נדל"ן ותשתיות

חלופת התמ"א כפתרון לרעידות האדמה? "הממשלה חייבת להתעורר"

יו"ר  איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים בישראל ומומחים נוספים, מגיבים לרעידות האדמה שפקדו ביממה האחרונה את ישראל: "הממשלה חייבת למצוא כלים אופרטיביים לחיזוק מבנים בפריפריה". ומה הטיפים לזיהוי מבנה מסוכן?
מערכת ice |  1
הבניין שקרס בחולון (צילום דוברות כבאות והצלה מחוז דן)
רעידות האדמה שפקדו את ישראל ביממה האחרונה לא השאירו אדישים אנשים בשוק הנדל"ן והבטיחות. "בוועדת הפנים של הכנסת הבינו חברי הכנסת מהר מאוד כי חלופת שקד אינה תכנית לחיזוק מפני רעידות אדמה, אלא תוכנית נדל"נית למרכז הארץ וכי הפריפריה תישאר שוב מחוץ לתמונה", אומר יו"ר איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים בישראל, צחי כץ.
עוד הוסיף כי "ממשלת ישראל חייבת להתעורר ולמצוא כלים אופרטיביים לחיזוק מבנים ברצועות הסיסמיות המועדות לפורענות, שמתחילות בשבר הסורי אפריקאי ועולות מערבה, ובתוכן הערים קריית שמונה, צפת, טבריה, בית שאן, ירושלים, אילת ועוד. האיגוד מאמין שיש לתמרץ בזכויות בניה או באמצעים אחרים רק את הערים והישובים הנמצאים בסיכון, ולא מבנים במרכז הארץ".
ח״כ איתן גינזבורג, יו״ר סיעת כחול לבן וחבר ועדת הפנים: ״רעידת אדמה חזקה בישראל היא לא שאלה של האם, אלא שאלה של מתי - אבל המדינה לא מוכנה. תמ״א 38 הפכה עם השנים מתכנית שתפקידה לטפל בסיכונים הנובעים מרעידות אדמה ל״התחדשות עירונית״ - תכנית נדל״נית כלכלית המפספסת לחלוטין את המטרה, שאמורה להיות חיזוק מבנים מסוכנים. תדירות המקרים בעת האחרונה מזכירה עד כמה האיום ממשי. אני אומר לחבריי בממשלה - נושא חיזוק המבנים המועדים לקריסה צריך להיות גבוה יותר בסדר העדיפויות, וחיזוק המבנים בפריפריה בפרט. חייבים להתעורר״.
יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, אוהד דנוס, חושב אחרת. "אין ספק שמדינת ישראל משחקת בנדמה לי עם עצמה למן אישורה של תמ"א 38 במתכונתה המקורית", הוא אומר. "המחשבה שבמקרה של רעידת אדמה עוצמתית בישראל, התוכחה לכלל תושבי ישראל של 'נתנו לכם זכויות בניה, אז למה לא חיזקתם', תעבוד על מישהו, היא בלתי נתפשת, כשברור שיצטרכו להכניס יד לכיס ולהוציא עשרות או מאות מיליארדים על שיקום החורבן שההזנחה של הממשלה הביאה אליו. ולכן, ראוי לאשר במהרה את חלופת שקד המצוינת, על מנת שנוכל להציל כמה שיותר חיים ורכוש, ויפה שעה אחת קודם".
בעלי חברת הבנייה "ישראמרין", טרי ניומן: "הכתובת על הקיר עם רעידות בתדירות הולכת וגוברת. על המדינה לחשוב על חיוב בניית מוסדות ציבור, עם דגש על בתי ספר, בקונסטרוקציות פלדה של בנייה מודולרית, שהן גמישות וחזקות, והיחידות שעמידות באמת בפני רעידות אדמה".
 
גיל גורן, מנהל היחידה לטכנולוגיות ניטור ובטיחות במעבדות איזוטסט: "הרבה לפני רעידת אדמה, כדאי לבדוק האם הבניין שאתם גרים בו אינו מוגדר כמבנה מסוכן. לרוב, סיכוייו של מבנה מסוכן לשרוד רעידת אדמה נמוך יותר ממבנה יציב".
כיצד ניתן לזהות סימנים ראשונים למבנה מסוכן? על פי גורן, אם הדלת באחד החדרים פתאום נפתחת ונסגרת בקושי, אם אחד החלונות לא נפתח ולא נסגר, או אם יש סדק - גם אם הוא לא גדול. "כל אלה יחד ולחוד יכולים להעיד על כך שמשהו קורה בבניין וחשוב לבדוק זאת בצורה מעמיקה", אומר גורן. "שימו לב: גם כשהסימנים קטנים ונראים שוליים, בעיקר בבניינים ישנים, כדאי למהר ולבדוק את החשד ובכך, קרוב לוודאי, גם להציל חיי אדם".
עוד הוסיף גורן כי "חשוב לדעת כי מבני ציבור ובנייני מגורים עלולים לשקוע עם הזמן ודוגמה מוחשית התרחשה לאחרונה עם שקיעת מבנים או קריסתם. תכנון לקוי של יסודות הבניה, שיפוץ פנים דירתי שביצע אחד הדיירים, שימוש בחומרי בניה לא תקינים או התעייפותם, בניית פרטיזנית של תוספות בניה יכולים לשבש את יציבות המבנה ולהפוך אותו למבנה מסוכן שדורש שיפוץ. נכון להיום, יש מגוון רחב של אמצעי ניטור ומעקב אחר שקיעות, תזוזות ושינוי זוויות של מבנים, שלמעשה מאפשרים לחזות, עד רמת המילימטר, אם המבנה זז ומחייב שיפוץ".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אישור בניה גורף
    בירוקרטים 02/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במקום משחקי חיזוק באזור הסיכון, הריסה ובניה מחדש על בסיס פלדה. מהיר-עמיד וזול, תחת פיקוח. דוגמא מצויינת היו מגדלי התאומים ששרדו מכה אדיב של מטוס נוסעים גדול וקרסו אחרי כשעה מעוצמת האש שהתיכה את הפלדה.
    סגור