נדל"ן ותשתיות

רבע מיליון דירות ממתינות להיתר בנייה: שקד במסר תקיף

שרת הפנים איילת שקד הודיעה כי יש 260 אלף דירות מוכנות להיתר בנייה. "זה בלתי נסבל שיש כל כך הרבה תכניות שמעוכבות", אמרה. והאם יש תוכנית חדשה על הפרק?
מערכת ice |  29
איילת שקד (צילום פלאש 90/ אוליבר פיטוסי)
האם בקרוב צפויה תכנית נדל"ן חדשה? שרת הפנים איילת שקד אמרה הבוקר (רביעי) בוועידת ערים מתחדשות של מרכז הבנייה הישראלי שמתקיימת במלון ענבל בירושלים כי אחר הצהריים תשב עם שר האוצר על תכנית לענף הנדל"ן. עוד אמרה השרה כי יש כיום "260 אלף דירות מוכנות להיתר בנייה בכל הארץ שעברו את כל הליכי התכנון. ראשי הערים אמרו לי שבכל תוכנית חסר משהו ואנחנו עומדים לטפל בזה. זה בלתי נסבל שיש כל כך הרבה תוכניות שמעוכבות ולא ניתנים להן היתרים, ונטפל בזה".
לגבי התחדשות עירונית השרה אמרה כי היא מקווה שבשבועיים הקרובים התוכנית שלה לתמ"א 38 תעבור בקריאה שניה ושלישית. עוד אמרה שקד כי רק באזור הצפון יש 50 תוכניות גדולות להתחדשות עירונית.
  
לגבי התוכנית לרישוי עצמי אמרה השרה שקד כי "אנחנו רוצים להפוך את הרישוי עצמי לחובה ולא וולנטרי, אנחנו מתחילם פיילוט למכוני רישוי ומקווה שזה יאיץ את התהליכים". גם בתחום עובדי הבניין יש אולי בשורה הכוללת 10,000 עובדים שעתידים להגיע בקרוב. לדברי שקד "אני במגעים מתקדמים עם הודו להבאת עובדים מקצועיים לענף הבנייה וזאת בנוסף למדינות כמו מרוקו, תאילנד וסין".
"מדינת ישראל הפכה את רכישת הדירה לאירוע המס הגדול ביותר בתולדות האזרח הישראלי", אמר יו"ר מרכז הבנייה ערן רולס במליאת הפתיחה. לדבריו, "מתוך מחיר הדירה, כ-60% לפחות הולך כמסים למדינה – אם זה מס על הקרקע, הוצאות פיתוח, מע"מ, היטלי השבחה, מס שבח, מיסוי על עובדים הזרים ועוד. אם דירה בשווי מיליון שקל מייצרת למדינה הכנסות ממסים בהיקף 600 אלף שקל, אז למה שהמדינה תרצה להוריד מחירים? להיפך, היא תרצה שהמחירים יעלו ואותה הדירה תהיה שווה 2 מיליון שקל ואז המדינה תגרוף מסים בהיקף 1.2 מיליון שקל. שוק הנדל"ן ממלא את קופת המדינה וזה האינטרס שלה שהמחירים יהיו גבוהים – וזו הבעיה העיקרית בשוק".
 
את הוכחה לדברי ערן רולס נתן ראש רשות המסים ערן יעקב שאמר כי "ההכנסות ממיסי נדלן עמדו על 22 מיליארד שקל בשנה החולפת, חלקו נובע מעלייה בכמות העסקאות ובמחירים. זה אומר שהמדיניות הממשלתית משפיעה, טוב או רע זה כבר דיון אחר ותלוי למי. גם השיאים בהתחלות הבנייה תורמים להכנסות ממסים, וכמובן גם מס הרכישה ומס שבח. אני מניח שגם את השנה הנוכחית נסיים עם גבייה גדולה והכנסות גבוהות ממסים".
מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר אמרה כי "אני עדיין חושבת שתמ"א 38 זה רע למדינת ישראל, זו לא התחדשות עירונית אמיתית, היא לא מסתכלת בראייה כוללת על כל המכלול. היא חלפה לדעתי מן העולם ואני סבורה שגם ראשי הרשויות מבינים זאת. בשנים האחרונות נתנו כלים שישנו את המרחב העירוני באופן משמעותי, קודם כל שיפרנו את נושא הצפיפות והפריסה המרחבית, וכמובן את נושא ההתחדשות העירונית ככלי המרכזי ליצירת היצע ולשיפור המרקם העירוני".
