דעות

קו העוני הפך אדום מאוד: 1.98 מיליון נפשות בישראל, כ-870 אלף ילדים

בחלוף שלושה חודשים מפרוץ המלחמה בעזה, מאות אלפי אזרחים נוספו למעגל העוני. קו האופק של סיום המערכה אמנם רחוק ומעורפל עדיין, אך קו העוני כבר צבוע באדום בוהק. המצב החדש מזמן אתגרים חדשים שטרם הכרנו, ומחייב סדרת פעולות מידיות לצמצום אי-השוויון והפערים החברתיים
ח"כ יצחק קרויזר |  7
יצחק קרויזר (צילום נועם מושקוביץ דוברות הכנסת, freepik)
נתוני דו"ח העוני לשנת 2022 של המוסד לביטוח לאומי שהתפרסמו בשבוע שעבר מעלים תמונת מצב מטרידה בכל הקשור לפערי האי-שיוון במדינת ישראל בכלל, ולמצבן הכלכלי-חברתי של משפחות הנמצאות במעגל העוני בפרט. הדו"ח בדק את ממדי העוני ואי-השוויון בהכנסות ומצא כי 1.98 מיליון נפשות נמצאות מתחת לקו העוני ובהן כ-873,000 ילדים וכ-152,000 אזרחים ותיקים. לפי הדו"ח, בשנת 2022 נכנסו עוד כ-300,000 ישראלים למעגל העוני וחלה עלייה של קרוב ל-20,000 ילדים שחיים מתחת לקו העוני.
 
אם לא די בנתונים הקשים הללו, המציאות שנכפתה על אזרחי ישראל מתחילת המלחמה חייבת להדיר שינה מעינינו כמחוקקים. עם פרוץ הלחימה עשרות יישובים בצפון ובדרום התרוקנו כליל מאזרחים כאשר כ-330,000 תושבים פונו מבתיהם ובנוסף, מספר דומה של אזרחים גוייס לשירות מילואים לפרק זמן לא ידוע. על פי ההערכות מדובר על כ-770,000 אזרחים שמהווים כ-18% מכוח העבודה, בהם עשרות אלפים שאיבדו את מקום עבודתם והתווספו למעגל העוני, בין אם באופן זמני ובין עם קבוע.
 
<
כשסף אי-הוודאות גובר עם התמשכות הקרבות ברצועת עזה והמתיחות בגבול הצפון שמתקרבת לנקודת רתיחה, קשה עוד לאמוד את עוצמת פגיעתה של המלחמה בפן החברתי-כלכלי. אולם, כבר כעת ברור כי מדובר במציאות קשה בהיבטי רווחה, שתלך ותעמיק את האתגרים שניצבים לפתחה של מדינת ישראל, עוד הרבה לפני פרסום הדו"ח לשנת 2023.
 
בעשרות מדיוני ועדת הכספים שקיימנו בשנה האחרונה עוד בטרם פרצה המלחמה, נדרשנו חברי הוועדה, להתמודד עם לא מעט סוגיות מורכבות שנבעו כתוצאה ממשבר הקורונה, שנזקי המשנה שלו מורגשים עד היום בחשבונות הבנק של אזרחים רבים. ההשלכות הכלכליות של עתות משבר מזמנות פגיעה בראש ובראשונה בחוליות החלשות מבחינה סוציואקונומית, וכפי שארע בקורונה, כך קרה גם עם פרוץ המלחמה – הראשונים לחוש את הפגיעה בכיס היו השכבות החלשות.
 
 
החל מה-7 באוקטובר פונו בזו אחר זו  ערי פיתוח שלמות כנתיבות, שדרות, קריית שמונה, שלומי ואופקים (בה מרבית התושבים התפנו מרצון בשל היעדר ממ"ד בדירתם), וכן יישובים נוספים שממוקמים באשכולות הנמוכים על-פי מדד החברתי כלכלי של משרד הפנים. כך, באחת הפכו תושביהם לפליטים בעל כורחם, כאשר אחוז גבוה מהם הינם בני הגיל השלישי, קבוצה שבימי שגרה נאבקת בהליכים בירוקרטיים וזקוקה לסיוע של גורם מתווך למילוי הליכים פשוטים. בנוסף, בחלוף שלושה חודשים חלה עלייה חדה של מאות אחוזים במספר משקי הבית שפונים לעמותות המספקות סלי מזון למשפחות נזקקות, שמהווה אינדיקטור להימצאות מתחת לקו העוני וחשד לאי ביטחון תזונתי.
 
הגם שמענקי הסיוע, שהותאמו לצרכים המיידיים של אוכלוסיות כגון משפחות הפצועים וההרוגים, קהילות המפונים ומשרתי המילואים, אפשרו חמצן פיננסי לנפגעים הישירים מהמלחמה - לא די בכך לצמצום הפגיעה. מענקי סיוע נדיבים ככל שיהיו אינם תוכנית עבודה מסודרת ולפיכך, על מנת לא להחמיר את הקושי הכלכלי ולהעמיק את ממדי העוני, נדרשים מספר צעדים מידיים, טיפוליים ומניעתיים: 
  1. שינוי בסדרי העדיפויות התקציביים והגדלה משמעותית של תקציב הרווחה בהתאם למצב החדש. בתוך כך, נדרשת העלאה בתקציבים שמסייעים לשילוב רבבות אזרחים ואזרחיות בתעסוקה בשכר הולם לאחר שפונו מביתם או פוטרו מעבודתם ואיבדו את מקור פרנסתם.  
  2. להקים לאלתר את הרשות הלאומית למאבק בעוני. הרשות תפעל על בסיס תוכניות עבודה ארוכות טווח כדי לטפל באופן שורשי בבעיית העוני, ותתכלל הקצאה של משאבים משמעותיים, על-פי צרכים ייעודיים ותבחינים מקצועיים, תוך סנכרון משרדי הממשלה והגורמים הציבוריים והאזרחיים הרלוונטיים.
  3. בניית מערך משלים להדרכה וליווי פיננסי עבור אזרחים ומשפחות מתקשות, שיעניק כלים יישומיים לניהול משק בית כלכלי תקין ויסייע בהכרה ומיצוי של זכויות סוציאליות.
 
המצב החדש מזמן אתגרים חדשים שטרם הכרנו, הן בסוגיות של ביטחון צבאי והן בביטחון החברתי. במיוחד בימים אלה, בהם ישראל משיבה מלחמה שערה כדי להבטיח את שלום אזרחיה, עלינו להישיר מבט לפערים החברתיים ולחתור לצמצום ממדי העוני מתוך הכרה כי הפן הרווחתי הוא חלק אינטגרלי מהביטחון הלאומי של מדנית ישראל.
 
ח"כ יצחק קרויזר הוא יו"ר סיעת עוצמה יהודית בכנסת, חבר בוועדת הכספים והוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    מנהיגות לא ראויה עושקת את תושביה הישרים
    רש 01/2024/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אי לכך ובהתאם לזאת קמה עלינו מהשמיים מלחמה שתפרק, תרסק, תכתוש ותגרוס את הבניין האירופאי הטמא שקם בארץ הקודש ... במילים אחרות זמן הדינים הגיע ויושבי הארץ ינועו כחצץ בנהר דמים אותם לא שכח בורא עולם מימיו
    סגור
  • 6.
    אם הם מצביעים של הקואליציה אז זו בעיה שלהם
    ישראלי 01/2024/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ישראל ויהודה ויפה שעה אחת קודם
    סגור
  • 5.
    באשמת מי אתה חושב שכל זה, יבכה קריזות?! (ל"ת)
    אלמוני 01/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    הכותב הוא עיתונאי או חכ? (ל"ת)
    בוחבוט 01/2024/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    לקחה את כל הכסף
    המפלגה שלו 01/2024/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ועכשיו הוא נואם ובוכה לא הבנתי הם אחראים על האוצר
    סגור
  • 2.
    הם יודעים שהם בשלטון?
    רפי 01/2024/10
    הגב לתגובה זו
    6 0
    מה נסגר עם האנשים האלה? הם עוד לא הפנימו שהם השלטון?
    סגור
  • 1.
    חסרים פועלי בניין שילכו לעבוד החראדים (ל"ת)
    אלון 01/2024/10
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור