות חוק פופוליסטיות.
הכותב הוא סגן ראש עיריית רמת גן ומ"מ יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובניה 
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    הצעה מצויינת- ניתנת לשיפור
    שלמה מאור 09/2020/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כבוד והערכה לח"כ אייכלר- הדואג לרווחת הזוגות הצעירים. ניתן לקבוע כי הצעה זו תחול רק דירות ובתים שנבנו לפני חובת הממ"דים ב1991 וכך לא לפגוע ברמת המיגון של הדירה המפוצלת. ניתן גם לקבוע חובת דיווח מקוונת באתר משרד האוצר, ולבטל כל הנחה בארנונה על דירה שפוצלה. צריך לחפש את חצי הכוס המלאה, והיא ממש קיימת בהצעה זו!
    סגור
  • 5.
    פיצולים
    מוש 07/2020/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בבני ברק יש מלא פיצולי דירות בלי התר אז ..
    סגור
  • 4.
    ח
    בסוף אנשים.יבנו בלי 07/2020/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ל
    סגור
  • 3.
    שגיאה חמורה בניתוח השטח
    דביר 07/2020/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    2 דיירים רווקים בשתי דירות מחולקות או שלושה שותפים בדירת 4 חדרים.
    סגור
  • 2.
    מי זה הלקקן התורן ?
    גבי 07/2020/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המדינה זנחה את הצעירים ואת מחוסרי הדיור. כשהמדינה אינה עושה את המוטל עליה מן הראוי שהנתיב הזה של פיצולים ייפתח כדי לאפשר דיור במחירים סבירים, בינתיים.
    סגור
  • 1.
    לאור המצב הקטסטרופלי כעת, מן הראוי לתת לאנשים מקום לגור
    מציאותי 07/2020/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וזה חשוב בהרבה משיקולי ערך נכסים, העדפות עירוניות וכיו"ב
    סגור