חשוב לציין כי המדינה בוחנת הענקת תמריצים נוספים לרשויות מקומיות שייתנו היתרים. לדברי יאיר הירש, מנכ"ל משרד הפנים: "ראש עיר שיאשר היתר בנייה מקבל כסף, אבל זה לא מספיק כדי לתת לתושבים את כל השירותים הנדרשים וזה אתגר שאנחנו נדרשים אליו. אנו בוחנים לתמרץ בסכום משמעותי על כל יחידת דיור שמקבלת היתר, לא סכומים זעומים. אי אפשר רק לדבר על שיווקים כל הזמן, צריך לבנות בפועל ושראשי הערים יאשרו את ההיתרים".
תגובות לכתבה(29):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 26.
    בובה יפה של טייקוני נדלן, שמפרה את חובתה לציבור (ל"ת)
    לא קונה ממנה מסטיק 06/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 25.
    מי זו
    שרה 06/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני מקווה תעוף כמה יותר מהכנסת יחד אם השקרן אף אחד לא בחר בהם היא עוד חיה באשליה. תמשיך להיות בכנסת. לא נסלח לכם על אתם במימשלה נגד הדמוקרטיה. איך אתם ישנים בלילות כאשר לקחתם בכוח את הקולות של אנשים לא בחר בכם. אני מקווה אתם תעופו מימדרגות הכנסת . וזה יהיה המתנה הכי יפה עבור ביבי. נראה את החיוכים שלכם. נראה
    סגור
  • 24.
    נוכלת (ל"ת)
    הלי 06/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 23.
    הבעייה בעובדים בוועדות!
    1 06/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צריך לרענן שם את המנהלים והבודקים ולהכניס עוד כוח אדם! תכניות תקועות כי יש במועצה/בעיר בודק תכניות אחד שכל דקה דו9ק חופשות מחלה ולא מגיע בכלל.... הכל עומד עליו וממתין. או שהם לא יודעים את העבודה ומחזירים בטענות שונות ומשונות. או שמעסיקים מבוגרים שבקושי יודעים לפתוח את מערכת רישוי זמין ומטרטרים אותך עד שאתה מתייאש ושולח במייל, מודפס, ידני ועם יונת דואר. לכן היתר לוקח שנתיים! שם צריך לייעל!
    סגור
  • 22.
    שישים אחוז מהדירה הולך למיסים ..ממשלה של מגעילים כל הממ
    דוד 06/2022/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עושים קופה על חשבון זוגות צעירים שבקושי גומרים את החודש ..למכור להם דירה במחיר כפול ללא רחמנות ..סוג של פרוטקשן
    סגור
  • טען עוד
  • 21.
    חחחחחחח שמאלנית קיצונית כן אנחנו מאמינים
    צדק 06/2022/02
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לך כמו שאנחנו מאמינים לבוס שלך הנוכל הפוליטי עם הכיפה על הראש שהקים את ממשלת האחים המוסלמים ממשלת האסון ממשלת המיסים ממשלת טירוף המחירים אבל אנחנו סופגים את זה לעוד קצת כי תיכף כולכם נעלמים פוליטית!!!!!לא נזכח לכם ולא נסלח!!!!ולליכוד אני מציע להעיף מתוכו את ה 90 אחוז שמאלנים ולחזק את הבודדים שנמצאים שם ולהביא אנשים מסגנון דודי אמסלם!!!מצביעים לאיתמר בן גביר התותח!!!ימין אמיתי עם אידיאולוגיה זישמור על מדינת היהודים מדינת ישראל!!!!אם הליכוד חושב להביא את הבוגדים הפוליטים שערקו והביאו עלינו את האסון הזה אז שיקח בחשבון שיהיו לו מצביעים כמו הכמות של בנט!!!!
    סגור
  • מתי ייצא דיבוק הביביזם
    כלביבי 06/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כנראה שלא עוד הרבה זמן ;)
    סגור
  • 20.
    אני מחכה שבוע לתשובה במייל של בודקת על שטות וטרם ענתה (ל"ת)
    אור 06/2022/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 19.
    ערבים אנטישמים מקבלים אדמות מדינה חינם. רק יהודים משלמי (ל"ת)
    רודפת צדק 06/2022/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 18.
    תוכנית הר/1202 אושרה בועדה המחוזית בשנת 2015 ומאז תקועה
    טל 06/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תוכנית הר/1202 אושרה בועדה המחוזית בשנת 2015 ומאז תקועה. מדוע תוקעים כלכך הרבב זמן תוכנית בניה כל כך גדולה?
    סגור
  • 17.
    התכנית הכי הזויה ששמעתי איפה האזרחים בכל הסיפור (ל"ת)
    יקי 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    אולי היא באמת תצליח
    אבי מ. 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 2
    להחזיר קצת לבוחריה הנבגדים
    סגור
  • 15.
    מדוע מקשיבים לערן רולס?
    אבי 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האיש אינטרסנט, החברה שנקראת מרכז הבניה הישראלי היא חברה פרטית של רולס, ולכן כל מילה שמוציא מהפה נגועה באינטרסים שלו.
    סגור
  • 14.
    למה נתת לראשי הערים יותר כוח
    חן 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    במקום פחות? הרי את יודעת שהם הבעיה..
    סגור
  • וואי, בול!
    1 06/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מבינים שהבעייה נמצאת שם צריך להוציא מהם את הליך ההיתר! אז במקום לעשות זאת מתחננים אליהם ומשחדים אותם?! כנסי קצת לוועדות גברת איילת שקד ואז תביני על מה ההיתרים מתעכבים. על עובדים מבוגרים עם וותק ששמים פס ולא משתמשים בכל הטכנולוגיה והרפורמות שעשו ובמערכת רישוי זמין ומטרטרים את האדירכלים עד ייאוש. על בודקי תכניות שבקושי יודעים את צוקי הבנייה ובקושי מגיעים לעבוד והכל ממתין להם ועוד ועוד על זו הדרך. פשוט להוציא מהעיריות את ההליך הזה! ואז הכל ירוץ
    סגור
  • 13.
    כספי מדינה משמשים לוויסות בועת הנדלן.
    יואב 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לא מאפשרים לביזה הגדולה של זוגות צעירים עי פוליטקאים מקבלי פנסיות תקצבאיות הרוכשים דירה 5 וגם 10 שופטים וכל מי שהצליח לשים יד על כספי ציבור הבנקאים הקבלנים. הפוליטקאים שעובדים נגד העם. אוסף מטומטמים מנוןלים בוגדים בחייל המתשתחרר בזוג הצעיר מה חשבתם שאם הדור הצעיר יעזוב יקנה באירופה וילה ב300.000שח אתם צשרדו יאכלו אותכם כאן בלי מלח אוייבי המדינה על החומות שאתם מסתגרים בהם על המגדלים עם השומר בשער. דירה בבמניה רוויה ללא מוסים ללא רביות רצחניות ובמחיר סביר לקבלן חזוג צעיר שלו זו דירה ראשונה עלות הבנייה שלה הוא 300.000שח בבניה רוויה בתקן ישראלי 100 מטר מה שנעשה כאן עם הדיור אלו מנוולים פוליטקאים שחברו לשופטים לבעלי ההון לקבלנים ומווסים את הבועה . משחררים לחצים , מונעים התפוצצצותה . זה יתפוצץ לבסוף . בנתיים בוזסים את המשפחות הצעירות שופטים עם 10 דירות פוליטקאים בדימוס , מנהלי חברות ממשלתיות בדימוס קצונה בכירה של צהל ..מדינת פח פעם שלישית החורבן מגיע ליהודים בגלל החזירים ככה היה בשריפת בית המקדש האמידים עם אסמים מלאים סרבו לזון עניים ונשרפו עם עושרם והפכו עבדים .
    סגור
  • 12.
    לתת מענק של 5000 ש"ח לרשויות, על כל היתר בניה שמונפק.
    אני 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תוך חצי שנה כל ההיתרים יחתמו וימסרו
    סגור
  • עדיף להוצייא את ההיתרים מהעירייה לא לשחד!!!
