נדל"ן ותשתיות
"השוכר הפך דירה למוסך": הסיבות לסכסוכים בין בעלי דירות לשוכרים
ארבעה מכל חמישה סכסוכים בין בעלי הדירות לשוכרים קשורים בכסף - אבל מה הסיבות האחרות ואיך אפשר לפתור אותן? בדיקה חדשה מגלה מה גורם לבעלי הדירות לתבוע פינוי וגם את הפתרון: ביטוח נגד שוכרים שעושים נזקים. וכמה מהסכסוכים מתרחשים בגלל השכנים?

מחלוקת בין בעלי דירות לבין שוכרים היא עניין שכיח בישראל. לפי נתוני הלמ"ס, מחירי הדיור והשכירויות ממשיכים לעלות, וזה אולי רק הטריגר לקראת המחלוקת הבאה שתיגמר בין כותלי בית המשפט: השוכרים מצפים לקבל תמורה בעד הכסף שלהם ובעלי הדירות טוענים כי חלק מהדרישות מוגזמות. הם מתלוננים על שוכרים שעושים נזק לדירות ובדרך מממשים ערבויות בהתאם להסכם, כדי לתקן את הנזקים - כשרוב השוכרים לא רואים עין בעין את הסיבה להגיע למצב הזה.
הבעיה במחלוקת בין בעלי הדירה לשוכר היא האופן שבו המדינה מטפלת בהליך. מצד אחד, היא רוצה להגן על השוכר מפני פינוי ומצד שני - פעמים רבות היא מנהלת את ההליך בצורה איטית, כך שבינתיים בעלי הדירות סופגים את הנזקים וההליך המשפטי יקר מאוד ועדיין לא מבטיח שהשוכר יסכים להתפנות.
חברת דיפרנט, שמעניקה הגנה על שכר הדירה לבעלי דירות, ערכה לאחרונה בדיקה מעמיקה ובה התברר שכ-18.6% מהפניות של בעלי הדירות לחברה, נגרמים כתוצאה מגרימת נזקים שהשוכר גורם לדירה. מה הבעיה המרכזית, שבגינה פונים 81.4% (כלומר, מעל ארבעה מתוך חמישה) מבעלי הדירות? אי תשלום שכר דירה.

את ה-18.6% שפונים בגלל בעיה שלא קשורה לתשלום, מחלקים בחברה לפי הסדר הבא: נזקים למושכר או לציוד שבו, תיקונים, מחלוקות וסכסוכי שכנים וכמובן שכירת ייעוץ משפטי. החברה מחלקת את הפניות באופן הבא: סכסוכים בגין תיקונים שונים, מחלוקות וסכסוכי שכנים (8.3%), ייעוץ משפטי בגין נזקים (כולל הוצאה לפועל) - 6.6%; רשויות - אי תשלום או מחלוקת לגבי התשלום (2.1%), נזקים ישירים למושכר או לציוד בו (1.6%).
הצורך בהגנה משפטית עולה משום שבשנה החולפת החברה דיווחה על שיא במספר התביעות המשפטיות לפינוי שוכרים מדירות על ידי בעלי הדירה. בחברה מעריכים כי המספר הזה רק יעלה ב-2025. הבעיה, כאמור, קשורה בין היתר בהליך הארוך של פינוי השוכר. ההערכה היא שתהליך כזה יכול לקחת בין מספר חודשים, במקרה הטוב, לשנתיים ויותר במקרה הרע, כשבחלק מהמקרים השוכר לא מכבד את פסק הדין וצריך לערב את הוצאה לפועל - מה שרק מגדיל את ההוצאה הכספית של בעל הדירה.
להערכת החברה, שנוסדה על ידי יזמי נדל"ן ואנשים מעולם המשפט, מדובר בהפסדים שיכולים להגיע לכדי עשרות אלפי שקלים וגם לאובדן שכר דירה אם כתוצאה מהנזק, בעל הדירה לא יכול להמשיך להשכיר אותה וצריך לצאת לשיפוץ. חשוב לציין כי בחלק נכבד מהמקרים הצדק הוא עם השוכר ולא עם בעל הדירה, כך שהפניה לבית המשפט היא נכונה וצודקת.
להערכת החברה, שנוסדה על ידי יזמי נדל"ן ואנשים מעולם המשפט, מדובר בהפסדים שיכולים להגיע לכדי עשרות אלפי שקלים וגם לאובדן שכר דירה אם כתוצאה מהנזק, בעל הדירה לא יכול להמשיך להשכיר אותה וצריך לצאת לשיפוץ. חשוב לציין כי בחלק נכבד מהמקרים הצדק הוא עם השוכר ולא עם בעל הדירה, כך שהפניה לבית המשפט היא נכונה וצודקת.
השירות לקבלת פיצויי נזקים, שניתן לאחרונה, החל לאחר שבחברה הבינו כי מתרחבת התופעה שבה שוכרי דירות נכנסים לדירות מוכנות, נקיות ובמצב טוב ועוזבים אותן עם נזקים ולעיתים קרובות גם מלוכלכות מאוד. עוד על פי הנתונים, כ-30% מבעלי הדירות מסתמכים על שכר דירה כחלק מהמשכורת למחייתם וכ-15% מהם לפחות מחויבים לתשלומי משכנתא שלקחו על מנת לרכוש את המושכר. למרות זאת, מתברר כי גם צ'ק הביטחון שניתן בתחילת החוזה על ידי השוכר, אינו מספיק כיוון שהוא אינו מכובד לעיתים או מבוטל. לבעלי הדירות להשכרה אין פיתרון ולכן הם מכסים את ההפסדים בעצמם כדי לא להיכנס להליך משפטי שלרוב יקר יותר מהנזקים.
בחברה מונים את בין הנזקים הנפוצים שבעלי דירות מתמודדים עמם: דירה מוחזרת על ידי השוכרים לא צבועה, לא מסוידת או מלוכלכת במיוחד באופן הדורש שירות ניקיון מקצועי; נזק משמעותי לקירות, למשל שברים, קידוחים עמוקים שלא כוסו, נזק לפינות קירות. במקרים רבים, גם משקופים ודלתות "חוטפים" לעתים קרובות, נזק לריהוט, לרבות שברים; לעתים רחוקות: נזק שנגרם במזיד למבנה או לציוד בו, לרוב באירועים של סכסוכים בין המשכיר לשוכר. בחברה מספרים על נזקים חמורים מאוד שנעשו לדירות כמו גרימת שריפה בדירה, הפיכת הדירה למוסך. במקרים אלו מדובר בנזקים של עשרות אלפי שקלים. בנוסף, קיים בשוליים אירוע אחר: נזק שנובע מרשלנות או נזק בלתי סביר לחלונות, תריסים, מערכות חשמל, למשל חיבור מוצרי חשמל לא תקינים שמייצרים קצר או נזק למערכות החשמל.

"לא הגיוני שבעל דירה יישא על גבו את עלויות הנזקים". ברנשטיין (יח"צ)
מכיוון שרוב הנזקים "הסטנדרטיים" של דיירים נורמטיביים מתחילים ונגמרים בקירות הדירה, בהיעדר צבע או סיוד, ובניקיון הכללי של הדירה, עלותם מסתכמת בכמה אלפים בודדים ובעלי דירות רבים מעדיפים להוציא את העלות הזו מכיסם. ההתייחסות שלהם היא של "קנס" לא רצוי, על פני הוצאה של סכום דומה או גבוה יותר על עורכי דין ותהליכים משפטיים שאין להם זמן וכוח לנהל מול דיירים לשעבר.
"דיירים פנו אלינו וביקשו שנוסיף לשירות ההגנה על שכר הדירה שהם מקבלים, גם שירות המגן ברמת הגבייה מפני נזקים שנגרמים על ידי השוכר. השירות שלנו, צ'ק-אאוט, מספק להם הגנה מקיפה יותר לשכר הדירה", אומר יניב ברנשטיין, סמנכ"ל בחברת דיפרנט. לדבריו, "לא הגיוני שבעל דירה בישראל, שגם כך משלם הון תועפות על מיסוי, תחזוקה והוצאות שוטפות, יצטרך לשאת על גבו גם את העלויות של נזקים שהדיירים משאירים אחריהם. לצערנו, חלק ניכר מבעלי הדירות 'סופגים' את זה, עם הפסדים שמכרסמים בתשואה שלהם".
עוד ב-
לדבריו, החברה מספקת הגנה כלכלית ומשפטית מלאה שכוללת תשלום שכר דירה ומציאת דיירים חלופיים וגם הגנה משפטית על צ'ק הביטחון. "המודל החכם שפיתחנו מציע חדשנות, חשיבה יצירתית מחוץ לקופסא עם גמישות וזריזות בהתאם לצרכי הלקוח המלווה בגישה אנושית ומכילה למשכיר וגם לשוכר", הוא מסכם.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה