דעות

באר שבע מתחדשת: פוטנציאל חסר תקדים של התחדשות עירונית

העיר באר שבע נמצאת בימים אלה בעיצומו של מהלך התחדשות נרחב שיאפשר הוספה של אפשרויות מגורים מגוונות בליבת העיר, שדרוג רשת הרחובות, פתרונות תחבורה איכותיים ונגישות גבוהה למסחר ולתעסוקה
רוביק דנילוביץ' |  4
רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע (צילום פלאש 90/ מרים אלסטר)
באר שבע, בירת המטרופולין הדרומי התפתחה באופן יוצא דופן בשנים האחרונות וחוותה צמיחה שכללה הקמת שכונות חדשות איכותיות ואטרקטיביות ומשיכת יוזמות תעסוקה משמעותיות. אולם לצד הקמת השכונות החדשות אנחנו פועלים נמרצות להתחדשות מרכז העיר.
מדיניות העירייה היא לקדם ולתעדף את ההתחדשות העירונית בעיר. באר שבע זקוקה למרכז עירוני תוסס ופעיל שימשוך אליו אוכלוסייה חדשה ויספק שירותים לכל תושבי האזור. את זאת ניתן לקדם באמצעות התחדשות עירונית אינטנסיבית במרכז העיר שתייצר, באמצעות תוכניות של עירוב שימושים, סביבת חיים עירונית אטרקטיבית ויצירת מרחב ציבורי איכותי, תתרום לצמצום הפערים מול השכונות החדשות ותחזיר אוכלוסייה צעירה אל המרכז.
 
בעיר יש פוטנציאל חסר תקדים של התחדשות עירונית וזו העת לפעול למימושו. כיום יש בעיר כ-14 מתחמי התחדשות עירונית הנמצאים בשלבי תכנון שונים על ידי הוועדה המקומית ומנהלת ההתחדשות העירונית של העירייה. תוכניות אלו יאפשרו תוספת של כ- 15,000 יחידות דיור למרכז העיר.
על מנת לתת דחיפה נוספת לפרויקטים של פינוי בינוי, הודענו לאחרונה על פטור מלא מהיטלי השבחה למתחמי פינוי-בינוי באזור שהוגדר בעדיפות להתחדשות עירונית לפי תכנית המתאר הכוללנית לעיר. קביעה זו תחול לגבי כל תכנית פינוי ובינוי שתקודם ותיקלט בוועדה המחוזית בחמש השנים הקרובות. מדובר בצעד משמעותי לעידוד ההתחדשות העירונית בעיר.
פרויקט פינוי בינוי ראשון בבאר שבע יוצא לדרך
בימים אלה נמצאת התוכנית להתחדשות מתחם אורות בשכונה ג' בעיר ערב הפקדתה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום ובכך יוצא לדרך פרויקט הפינוי בינוי הראשון בעיר. את תכנון המתחם, המשתרע על כ-60 דונם, קידמנו בעירייה במסלול רשויות יחד עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. במסגרת התוכנית למתחם אורות יהרסו שני שיכוני רכבת הכוללים כ- 112 יח"ד וייבנו סה"כ 20 בנייני מגורים בגובה שש עד עשר קומות, עם 747 יחידות דיור. התוכנית כוללת בנוסף תוספת של 7,000 מ"ר מבני ציבור, 6,000 מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר וכ-18 דונם לטובת שטחים ירוקים פתוחים. כמו כן, התוכנית כוללת את שימור מבנה הקולנוע 'אורות' והפיכתו למוקד ציבורי משמעותי שישמש כעוגן לפעילות במרכז השכונה. עוד טרם קבלת ההחלטה להפקדת התוכנית בוועדה המחוזית, כבר נערך מכרז ראשון במתחם וחברת שיכון ובינוי זכתה במכרז הדיירים באחד ממתחמי המימוש בתחום התוכנית.
בשבועות הקרובים צפוי להסתיים מכרז נוסף ליזמים למבנה המגורים השני בתוכנית ובמקומו צפויים לקום 380 יח"ד. בתקופה הקרובה צפויים להתפרסם מכרזים ליזמים גם במתחמי פינוי-בינוי  נוספים במסלול רשויות שנמצאים בשלבי תכנון מתקדמים.
 
פרויקט הפינוי בינוי הבא שבעירייה ממתינים לאישורו בוועדה המחוזית הוא הפרויקט במתחם יעקב אבינו בשכונה ד', לאחר שהועדה המקומית בבאר שבע המליצה לאשר את התוכנית בחודש מרץ השנה. המתחם נמצא על שדרות רגר בסמוך לאוניברסיטה והמרכז הרפואי סורוקה, בלב רובע החדשנות. מדובר במתחם הראשון במסלול יזמים בעיר שהומלץ לאישור על ידי הוועדה המקומית. במסגרת התוכנית יהרסו 136 יח"ד וייבנו 820 יח"ד + 20,000 מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר ושטחי ציבור. הפרויקט מקודם על-ידי החברות אפריקה ישראל, ב.ס.ר ואלקטרה בנייה.
המגמה של עליית הביקושים לצד ביסוס הוודאות התכנונית וקידום מוצלח של מתחמי התחדשות עירונית חדשים בעיר הכניסו למעגל האפשרויות פרויקטים נוספים בעלי היתכנות, שנמצאים בקידום כבר היום. ניתן לפנות תמיד למנהלת להתחדשות עירונית הפועלת תחת העירייה לקבלת מידע לגבי מדיניות התכנון והאפשרויות לקידום פרויקטים. העיר באר שבע נמצאת בימים אלה בעיצומו של מהלך התחדשות נרחב שיאפשר הוספה של אפשרויות מגורים מגוונות בליבת העיר, שדרוג רשת הרחובות, פתרונות תחבורה איכותיים ונגישות גבוהה למסחר ולתעסוקה.
הכותב: רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    רגע אחד...
    שולי 08/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפעמים אני מנסה להבין האם אתה מרחף מעל הכבישים, פקקים בכל שעות היום בגלל שהכבישים צרים ובמקומות שהיו שני נתיבים זה הצטמצם לנתיב אחד כי היה יותר חשוב לעשות צמחיה בצידי הדרך, תחבורה ציבורית נוראית שנמשכת מעל עשרים דקות נסיעה ממרכז העיר לשכונות. פשיעה ואני כבר לא מדברת על הטבות שאתה נותן למגזר הערבי על חשבון משלמי המיסים הא... ושכחתי צימצום בחינוך וביטול גני ילדים ובתי ספר. טוב אין לך ילדים אז אין לך צורך להבין למה ילדים צריכים גנים ובתי ספר. הלוואי ולא תיבחר יותר, את הקול שלי לפחות הפסדת.
    סגור
  • 3.
    באר שבע
    תושב באר שבע 08/2022/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    באר שבע היא העיר היחידה בארץ שבה גן אירועים הממוקם בלב העיר על קרקע השייכת לטייקון מפעיל מדי יום רמקולים אימתניים בצמוד לבתי מגורים תוך הפרת חוק התכנון והבנייה. לחצות ברגל את שדרת הנרייטה סולד או לעבור ברגל בין תחנת הרכבת למסוף האוטובוסים זו משימת התאבדות עקב היעדר מנהרת מעבר או גשר מעבר.
    סגור
  • 2.
    דרדרתם את השכונות
    ענת 08/2022/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עד לתחתית עשרות שנים עד שכולם ברחו ועכשיו נזכרים לשקם, כסף כסף כסף
    סגור
  • 1.
    אין אין עליך רוביק רק אלוהים יודע כמה אני אוהב
    סבא מוסא 08/2022/08
    הגב לתגובה זו
    1 2
    אנשים כמוך מצידי אל תתחתן אבל אני רוצה לראות שאתה מביא דור המשך זה הכי אגואיסטי מבחינתי בשבילנו כן כן יש לנו אינטרס מאנשים כמוך בשבילי אתה ראש עיר הכי הכי יש מצב שאחד הילדים שלך בעתיד יהיה רוהמש הכי הכי הגנטיקה הזו עובדת ידע אישי חוץ מזה אתה חייב לדאוג לעצמך ליום שאחרי שיהיה לך זמן לשחק עם ילדים ונכדים תאמין לי זה עכשיו אצלי חוויה מתקנת נסה ותהנה שא ברכה איש בריאות והצלחה אמן סלע
    סגור