    1 06/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    למה צריך לשחד אותם כדי שיעבדו?! לא עדיף פשוט להוציא את עניין ההיתרים למכוני בקרה חיצוניים???? להוציא להם את הסמכות מהידיים ולפטר את כל הבטלנים!!!
    סגור
  • 11.
    כשמהנדס העיר ילך הבית בחיפה יוכלו קבלנים בעיר לבנות
    חזיר חיפהי 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 3
    שובר התותח עשית מהלך שיתן לך עוד שתי מנדטים, הגיע הזמן שמהנדס העיר שמציל את הסמכויות שלו לאחרים ילך הביתה קדימה!! אנחנו באים שיחתום לנו על היתר הוא שולח אותנו למנהלת האגף לרישוי שהיא תחתום אז על מה אתה מקבל משכורת אם אתה מציל את הסמכויות שלך כל הזמן?? אין יותר הצלת סמכויות אתה נבחרת אתה תעשה את העבודה שלך!!
    סגור
  • 10.
    שקד מה עם הפיצול וקבלת מענק ש 50מ"ר
    שרי 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עידוד פיצול ומענק של 50מר יכניס מיידית עוד אלפי דירות לכל אוכלוסיית הזוגות צעירים. סוג צעיר צריך 50-60מ"ר לא יותר וכם הכי זול לזוגות צעירים. אבל הממשלה רוצה לגזול את הזוגות הצעירים. שקד הבטיח לעודד פיצול ולתת זכאות להיתר תוספת של 50מר. תתלוננו לשרת הפנים הבטיחה ולא מקיימת . העיקר המדינה הרוויחה מהבניה 22מליארד דולר. איפה שקד. לאן נעלם. תאשרי פיצולים ומענק מייד תקבלי 200 אלף דירות מוכנות לצעירים . חבל זה פיספוס.
    סגור
  • 9.
    גם אנחנו מחכים להיתר... דייייי (ל"ת)
    יוסי 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    בחירות
    שמעון 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כלכלת בחירות.ילה שקד הביתה 0 מנדטים!!!
    סגור
  • 7.
    לטפל בתוכניות זה רק הפרק הראשון
    אניהיא 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שזה,הלוואי וישתפר ויתקצר מאד מאד,אבל הבניה עצמה לוקחת כל-כך הרבה זמן שכבר עדיף לקנות דירה בבית אבות כי עד שזה ייגמר ניצטרך.גם זה צריך לעניין את השרה כמו גם ראשי הערים
    סגור
  • 6.
    מדינה ללא רחמים
    אורי 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינה שבה כל חברי הכנסת מסודרים עם דירות להם ולידים שלהם אז למה לעזור לכלל האזרחים.
    סגור
  • 5.
    פראיירים
    פראיר 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנחנו פראיירים , סופגים הכל בשקט
    סגור
  • 4.
    מעניין כמה עוד שטחים מחכים לבנייה שלא הגישו עליהם היתר
    מתעניין 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כי הקבלנים דוגרים על האדמות. משחררים אדמות רק אם מתחייבים לבנייה תוך 3 שנים ואם לא אז קונסים את הקבלן. הכי פשוט והכי יעיל.
    סגור
  • 3.
    פינוי בינוי מאסיבי
    סינגפור 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    די לתמא. לא צריך יזמים מוצצי דם, וגם לא מתחמי שכירות שיהיו כמו שכונות מצוקה בניו יורק כשמרוויח היחיד מזה יהיה היזם. מדינת ישראל צריכה ללמוד מסינגפור. פינוי בינוי לשכונות שלמות. מוחקים אחרי 20-30 שנה, לא משנה מה בנוי ומקימים מגדלים במקום.
    סגור
  • 2.
    תמא זה אסון ופשע מי שמאשר גם את התוכנית של שקד
    תמאים 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    למה לא רואים בחדשות מה באמת עוברים הדיירים הקיימים ואיך עושקים מהם את הזכויות ??? רק משדרים לכולם בוננזה שתקבלו עוד 15 מטר. טיפשים לא חסרים במדינה
    סגור
  • 1.
    רבע מיליון
    רחל 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    7 0
    שלושים שנה ישבתם בשקט ופתאום
    סגור