נדל"ן ותשתיות

פתרון לבעיית הרמזורים וזירוז הרכבת הקלה? בשורת הענק נחשפת

אור ירוק ל"מהיר לעיר" ולקו הכחול בירושלים: סטנדרט חדש ומתקדם לתכנון התנועה בישראל. LISA, תוכנת התנועה הגרמנית המובילה בעולם, המיוצגת ע"י קבוצת אחים יעקובי YSB , אושרה ע"י משרד התחבורה ותהיה זו שבאמצעותה יתוכננו רמזורי "מהיר לעיר" במטרופולין תל אביב והשרון ותנועת הרכבות הקלות בקו הכחול בירושלים
מערכת ice |  6
רמזור אדום (צילום pikist)
ועדה מיוחדת בראשות משרד התחבורה אישרה השבוע את תוכנת תכנון התנועה LISA בישראל. התוכנה, של חברת  Schlothauer and Wauer הגרמנית המיוצגת בארץ ע"י קבוצת האחים יעקבי YSB הנה תכנת תכנון התנועה בעלת הפריסה הרחבה ביותר בעולם.
אישור משרד התחבורה התקבל לאחר שהתוכנה זכתה במרכז הענק של נתיבי איילון שבמסגרתו היא תשמש ככלי התכנון המרכזי של פרויקט "מהיר לעיר" ובמכרז של תכנית אב לתחבורה בירושלים כשבמסגרתו היא תשמש ככלי התכנון למערך התחבורה בעיר בדגש על מגוון של מערכות תחבורה ציבוריות כגון רכבות קלות, אוטובוסים ועוד. כעת, עם אישור רגולטורי של התוכנה בישראל, ישנו אור ירוק לביצוע תכנון התנועה בפרויקטים חשובים אלו וברבים אחרים במדינת ישראל.
תוכנת תכנון התנועה "LISA" אשר חגגה השנה 30, נחשבת למערכת המובילה בתחומה בעולם המשמשת מהנדסי תנועה במדינות רבות באירופה, ארה"ב, אפריקה ואסיה. מערכת  "LISA" כוללת יכולות מהמתקדמות בעולם לתכנון תוכניות רמזור בדיקתם ע"י כלי סימולציה מובנה לייעול התנועה בכל צומת וצומת בצמתים אורבניים ובין עירוניים.  מערכת התוכנה יודעת לתכנן תיעדוף לתחבורה ציבורית, רכב חירום וביטחון, תכנון גלים ירוקים ותוכניות רמזורים מורכבות, הכוללות מעברי הולכי רגל וכן רכבי דו-גלגלי (אופניים קורקינט).
 
מערכת הסימולציה מסייעת בתכנון תנועה ביעילות ובאופטימיזציה מלאה תוך הקניית בטיחות לכלל סוגי הרכבים והולכי הרגל. התוצאה הישירה בשימוש בכלי פיתוח זה הינה שיפור משמעותי ואופטימלי של התנועה בעיר, צמצום זיהום אויר ע"י הקטנת זמני המתנה וזמני נסיעה  ושיפור חיי האזרח באופן ניכר.
כאמור, LISA זכתה בשני פרויקטים לאומיים משמעותיים בארץ - מכרז של תכנית אב לתחבורה בירושלים ובמכרז של נתיבי איילון בשנת 2020 כאשר נבחרה בתור מערכת העיקרית שתשמש לתכנון התנועה לפרויקט "מהיר לעיר" – פרויקט בהיקף של כ-3.5 מיליארד שקל, אשר מובילה חברת נתיבי איילון שיחבר כ-17 ערים במרכז הארץ לכדי רשת מטרופולינית אחידה.
"מהיר לעיר" הינו אתגר תחבורתי מהגדולים ביותר אשר מבוצעים במדינת ישראל בשנים האחרונות וניתן להקבילו לתכנון התנועה במרחבים עירוניים בינלאומיים כמו ניו יורק, ברלין או לונדון. פרויקט זה לא היה יכול להתבצע ביעילות ללא כלי תכנון תנועה כמו LISA שהוא בעל יכולת מוכחת של חברה המובילה את העולם.
תוכנת LISA נבחרה ע"י אריאל וימאזור מקבוצת YSB, כראייה אסטרטגית ליישום יכולות התכנון של תוכנית התנועה, וכחלק משלים ממערכת בקרת הרמזורים FALCON - מערכת תוכנה הנמצאת בבעלות ובפיתוח חברת אקסלרייט תנועה חכמה.
 
הסינרגיה בין שתי המערכות הינה מיטבית, כאשר FALCON יאפשר יבוא תוכניות תנועה בצורה אוטומטית למרכז הבקרה המטרופוליני. יכולת זו מתווספת ליכולות נוספות של FALCON הכוללות הורדת תוכניות התנועה למנגנוני רמזור מיצרנית שונים והוא משלים מהלך בראייה מערכתית כוללת, שיעדה החברה בשנת 2021. מערכת בקרת  הרמזורים ה- FALCON קיימת בשוק בישראלי כ-8 שנים ומשמשת היום ככלי הביצוע העיקרי לשליטה, בקרה וניהול של מערכות רמזורים, לניהול תחבורה ציבורית והיא מיושמת מספר שנים בחברת נתיבי ישראל, ברכבת הקלה בירושלים ומוטמעת בימים באלו לאורך קווי הרכבת הקלה בתל אביב.
לתוכנה קיים יישום חדשני של טיפול בתוכניות העדפה שהוכיחו את עצמן בתפעול ותפקוד הרכבת מאז פתיחתה ועד היום. חברת אקסלרייט תנועה חכמה מיישמת בימים אלו פיתוחים מתקדמים כחלק ממערכת ה-FALCON, הכוללים ממשקים למערכת מצלמות, שילוט דרכים, גלאי BT ,אלגוריתם לרמזור חכם ולגלים ירוקים אדפטיביים, ממשקים למערכות רכב אוטונומי ועוד, והיא רואה את עצמה ממשיכה להוביל את השוק לעשור הבא.
פיני יעקובי, בעלים YSB קבוצת אחים  יעקובי: "אנו שמחים מאוד על אישור משרד התחבורה את תוכנת LISA ועל כך שאנחנו יכולים להביא לישראל טכנולוגיות חדשניות, פורצות דרך שישנו את מערך התחבורה בישראל עבור התושבים. כניסת LISA לירושלים ולמטרופולין ת"א מבשרת את תחילתה של המפכה למעבר לתחבורה חכמה וחדשנית אשר תחסוך זמן וכסף למדינה ותביא לשיפור משמעותי ברווחת התושב. אנו יודעים שישנו עניין רב בתוכנה ורשויות תמרור נוספות חיכו לאישורה בכדי לקדם פרויקטי תחבורה עירוניים ובין עירוניים חשובים".
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    למה אין אובר בארץ? נהגי המוניות מרמים אותנו לא מוכנים , (ל"ת)
    תתחילי בדברים הפשוטי 04/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    יש תוכנה שכבר עובדת עם הקו האדום בתא (ל"ת)
    יוסי 04/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    יאאאלה מי הרוויח פה וכמה בקומבינה הזאת (ל"ת)
    מישהה 04/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    עאלק סטארטאפ נישיון
    הקנדי 04/2022/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כמה עלוב שאי אפשר היה להשתמש בתוכנות ישראליות מצויינות. עם קצת שידרוג היו מעסיקים עוד כמה אנשים. מדינה של מפגרים לכו תקנו שווארמה ב70 שקל טמבלים
    סגור
  • אתה מתכוון לאקסיליון?
    dw 04/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מבין שתוכנת הליסה נבחרה מזמן וזה חלק ממה שריסק את המניה. חבל שבישראל לא בחרו בתוכנה כחול לבן אך אני מבין שהתוכנה שלהם נבחנת בערים אחרות בעולם. העולם גדול ויש בו מספיק הזדמנויות לכמה חברות תוכנה לתכנון רמזורים.
    סגור
  • 1.
    תיתעוררו מהחושך
    חכם ירושלמי 04/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עכשיו ישלטו בכם בכפתורים
    סגור