נדל"ן ותשתיות

המהלך המקומם של דמרי שעורר סערה ביישוב מיתר

האיש החזק בחברת י.ח דמרי אמנם זכה במכרז המיועד לדיור מוגן במיתר, אך לאחר רכישת הקרקע לא מיהר לממש אותו, להפך. הוא חיכה בסבלנות לאישור תוכנית חלופית שתאפשר לו להסב את השטח למסחר ומגורים. גורם בסביבת החברה: "כולם מנסים לשנות תוכניות. קוראים לזה יזמות"
מערכת ice |  26
יגאל דמרי (צילום יחצ, freepik)
זה סיפור על יזם בכיר שרכש קרקע ביישוב יוקרתי בדרום הארץ, אך במקום לממש את ייעודה, עשה לכאורה דין לעצמו ולא עשה בה שימוש, עד אשר הבטיח לעצמו רווחים נאים הנאמדים במאות מיליוני שקלים, זאת על ידי שינוי ייעוד הקרקע.
מדובר ביגאל דמרי, הבעלים של חברת הבנייה הוותיקה י.ח דמרי, שזכה בשנת 2010 במכרז ביישוב מיתר הסמוך לבאר שבע – 75 דונם שיועד לבניית 300 יחידות דיור מוגן. יתרה מכך, התחייב היזם לבנות אותן תוך שלוש שנים. עד כאן נשמע בסדר גמור, עד שחלה התפנית המפתיעה לכאורה: הקרקע אמנם נרכשה בסכום נמוך יחסית כיאה לפרויקטים מסוג זה, אבל בניגוד גמור ללוחות הזמנים שסוכמו, היא נותרה שוממת במשך 10 שנים תמימות.  
 
בתום אותו עשור קיבל דמרי את האישורים להם ייחל – הן של המועצה המקומית והן של הוועדה המחוזית, לשינוי ייעוד הקרקע והסבתה למסחר ומגורים, ובמספרים – 181 יח"ד ו-4,000 מ"ר מסחר ותעסוקה. כמעט מיותר לציין שאותם אישורים צפויים להוביל לגידול משמעותי ביותר בהכנסותיו של דמרי ביחס לדיור מוגן, כשעל פי הערכות מדובר במאות מיליוני שקלים. יצוין כי כבר בשנה העוקבת לרכישת הקרקע הוגשה הבקשה לשינוי ייעודה.     
ברמה המוניציפלית, זכה הנושא לתגובות זועמות במיוחד בקרב חברי המועצה של מיתר, ובעקבות התנגדויות רבות, בהם גם של תושבים, לא קודמה התוכנית לאישור הוועדה המחוזית. עד כמה היה סבלני דמרי? הוא חיכה לבחירות לראשות המועצה ועם החלפתו של ראש המועצה, ניסה את מזלו לשינוי הייעוד פעם נוספת. בשורה התחתונה, עם קבלת האישורים הרלוונטיים, הוכח כי הסבלנות משתלמת.
 
גורם בסביבת החברה ביקש לעשות סדר בדברים והרגיע את הרוחות: "שינוי הייעוד מדיור מוגן למגורים לא קשור ליוזמה נקודתית של דמרי ואפילו חלק מהמתנגדים למהלך גרים כיום בבתים שהם בעצמם יועדו במקור לדיור מוגן. מעבר לזה, בכל חוזה של המינהל היזם יכול לשנות ייעוד ומשלמים עליו היטל השבחה למועצה. זה מאוד שגרתי ומקובל, ואין כמעט מי שלא מנסה לשנות דברים ברמת התכנון. קוראים לזה יזמות".
מחברת דמרי נמסר בתגובה: "התוכנית שמייעדת את השטח לדיור מוגן הינה תוכנית מיושנת שתוכננה לפני כ- 20 שנה. לאחר דיון עקרוני פרוגרמטי שהתקיים בוועדה המחוזית לפני כשנה, התקבלה החלטה במסגרת התוכנית הכוללנית של מיתר, כי הדיור המוגן ימוקם בלב הישוב, באזור נגיש ומתאים יותר לגיל השלישי, וכי ייעוד חטיבת הקרקע הנ״ל ישונה למגורים, זאת לאור צפי לגידול האוכלוסייה בישוב. חברת דמרי פועלת בהתאם להחלטת הוועדה המקומית והוועדה המחוזית שדנה בתוכנית המפורטת לפני כחודש ואישרה אותה".
"התוכנית המפורטת שמקדמת החברה הינה נגזרת של התוכנית הכוללנית ויישום שלה. הפרויקט ייתן מענה לבני המקום ורוכשים מחוצה לישוב המחפשים דיור ברמה גבוהה ויאפשר התפתחות טבעית של הישוב, ובה בעת יאפשר מגורי דיור מוגן במיקום עדיף יותר לאוכלוסייה הבוגרת בלב הישוב".
תגובות לכתבה(26):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 23.
    לא מפתחים צריך,על פי חוזה, להחזיר את הקרקע
    בעז 01/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואז המדינה הייתה מקבלת מה שמגיע לה
    סגור
  • 22.
    בושה לוועדה מחוזית מחוז דרום
    הסביונים קרית מלאכי 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הוועדה מחוזית הפכה להיות מקלט למפרי חוק , תומר גוטהלףמתכנןהמחוז גיבור על האזרח הקטן. חברת הבניה י.ש שפץ זכתה במכרז של רמ"י בשנת 2009 לבנות על 2 מגרשים 30 יחידות דיור ומרכז מסחרי בקרת מלאכי עברו 14 שנה מאז ועדיין לא בנו. לאחר מאבקים נפסלו בשנת 2014 לשינוי התב"ע. בוועדה מחוזית ובבית המשפט המחוזי. והיום אותה וועדה מחוזית מאשרת לבנות 128 . מסחר. על אותו מגרש. פשוט בושה וחרפה. תעודת עניות לעודד פילוס יו"ר הוועדה המחוזית שמפחד מתומר גוטהלף. לאן הגענו. איפה משרד הפנים. איפה רמ"י שלא לוקחת את המגרשים. יוסי ושמעון ועקנין חברת הבניה שפץ . לא מפחדים ממכם. ראש העיר מר אליהו זוהר היקר לא יתן לכם לנהל את העיר.
    סגור
  • 21.
    אם בן גוריון היה מתנהל כך אז לא היתה מדינה (ל"ת)
    זיזו 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 20.
    אם ראש המועצה היה מתנגדאז לא היה קורה
    זיזו 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תשאלו את ראש המועצה למה הסכים
    סגור
  • 19.
    אם אתה יורק לציבור בפנים זה נקרא יזמות
    היזם שיורק והפראייר 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ואם לא תעשה את זה, אז תחשב פראייר. ככה החברה שלנו בנויה.
    סגור
  • טען עוד
  • 18.
    זילזול בגיל השלישי
    עוזי שוקרון 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בכל הארץ מעודדים דיור לגיל השלישי ומטפחים אותו, אך במיתר הרשות והיזם מתחמקים מלדאוג למייסדים בניגוד למדיניות הממשלה.
    סגור
  • 17.
    מה קרקע שייכת לו. להחזיר אותה לצעירים
    אור 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הגיע
    סגור
  • בושה לוועדה מחוזית מחוז דרום
    גבי 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לקחת לו את הקרקע. הוועדה מחוזית מחוז דרום גיבורים על האזרח הקטן. תומר גוטהלף את כישלון
    סגור
  • 16.
    איזה שקרנים הם זכו במכרז ב2010 וחתמו שהם חייבים לבנות ת
    ערן 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חייבים לבנות תוך 3 שנים. אבל המנהל לא אוכף את זה והוא רכש מגרש של 75 דונם ב1.8 מליון בהנחה לדיור מוגן. היום המגרש שבה 140 מליון אם הוא בניה רגילה ואף אחד לא יכול לעצור אותו.... פשוט בדיחה של מדינה
    סגור
  • 15.
    מיתר
    יעל פדהצור 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לפני 20 שנה אושרה תוכנית לדיור מוגן. מקימי היישוב שהיו אז באמצע החיים ידעו שיש להם אפשרות להזדקן בכבוד בקהילה שהקימו וגידלו בה משפחות. הם ישנו בשקט ביגיעה שדאגו להם ולעתידם. אך המציאות טפחה על פניהם כאשר רבים ממבוגרי (קשישי) היישוב נאלצו לעבור לדיור מוגן מרוחק ולדירות קטנות בעיר ללא כל תמיכה קהילתית וחברים ותיקים. מיתר ישוב מבודד כל נסיעה לבאר שבע זה 50 ק״מ. לוך ושוב, מה שלא קל לאנשים מבוגרים בעיקר באווירה הבריאותית והבטחותית בה אנו חיים. במקום שנוכל לנוח בבטחה, למכור את בתינו הגדולים והיפים למשפחות צעירות חדשות, גוזלים את המעט שנותר בעבור בצע כבף. אין מחסור בבתים במיתר!! יש תשתיות רעועות, פקקי תנועה, והשלכת זקנים ככלות כוחם.
    סגור
  • 14.
    לא הכל כסף
    דמרי לקהילה 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    דמרי הרויח את כל הונו מקרקעות המדינה ... לא יקרה כלום אם במיתר הוא לא ירוויח הון תועפות אלא רק הון !!! הוא זכה במכרז לדיור מוגן, קנה קרקע בנזיד עדשים, חתם על הסכם לבניית דיור מוג- ן שיעמוד בהסכם כמו כל אזרח. וובנוסף לא יקרה לו כלום אם הוא יעשה מידי פעם פרוייקט שיסייע לקהילה כמו דיור מוגן ולא רק פרוייקטים שמסייעים לכיסו הפרטי. ורק לידיעה - הדיווח על שטח חלופי לדיור מוגן במיתר הוא חרטוט אחד גדול. מדובר בגבעה ובתוכנית שכלל לא הוגשה עקב אי התאמתה.
    סגור
  • 13.
    תיסמונת אמסאלם
    ישראלי 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אדם שמיתנהג בגסות מקלל מפליץ שטויות (תיסמונת דודי אמסאלם) צריך להיבדק להימצאות מחלת נפש או גידול במוח הסיכוי לריפוי נמוך .
    סגור
  • 12.
    פשוט גניבה
    מיכה 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא ברור איך לא קונסים את הפושע ולוקחים ממנו את הקרקע. מעניין מה היתה תגובת המדינה במצב שאזרח פשוט היה חורג בבניה מניסיון אין פשרות כלל! פשוט בושה למדינה ולמועצה שלא מונעים פשע כזה
    סגור
  • 11.
    מערכת ice
    ארז 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מערכת אייס,תתביישו. לכתוב כתבה מגמתית נגד דימרי כי נקטתם עמדה לצד היריב של דימרי בפרוייקט אחר בארץ. מגעיל שאתם משקרים לציבור
    סגור
  • ממש לא מגמתי מול דמרי
    ערן 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הוא לא מוכן לבנות דיור מוגן כי הוא מרווח פחות כסף. עד כאן אין בעיה אבלהוא רכש ב1.8 מליון 75 דונם במיתר כדי לבנות דיור מוגן. אז הם לא משקרים לציבור ודמרי משקר לציבור!!! במיתר אנחנו רוצים דיור מוגן במקום שצריך להיות לא רוצה לבנות תחזיר את המגרשים. פשוט קבלן חצוף שעושה מה שבא לו על חשבון תושבי מיתר ....
    סגור
  • 10.
    מדינה בדיחה
    יוסי 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    רק בישראל.
    סגור
  • 9.
    מעניין
    יעקב 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 2
    היצליח שיהיה לו בהצלחה.מה אתם באים אליו בטענות,לפנות לועדה המקומית והמחוזית,למה שינו היעוד הכתבים לא אובקטיבים כואב שיש מרויח, אבל צריך לבדות שחיתות של המאשרים את השינוי
    סגור
  • פשוט גניבה
    מיכה 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינה שמחנכת לגניבה ושיטת הצליח. פשוט בושה
    סגור
  • 8.
    למה דנה קמה... חרטטנים בורות וקנאה יש פ
    יהונתן, 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 3
    יגאל איש עסקים החברה ציבורית הכל לגיטימי חוקי
    סגור
  • 7.
    המדינה חייבת לקחת כסף מהעשירים ולתת לעניים
    יוסי 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה כבר לא נורמאלי מה שניהיה פה . שישארו עשירים אבל לא בקנה מידה הזה
    סגור
  • 6.
    מדינת חלם דוגרים על הקרקע עשרות שנים
    משה 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    3 0
    דוגרים על הקרקע ומקבלים פרס לא יאומן כי יסופר
    סגור
  • 5.
    מדינה מפגרת ופושעת
    אופיר 01/2022/12
    הגב לתגובה זו
    3 0
    קיבל אישור עם התחייבות. לא עמד בהתחייבות ועבר לשיטת מצליח. והצליח לו כי יש לנו מדינה שאיננה מחייבת התחייבות ולפקידים בכלל לא אכפת מעבר למשכורת וכוס התה. מדוע לא לקחו ממנו את האדמה כאשר לא עמד בהתחייבות????? זה הפרצוף שלנו. גועל נפש
    סגור
  • 4.
    "אין כמעט מי שלא מנסה לשנות דברים ברמת התכנון"
    נועם 01/2022/12
    הגב לתגובה זו
    4 0
    יתכבד מר דמרי, יחזיר את הקרקע למדינה, ישלם קנס ויקבל בעיטה בתחת. והקרקע תצא למרכז חוזר.
    סגור
  • 3.
    דימרי
    שדרותי 01/2022/12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    גם בשדרות קנה אדמה ביציאה מהעיר לבניית 54יחידות דיור וחיכה כמה שנים לא בנה והיום הגיש בקשה לבניית 350 יחידות ועוד אלפי מטר מיסחרי על אותה אדמה בחסות עיריית שדרות וההנדסה בעיר העיר חנוקה בטון בטון בטון
    סגור
  • 2.
    במקום דור המשך צעירים הלכו לזקנים וכעת קרחים
    אורי 01/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    די עם השקרים די עם גניבת דעת. רק לגור ההמשך. לנחזיר לו הכסף או להקפיא הכל
    סגור
  • 1.
    והקשישים? שימותו,רווח לקבלן
    טוני 01/2022/12
    הגב לתגובה זו
    3 3
    זה מה שחשוב,מדינה עולב
    סגור