נדל"ן ותשתיות

ירושלים מחסלת את תמ"א 38: הוועדה המחוזית מקפיאה היתרים

הוועדה המחוזית הורתה על עצירת היתרי בנייה בעיר הבירה לטובת קידום פינוי בינוי במספר מתחמים. מעיריית ירושלים נמסר ל- ice: "ועדות התכנון מעדיפות תכנון כולל ורחב באמצעות פינוי - בינוי על פני תמ"א 38 נקודתית שנותנת מענה לבניין אחד" 
אריאל נוי | 
דירות (צילום גילי יערי פלאש 90)
הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים, בראשות עו"ד עמיר שקד, החליטה על עצירת היתרי בניה או תמ"א 38 בארבעה מתחמים גדולים בעיר, וזאת על מנת לתת עדיפות לקידום תוכניות לפינוי בינוי במתחמים אלה.
כזכור שרת הפנים איילת שקד יצאה בהצהרה דרמטית על עתידה של תוכנית תמ"א 38, לאחר ביקורות רבות בתקופה האחרונה אל מול התחדשות עירונית. שקד מובילה חקיקה לחלופה בממשלה, אך תאפשר הסתגלות והארכה לתמ"א 38 
מתחם "הצוף" בשכונת גילה: מדובר במתחם בשטח של כ-12 דונמים, הכולל כ-180 יחידות דיור בשלושה מבנים ברחוב הצוף 2-46. מדובר במבני שיכון וותיקים ומרובי כניסות. המתחם ממוקם לאורך כ-300 מטר בחזית הפונה לציר הרכבת הקלה העתידית. יצוין כי בהתאם למדיניות הוועדה המחוזית לבניה אינטנסיבית לאורך צירי הרכבת הקלה ניתן לבנות במקום מבנים גבוהים ומעורבי שימושים עד 30 קומות וזאת על מנת להעצים את השימוש ברכבת הקלה וליצור דופן עירונית פעילה בשכונה. למתחם הוגשה תוכנית לפינוי המבנים ובניית 4 מבנים בגבהים שונים הכוללים כ-800 יחידות דיור לצד שימושי מסחר, תעסוקה ושימושים ציבוריים. התוכנית צפויה לעלות לדיון בפני הוועדה המחוזית בחודשים הקרובים. 
מתחם "אלקחי-דרזנר" בשכונת ארמון הנציב: מדובר במתחם בשטח של כ-17 דונמים, הכולל כ-180 יחידות דיור ב-12 מבנים ברחובות אלקחי 4-10 ודרזנר 2-12. במתחם מקודמת יוזמה לפינוי המבנים הקיימים ובניית 8 מבנים  בגבהים שונים במקומם, הכוללים כ-800 יחידות דיור, מסחר ושימושים ציבוריים. כמו כן מציעה התוכנית הנגשה כוללת של המבנים ויצירת חיבורים עבור הולך הרגל בשכונה.  
מתחם "מאיר אבנר" בשכונת קריית היובל: מדובר במתחם בשטח של כ-9 דונמים, הכולל כ-130 יחידות דיור ב-9 מבנים ברחוב מאיר אבנר 2-18. המתחם מיועד להתחדשות עירונית בהתאם לתוכנית האב לשכונה ומצוי בסמוך לקו האדום של הרכבת הקלה המצוי בביצוע בימים אלו. במתחם מקודמת יוזמה לפינוי המבנים הקיימים ובניית 5 מבנים בגבהים שונים במקומם, הכוללים כ-450 יחידות דיור, מסחר ושימושים ציבוריים.
מתחם "שטרן" בשכונת קריית היובל: מדובר במתחם גדול בשטח של כ-37 דונמים, הכולל כ-430 יחידות דיור ב-10 מבני שיכון ברחוב שטרן 49-67. המתחם מיועד להתחדשות עירונית בהתאם לתוכנית האב לשכונה וכלול בקטגורית המבנים האדומים הנדרשים להתחדשות מעמיקה. במתחם מקודמת תוכנית כוללת לפינוי בינוי על ידי עיריית ירושלים באמצעות מנהלת ההתחדשות העירונית. התוכנית מציעה את הריסה המבנים ובניית חמישה מבנים בתצורת בינוי מדורגת הכוללת חצר פנימית משותפת לטובת הדיירים. סה"כ מוצעות 750 יחידות דיור במתחם עצמו, וכן ידרשו עוד כ-500 יחידות דיור כקרקע משלימה על מנת להבטיח יישימות כלכלית לתוכנית. כמו כן מוצעים שימושי מסחר ושימושים ציבוריים, פיתוח שטח ציבורי ויצירת מעברים מונגשים לפארק האסבסטונים המצוי בצמוד למתחם ועובר בימים אלו תוכנית פיתוח כוללת.   
הוועדה המחוזית החליטה כאמור על עצירת היתרי בניה במתחמים, לרבות היתרי תמ"א 38 וזאת לתקופות של שנה עד שנה וחצי. החלטות אלה מבטאות את עמדת הוועדה המחוזית כי קידום מתווה של תוכנית לפינוי בינוי הינו עדיף, ומאפשר תכנון איכותי יותר ויצירת שכונה טובה יותר הכוללת גם מענה לצרכים הציבוריים כגון שטחים פתוחים ומבני ציבור.
מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון שירה תלמי-באבאי, ציינה כי "הוועדה המחוזית סבורה שתוספות בנייה נקודתיות או היתרי תמ"א 38 לא ממצות את הפוטנציאל התכנוני של ההתחדשות בעיר, ולא מייצרות התחדשות עירונית אמיתית. על כן סבורה הוועדה כי יש להקפיא הוצאת היתרי בניה, לרבות מכוח תמ"א 38 על מנת לאפשר קידום תכניות התחדשות בראייה כוללת יותר".
מעיריית ירושלים נמסר ל- ice: "החלטות הוועדה המחוזית התקבלו לאחר קבלת החלטה דומה בוועדה המקומית.  ככלל, וועדות התכנון מעדיפות תכנון כולל ורחב באמצעות פינוי - בינוי על פני תמ"א 38 נקודתית שנותנת מענה לבניין אחד. ההחלטה להכריז, במקרה זה, על עצירת האפשרות להוצאת היתרים לתקופה מוגבלת התקבלה לצורך מיצוי האפשרות לביצוע התחדשות עירונית משמעותית במתחמים אלה. יצוין כי בחלק מהמתחמים אכן מקודמות בקשות לתמ"א 38, אך כאמור, הוועדות מעדיפות לעצור אותן במטרה לבחון את ההתחדשות העירונית רחבה יותר, אשר תיתן מענה כולל למתחם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה