נדל"ן ותשתיות

הנדל"ן משנה מגמה: ירידה ברכישות בפברואר, איזו עיר בפסגה?

רק 10.6 אלף דירות נרכשו בחודש פברואר, ירידה של 8 אחוז לעומת החודש הקודם, רכישות המשקיעים ירדו ב-30 אחוז, אבל זו העיר שבה המשקיעים רכשו הכי הרבה דירות בסך הכל
כפיר אדר |  2
הנדל"ן רותח (צילום פלאש 90, freepik)
אגף הכלכלנית הראשית מפרסם את סקירת ענף הנדל"ן לחודש פברואר 2022, כאשר בחודש פברואר נרכשו 10.6 אלף דירות, בדומה לרמה שנרשמה בפברואר אשתקד וירידה  של 8% בהשוואה לחודש ינואר האחרון.
בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי עמד מספר העסקאות על  9.8 אלף, גידול מתון של פחות מ-2% בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 2% בהשוואה לחודש הקודם. בשלושת החודשים האחרונים (דצמבר 2021-פברואר 2022), מאז הועלה מס הרכישה על משקיעים, נבלם קצב הגידול המהיר בסך העסקאות בשוק החופשי.

בפילוח הערים הבולטות ברכישות המשקיעים בחודש פברואר בולטת ת"א, בה רכשו המשקיעים 186 דירות, כמות כמעט כפולה מזו שנרכשה בעיר המדורגת במקום השני ברכישות המשקיעים באותו חודש, חיפה (יש לציין כי בחודש ינואר האחרון, באופן חריג הובילה חיפה את רכישות המשקיעים). בהשוואה לחודש הקודם נמצא כי לא חל שינוי מהותי ברשימת עשרים הערים המובילות ברכישות המשקיעים למעט טבריה ומודיעין שנגרעו מרשימה זו ואת מקומן תפסו אופקים וקריית גת.
על רקע הנתונים לעיל יש לציין כי במרבית הערים המובילות ברכישות המשקיעים שיעור הדירות שמכרו משקיעים בהפסד הינו נמוך יחסית. אולם עדיין בולטות מספר ערים בהם שיעור גבוה יחסית של משקיעים שיצאו מהשוק עשו זאת בהפסד הון ריאלי.

רכישות המשקיעים בחודש פברואר נותרו על רמה נמוכה של 1.5 אלף דירות, ירידה חדה של 30% בהשוואה לפברואר אשתקד ורמה דומה לזו שנרשמה בחודש הקודם. בממוצע חודשי עומד מספר הדירות שרכשו המשקיעים בשלושת החודשים שלאחר העלאת מס הרכישה על 1.4 אלף דירות, בדומה לממוצע רכישות המשקיעים בשלושת החודשים לאחר העלאת המס הקודמת בסוף יוני 2015.
מכירות המשקיעים בחודש  פברואר הוסיפו לשמור על רמה גבוהה יחסית, של כ-2.4 אלף דירות, גידול של 13% בהשוואה לפברואר אשתקד וגידול של 9% בהשוואה לחודש הקודם. גידול זה במכירות המשקיעים בולט במיוחד על רקע קיפאון במכירת דירות ע"י משפרי דיור. "מלאי" הדירות בידי משקיעים התכווץ גם בחודש פברואר בקרוב לאלף דירות, בדומה לחודשיים הקודמים, לאחר העלאת מס הרכישה על המשקיעים.
מכירות הקבלנים  בחודש פברואר הסתכמו ב-3.5 אלף דירות, מזה 800 דירות נמכרו במסגרת "מחיר למשתכן". בהשוואה לפברואר אשתקד ירדו מכירות הקבלנים ב-5% ובשוק החופשי בלבד שיעור הירידה עומד על 6%. בהשוואה לחודש הקודם ירדו מכירות הקבלנים ב-21%, על רקע ירידה חדה במכירות "מחיר למשתכן". בשוק החופשי עמד שיעור ירידה זה על 6%.
 
רכישות "דירה ראשונה" בחודש פברואר הסתכמו ב-5.2 אלף דירות, גידול של 18% בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של  11% בהשוואה לחודש הקודם. בניכוי הרכישות בסבסוד ממשלתי הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ב-4.4 אלף דירות, גידול משמעותי של 22% בהשוואה לפברואר אשתקד וגידול של 3% בהשוואה לחודש הקודם. 
ניתוח מעמיק של רמות השכר שערכנו בקרב רוכשי דירה ראשונה בשוק החופשי באזור רחובות , אחד האזורים הבולטים ביותר ברכישות הזוגות הצעירים, מצביע על רמות שכר נמוכות יותר מאשר של הזוגות הצעירים שרכשו את דירתם הראשונה (בשוק החופשי) בפברואר אשתקד, בעוד רמות המחירים של הדירות שרכשו היו גבוהות יותר בממוצע ב-7.5%. יש בנתונים אלו כדי לרמז על עליה ברמת המינוף של הזוגות הצעירים. רכישות משפרי הדיור בחודש פברואר הסתכמו ב-3.9 אלף דירות,  ללא שינוי מהותי בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 7% בהשוואה לחודש הקודם. 
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הכל היצע וביקוש
    יזמות נדל"ן 04/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא לקנות עד שיהיו מחירים שפויים
    סגור
  • 1.
    בושה שהממשלה מאפשרת למשקיעים לשבש את השוק
    רות 04/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 2
    בגלל המשקיעים וספסור בקרקעות המדינה שוק הדיור רותח והצעירים לא יכולים לקנות בית. זכות בסיסית של כל אזרח.
    סגור