נדל"ן ותשתיות

נשבר שיא במכירות הדירות בישראל, שערורייה סביב המחיר למשתכן

 כלכלנית הראשית באוצר: בהשוואה לחודש אפריל האחרון,  למקבילים לו בעשרים השנים האחרונות נמצא כי נשבר שיא "זוהי הרמה הגבוהה ביותר, בפלח השוק של הדירות החדשות שנמכרו בשוק החופשי" 
אריאל נוי |  1
הזוגות הצעירים מסתערים על שוק הדיור (צילום unsplash, freepik)
זוגות צעירים ומשקיעים הם המובילים ברכישת הדירות באפריל האחרון מה שהביא לשיא כל הזמנים כך עולה מנתוני אפריל 2021, שפורסמו היום (שלישי) נכללים בסקירת הכלכלנית הראשית באוצר.
על פי הנתונים בחודש אפריל נרכשו כ- 11  אלף דירות, גידול של 34% בהשוואה לאפריל 2019. מספר העסקאות בחודש אפריל 2019 עמד על 9.5 אלף, גידול של 35% בהשוואה לאפריל 2019. במשרד האוצר דיווחו כי "זוהי גם הרמה הגבוהה ביותר של עסקאות בשוק החופשי שנרשמה בחודשי אפריל לפחות בעשרים השנים האחרונות".

נציין כי נתונים אילו היו צפויים לאור הירידה המשמעותית בשנת 2020 בעקבות מגיפת הקורונה ולאור אזהרותיו של שר השיכון והבינוי זאב אלקין על עליית מחירים דרמטית
"חייבים להתחיל לחסום את העלייה של הדיור", ישראל היא מדינה שבממוצע אזרח צריך 147 משכורות כדי לקנות דירה. בנושא הזה אנחנו לצערי במקום ראשון בעולם המערבי".
המשקיעים וזוגות צעירים הם הרוכשים העיקריים על פי הדו"ח רכישות המשקיעים בחודש אפריל הסתכמו ב-1.9 אלף דירות, גידול חד של 91% בהשוואה לאפריל 2019.
בניתוח הרמות של המחירים נמצא כי הדירות הנרכשות על ידי משקיעים וזוגות צעירים נרכשות באותם אזורים. הדירות הנרכשות ע"י המשקיעים בהשוואה לאלו הנרכשות ע"י הזוגות הצעירים נמצא כי במרבית האזורים הם "מתחרים" הם על אותן הדירות.
בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הגידול החד ברכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי הקיף את כל האזורים, כאשר בולט במיוחד אזור נתניה עם גידול חד של 73% ברכישות בהשוואה לאפריל 2019. 
בממוצע ארצי היה מחיר דירה יד שנייה שרכשו המשקיעים נמוך ב-5% בלבד מאלו שנרכשו על ידי הזוגות הצעירים. באזור נתניה פער זה עומד על אפס.
גם מכירות הקבלנים בחודש אפריל הסתכמו ב-4.1 אלף דירות, עם גידול חד של 44% בהשוואה לאפריל 2019. בהשוואה לאפריל 2019. משפרי הדיור רשמו את הגידול המתון ביותר ברכישות (9%) בהשוואה לאפריל 2019.
בדו"ח הובלטה השערורייה סביב המחיר למשתכן, לראשונה מאז החלו המכירות במסגרת תכנית זו התבצעו רכישות בקריית אונו. המחיר הממוצע לדירה שנרכשה בסבסוד ממשלתי בפרויקט זה בקריית אונו עמד על 1.5 מיליון שקלים. מחיר זה נמוך משמעותית, ב-39%, מהמחיר הממוצע לדירה חדשה שנרכשה בשוק החופשי בקריית אונו בשנה האחרונה על ידי מי שעבורם זוהי דירתם הראשונה. בדו"ח צוין " זהו אחד הפערים הגבוהים ביותר שנרשמו בהשוואה בין פרויקטים של "מחיר למשתכן" לאלו שנמכרו בשוק החופשי באותה העיר" 
הרכישות במסגרת "מחיר למשתכן". על פי הנתונים הסתכמו ב-1.4 אלף דירות, גידול של 34%.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    המשקיעים אמנם קנו 1900דירות , אבל לא לא ממינים שהמשקיעי
    אדגר 07/2021/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כול הכתבות מיועדות להלחיץ את הרעשים כדי לקנות ולגרום לעליית המחירים
    סגור