נדל"ן ותשתיות

מדד תשומות הבנייה משנה כיוון: בשורה לרוכשי הדירות? מומחי הנדל"ן מנתחים

לאחר העלייה של נרשמה מתחילת השנה במדד תשומות הבנייה למגורים, נתוני אפריל מצביעים על ירידה. מה המשמעות של הנתונים החדשים והאם לרוכשי הדירות יש סיבה לאופטימיות? אוהד דנוס, צביקה דוד, עדי גזית ודרור אוהב ציון עם ההסברים שמאחורי המספרים

מערכת ice |  2
עדי גזית (מימין), אוהד דנוס, צביקה דוד, דרור אוהב ציון (צילום אלי דסה, שחר שירזי, כפיר סיון, דנה תמרי)
נתוני הלמ"ס שפורסמו בימים האחרונים, מלמדים כי מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ירד בחודש אפריל 2024 בשיעור של 0.1% והגיע ל-130.1 נקודות – זאת לעומת 130.2 נקודות בחודש קודם (הבסיס: יולי 2011 = 100.0 נקודות). מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ללא שכר עבודה ירד בשיעור של 0.3%.
נתוני אפריל מהווים שינוי כיוון, על רקע העובדה שמראשית השנה הנוכחית עלה מדד תשומת הבנייה (נכון להיום, בשיעור של 0.2%). פה נדרש גם להוסיף כי במהלך 12 החודשים האחרונים (אפריל 2024 לעומת אפריל 2023) עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב-0.6%, בעקבות העלייה במחירי שכר העבודה ב-1.6%. איזה אפקט יש לנתונים החדשים על שוק הדיור וקהל הרוכשים? נבחרת הנדל"ן של ice מפזרת את הערפל.
אוהד דנוס
הבעלים של משרד דנוס-להט וראש לשכת שמאי המקרקעין לשעבר

"עבור הקהל אשר רוכש דירה ממש בימים אלו, אין כאן בשורה של ממש. הסיבה: עיקר התשלום על הנכס, מגיע בסמיכות לתקופת האכלוס, והוא לא צמוד לשום מדד – לכן שינוי המגמה במדד תשומת הבנייה פחות רלוונטי ומשפיע.
באשר לתשלומים הצמודים למדד תשומת הבנייה, הירידה שנרשמה באפריל היא בהחלט בגדר חדשות טובות. בהקשר הזה חשוב גם להוסיף כי בשונה ממחיר הדירה, כאן עלות הדירה לרוכשים פוחתת – מה שיכול להקל על ההוצאות – ובלבד שלא מדובר בירידה נקודתית אלא במגמה שתימשך".  
צביקה דוד
סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ

"הנתון שמצביע על ירידה במדד תשומות הבנייה הוא חיזוק ברור לטענה שלנו זה שנים, שמדדי התשומות (בנייה וסלילה) לא משקפים באמת את הנעשה בענף הבנייה והתשתיות וחובת הלמ"ס היא לתקן אותם. אנחנו נמצאים במציאות של שבעה חודשי שיתוק של כמעט חצי מפעילות הענף. עלות העבודה זינקה ואפילו הוכפלה בחלק גדול מהאתרים. מחירי החומרים עלו מתחילת המלחמה ללא הפסק וביתר שאת מהכרזת טורקיה על הפסקת היצוא לישראל. העיוות במדדים בולט עכשיו יותר מאי פעם.
אנו סבורים כי המדד מחושב ללא לקיחה בחשבון של משתנים מרכזיים וכי משקל חלקיו לא תואם את המציאות. לצערנו, בהמשך יש סיכוי סביר שנראה תיקון חריף של הנתונים והם יפגעו בכולם: בקבלנים, ביזמים, במזמיני עבודות ציבוריות וברוכשי דירות. הלמ"ס חייבת לחזור לשטח, ללמוד את הענף ולהתאים את המדדים סוף סוף למה שבאמת קורה בישראל".
עדי גזית 
מנכ"ל ושותף מייסד בחברת המימון לנדל"ן ברקת

"לאחר תקופה ממושכת בה מדד תשומות הבנייה בישראל עלה והשפיע גם על מחירי הדירות, כעת על רקע נתוני אפריל, נראה כי המדד מתייצב ואף נרשמה ירידה בשיעור של 0.1%. נושא זה מצטרף לשינוי מגמה של החודשים האחרונים. שינוי זה מתבטא בין היתר בהתעוררות של שוק הדיור, חזרת הרוכשים אל משרדי המכירות ועלייה בכמות הדירות שנמכרות.
במבט קדימה, ניתן להעריך כי הדבר צפוי להשפיע לחיוב הן על הרוכשים והן על יזמים, אשר לאורך השנה האחרונה יצאו במבצעי סבסוד מדד תשומות הבנייה עבור הרוכשים".
 
דרור אוהב ציון 
מנכ"ל ובעלים, דרא שיווק נדל"ן

"לצערי, ממש לא. צריך לזכור שבאופן מסורתי מדדי החורף של מדד תשומות הבנייה הם נמוכים ולעיתים אף שליליים. גל ההתייקרויות שמתרגש ובא עלינו – הן בשל החרם הטורקי והן בשל התייקרות עלות העובדים ועלויות השינוע, שנובעות מהמצור החות׳י על נתיבי השיט לאילת. עניין החרם, המצור ועלויות השינוע ודאי יבואו לידי ביטוי במדדי החודשים הקרובים (מאי, יוני, יולי, אוגוסט), אשר יהיו ככל הנראה גבוהים.
מצד שני, צריך לזכור שכיום רק 40% ממחיר הדירה צמוד – וזה בהחלט מיטיב עם ציבור הרוכשים ומפחית את סך עלות ההצמדה המשולמת בפועל, למעט כמובן אלו שרכשו טרם השינוי בחוק ומשלמים הצמדה מלאה".
צילומים: שחר שירזי, כפיר סיון, אליד דסה, דנה תמרי.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    יש מישהו שלא מתפרנס מנדלן?
    האמת 05/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    או שכל המומחים צריכים לשכנע את האדם הממוצע ש"חייבים" דירה בכל מחיר.
    סגור
  • 1.
    0.1% כשמתווך מבקש 2% + מע"מ.
    שי 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    חייב להבין עד כמה אוויל אפשר להיות בכדי להשקיע 500,000 ש"ח ולקחת משכנתא של 1500000 החזר 9.500 שח על דירה בפריפריה שהשכירות שלה היא 5000 +-. דירות בשדרות, נתיבות 1.35 עד 1.5 מיל מושכרות ב 3000 עד 3600. לא מביןןן נגמר עידן ריבית 0 בכל העולם. אין צפי להורדת ריבית ואפילו הפוך. רחמנות על הזוגות שלא מבינים את משמעות ההצמדה למדד או מושג פריים.
    סגור