נדל"ן ותשתיות

מדוע עירייה נתניה מעכבת דיור בר השגה בשטח העיר?

דווקא בשיא משבר הדיור, עיריית נתניה מערימה קשיים ואף מונעת פרסום של מכרזי "מחיר מטרה" בשטחה, הסיבה: מחלוקת עם רמ"י סביב נושא היטל ההשבחה הוצאות הפיתוח. הנפגעים העיקריים הם הזוגות הצעירים ובייחוד זוגות צעירים תושבי העיר נתניה

עו"ד אלון קנינגר |  3
יעקב קוינט מנהל רמ"י מרים פיירברג (צילום יהונתן זינדל מרים אליסטר פלאש 90)
בהתאם להחלטת מועצת רשות מקרקעי ישראל, העיר נתניה נכללת ברשימת הערים שבהן תפעל תוכנית לדיור בר השגה, תוכנית "מחיר מטרה" שבמסגרתה מוענקות הנחות משמעותיות לזוגות צעירים שרוכשים את הדירה הראשונה שלהם. ההחלטה אילו ערים יכללו במסלול הנ"ל הינה בלעדית לרשות מקרקעי ישראל שכן, הבעלות בקרקע הינה שלה.
 עם זאת, ובשונה מערים אחרות שבהן פועלת התוכנית, בעיר נתניה מכרזים רבים אינם מפורסמים במסלול ההנחה לזכאים, אלא במסלול הרגיל "למרבה במחיר".
 
מדובר  במכרזים בשני מיקומיים מרכזיים בעיר, האחד נמצא במתחם שירת הים (מתחם המזבלה המתפנה), מערבית לשכונת אגמים, והשני, מתחם חבצלת, הקצה הצפון-מערבי של העיר סמוך ליישוב חבצלת.
כך במתחם "שירת הים" פורסם המכרז במסלול רגיל, מסלול שבו היזם אינו מתחייב למכור את הדירות במחיר מופחת לזכאים, אלא הוא רשאי למכור את הדירות לכל רוכש ובכל מחיר.
במתחם חבצלת, שווק החלק הראשון של המתחם במסלול מחיר מטרה, ואילו החלק השני של המכרז, פוצל לשנים, כאשר חלקו האחד במסלול מחיר מטרה וחלקו השני במסלול הרגיל (יובהר: במתחם חבצלת טרם פורסמו חוברות מכרז (תנאי המכרז הסופיים), מה שאומר שתנאי וסיווג המכרז אינם סופיים).
גורמים המעורים בפרטים סיפרו לנו כי עיריית נתניה מסרבת לאפשר בשטחה פרסום של מכרזים נוספים  במסלול "מחיר מטרה" בשל מחלוקת עם רמ"י על גובה חלף היטל ההשבחה והוצאות הפיתוח בפרוייקטים.
נסביר: כאשר קרקע משווקת במסלול בר השגה, היא נמכרת בהנחה ליזמים ולא במחיר מלא. כפועל יוצא מכך, הרשות המקומית מקבלת מעט יותר כסף כ"חלף היטל השבחה" שנגזר משווי אותה קרקע מוזלת, בדיוק לשם לכך, נחתמו "הסכמי גג" עם הרשויות המקומיות שיסדירו את הנושא.
נדמה שעד עתה, לא נמצא הפתרון לסוגיה, ואם ולא יימצא כזה עד למועד האחרון לסגירת המכרזים, שיווק הקרקע יוותר ללא הנחות לזוגות צעירים. הנפגעים העיקריים אלו אותם צעירים תושבי נתניה כאשר 35% מכלל הדירות בהנחה משוריינות אליהם במסגרת תוכנית מחיר מטרה.
מעירית נתניה נמסר: "לא ניתן לנתק בין מכרזי מתחם חבצלת. מכרז גדול של 1500 יח"ד במחיר מטרה שווק ראשון וכעת השני בשווק רגיל. לגבי שירת הים, המכרז יצא ללא חוברת ולא ניתן להגיש בו הצעות".
מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "בנוגע למכרז "שירת הים" - מדובר בדיור יוקרה, לכן הוא לא ישווק במסגרת מחיר מטרה. בנוגע למכרז "חבצלת" שווקו כבר 1499 יח״ד במסגרת מחיר מטרה. באשר ליתרת השטח, מתקיים שיח מול העיריה בעניין המשך שיווק במחיר מטרה או דיור להשכרה. בהמשך תפורסם חוברת המכרז בה ישוקפו ההסכמות כפי שיהיו".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    רמ"י עושה מה שבראש שלה ומכניסה כסף לקופת המדינה
    חנוך 11/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חייבים להפסיק בספסור הקרקעות, המרוויחה העיקרית זאת המדינה ואחרכך הקבלנים. משפחות שגרות בנתניה בשכירות או שרוצים לחסוך ולקנות דירה, חייבים להיות עשירים עם הון של מינימום 700 אלף שקלים היום ועם משכורת של 20 נטו (במקרה הגרוע)
    סגור
  • 1.
    בושה שככה מתנהלת מדינה ועירייה (ל"ת)
    הכל מושחת 11/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • מלטעות
    טאר 11/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חיו[ ציבור
    סגור