נדל"ן ותשתיות

לקנות או לשכור? כל מה שצריך לדעת לפני המעבר

כל זוג צעיר שעוזב את בית ההורים ויוצא לדרך חדשה צריך להכריע בשאלה האם לרכוש דירה חדשה משלהם או לשכור דירה, התשובה לשאלה אינה פשוטה כלל ועיקר ותלויה בכמה משתנים: רגע לפני המעבר, מה צריך לדעת?
מערכת ice | 
משכנתא (צילום freepik)
לאחר שקיבלתם מספר החלטות חשובות וביניהן היכן לגור, עליכם להכריע בשאלה המהותית האם לרכוש או לשכור דירה, התשובה מורכבת מכמה גורמים:
הגורם הכלכלי - משכנתא לעומת שכירות
בעניין הכלכלי לכל צד יש יתרונות וחסרונות. היתרון הראשון והידוע ברכישת דירה הוא הימצאות נכס ברשותך, שבמצב שוק הדיור בישראל יש הרבה יותר סיכוי לעלייה של שווי הנכס עם השנים מאשר ירידה שלו, עם זאת יכול להיות שהעלייה תהיה מועטה כך שבצירוף תשלום הריבית (2.19% בממוצע) הרווח מרכישת הדירה לא יהיה הרבה יותר מהחיסכון שבשכירות.
מה שנוטים לשכוח שמדברים על רכישת דירה הוא תשלום המשכנתא שילווה אתכם שנים רבות קדימה, נניח שאתם בעלי הון עצמי של 350,000 שקל, ואתם רוכשים דירה בשווי 1,600,000 שקל, המשכנתא שתיקחו מהבנק תהיה בגובה 1,200,000. כך שבנוסף לריבית על המשכנתא, במשך 20 השנים הבאות תצטרכו לשלם יותר מ-6000 שקל לחודש  ובסך הכול תשלמו כ-1,800,000 שקל (בהנחה שזו דירה יחידה ואתם פטורים ממס רכישה).
שווי הדירה שלכם לאחר 20 שנים, בהתייחס לעלייה במחירים עם השנים, יהיה באיזור 2.5 מיליון שקל, כלומר תעשו רווח של כ-700,000 שקל.
לעומת זאת, שכירות חודשית באותה דירה תעלה לכם כ-4000 שקל באותו אזור מגורים, כלומר 960,000 שקל ל-20 השנים הקרובות, כלומר פחות 840,000 שקל ממחיר הקניה הכולל של אותה דירה. 
תחזוקה ואחריות
עוד שיקול שכדאי לחשוב עליו הוא אחריות על הנכס, לא תמיד פשוט לתחזק דירה ולא לכל אחד יש פנאי לכך. אם אתם בעלי אופי אחראי שיודעים לטפל בעצמכם בכל התקלות, כנראה שתעדיפו דירה בבעלותכם ולא להיות תלויים בבעל הבית שיועיל בטובו לטפל לכם בדוד שמש. מצד שני לפעמים עדיף שעלות התיקונים תבוא על חשבון בעל הדירה (מה שהוא לא תמיד חייב לתת לכם, רק במקרה שהוא דורש אותם או במקרה שהם לתועלת השבחת הדירה)
הפן האישי
היתרון האחרון והחשוב בקניית דירה שגור בפיה של כל אמא פולניה, נכס ששייך לכם לגמרי ומעניק יציבות ותחושת ביטחון אישית. אין לזלזל במרכיב הזה בבחירת דירה, לעיתים הוא משפיע על מכלול איכות החיים ותחושת הרוגע, ובמיוחד בישראל כשכמעט 70% גרים כאן בדירות בבעלותם - נתון גבוה יחסית לשאר העולם.
דוגמא לנוחות הזאת היא שלא צריך להיות תלוי בבעל הבית ולדאוג לשלם לו בזמן כל חודש, ואתם חיים בתודעה שאם אי פעם תרצו לעזוב את הדירה, יהיה בבעלותכם נכס שתוכלו להיעזר במכירתו או השכרתו
לסיכום, אין תשובה חד-משמעית, אך בהתחשב במצב מחירי הדיור בארץ שממשיך לטפס כל שנה, יש יתרון קל לקניית דירה, חישבו אם אתם מעדיפים להשקיע ולהרוויח לטווח ה-20 שנים הבאות או לחסוך לזמן הזה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה