נדל"ן ותשתיות

דירות עד מיליון שקל: הטבה חדשה לזוגות הצעירים?

יו"ר ועדת הכלכלה ביטון הצהיר: "קורא לקדם עוד השנה פיילוט של דירות קטנות במרכז או בתים צמודי קרקע בפריפריה – במחיר של עד מיליון שקלים" 
מערכת ice | 
דיור (צילום פלאש 90/ נתי שוחט)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, קיימה היום (שני) דיון נוסף שעסק במודלים לדיור בר השגה של היו"ר ביטון, שנועדו לאפשר לזוגות צעירים לרכוש דירה צומחת באזור המרכז או צמוד קרקע במחיר מופחת בפריפריה. ח"כ ביטון אמר בפתח הישיבה: "צריך לחשוב איך לא מתייאשים ואיך אפשר לספק לזוגות צעירים בית צמוד קרקע בפחות ממיליון שקל.
שוק הדיור מושפע ממשקיעים שנמצאים בארץ ומעלים מחירים וכן השפעות של עשירון גבוה על הביקוש. נכון להיום קניית דירה עבור זוג צעיר שמתחיל את החיים זו משימה קשה ביותר. אני מתעקש שאפשר לייצר שני מוצרים מרכזיים: בית צמוד קרקע בפריפריה במחיר של עד מיליון שקל או דירה במרכז, לא באזורים כמו תל אביב, בגודל של 60-80 מ"ר, על קרקע מדינה ובסבסוד המדינה. אני רוצה ששני הפיילוטים האלו יהפכו למודלים של דיור בר השגה במסגרת תכנית ממשלתית עוד השנה". 
 
מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, יעקב קוינט: "היתרון של ניהול מרכזי של הקרקע הוא שיש גוף אחד שמסוגל לקדם תכנון ותכניות ממשלה כמו מחיר למשתכן, מחיר מטרה וכדומה. הגדלת ההיצע משפיעה ללא ספק בטווח הארוך על המחירים. העבודה כרוכה בין היתר בסקרי היתכנות לתכנון, פדיון מול חקלאים, פינוי פולשים, הסכמי פיתוח למול רשויות מקומיות וכו'. אנו מעריכים שהעלאת הריבית תוציא משקיעים מהשוק ותוביל לירידת מחירים. עליית מחירי הדיור היא בעיה כלל עולמית, בין היתר בשל עליית מחירי התשומות. כדי להגדיל את ההיצע צריך שיתוף פעולה גדול יותר עם הרשויות המקומיות, ולכן אנו עושים הכול כדי לתת תמריצים לרשויות. כמו-כן, השנה היעד שלנו הוא לייצר מעל ל-10 אלפים יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך". 
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרדימן: "לא נכון עובדתית לומר שדירה בהנחה ניתנת לאנשים עם שכר גבוה או לעשירים. נביא לוועדה נתונים ביחס לזוכים במסגרת תכנית מחיר מטרה ומחיר משתכן, לפי חלוקה גיאוגרפית. באשר להתחדשות עירונית בפריפריה הרי שההמטרה היא להגדיל את ההיצע. התחדשות עירונית אשר מבוצעת רק במרכז הארץ זו מתנה רק לתושבי המרכז. משרד הבינוי והשיכון הקצה 70 מיליון עבור דיור בר השגה בפריפריה והצלחנו להכפיל את הסכום. אנו יוצאים בקול קורא להתחדשות עירונית בעשר רשויות בפריפריה וביניהן קריית שמונה, שלומי, בית שאן, אילת ושדרות. כאשר המדינה מוכרת קרקע אין סיבה שהיא לא תגבה את המחיר באזורים כמו שדה דוב וגלילות. אם לא נמכור במקומות היקרים – לא יהיה כסף לסבסוד עבור הזוגות הצעירים".
סמנכ"ל משרד השיכון, יורי גמרמן: "במסגרת המבצעים של מחיר למשתכן, בין השנים 2016 ועד היום, אישרנו יותר מ-55 אלף יחידות דיור. עיקר המסה היא דירות של שלושה וארבעה חדרים. במחיר מטרה אנו מחייבים את היזם להעניק הנחה של 20 אחוז, כאשר מחירי הדירות נקבעו בסוף שנת 2020. בנוסף, המדינה מסבסדת בפרויקטים אלו את עלויות הפיתוח בצורה משמעותית, וזאת כדי ליצור כדאיות כלכלית".
ח"כ גבי לסקי: "יש לנו אי הסכמות גדולות בנושא של הדיור הציבורי. יש מדינות מסוימות בעולם שבהן כל פרויקט חייב לכלול דיור בר השגה. כך למשל באנגליה – 20 אחוזים מכל פרויקט לדיור בר השגה, בניו יורק ובהולנד – 30 אחוזים. אם לא עומדים בכך הקבלנים מחויבים לשלם פיצויים. בנוסף, אין בישראל מנגנון של שכירות הוגנת. באנגליה יש חוק לפיו שכר דירה לא יכול לעלות יותר משני אחוז בשנה". 
ח"כ אורי מקלב: "יש 20 או 30 סיבות למשבר הדיור. כל פתרון נותן מענה לציבור מסוים, ואני מקווה שיימצא פתרון שייתן מענה כולל. צריך לחשוב על מודל של דירות בליסינג: אדם משלם על הדירה כל חודש, ולאחר פרק זמן מסוים הדירה הופכת לשלו. היזם הוא שישים את הכסף הראשוני, תוך קבלת הקלות או הטבות מצד המדינה.  המדינה תהיה מעורבת במימון האשראי". 
יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, סיכם את הישיבה ואמר: "אנו מבקשים ממשרד הבינוי והשיכון להעביר לוועדה נתונים על הזוכים בתכניות השונות של המדינה לדיור בר השגה, המתייחסים לתקופת הזמן של העשור האחרון. יש לבחון את המודלים שהוצעו על מנת לאפשר לזוגות צעירים, או לחילופין לאנשים שהגיעו לגיל מבוגר והם חסרי דירה, לרכוש בית בפחות ממיליון שקלים, זה אפשרי. נקיים דיון מעקב נוסף בעוד כחודש עד שישה שבועות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה