נדל"ן ותשתיות

חברת החשמל עושה מהפכה: זה מה שיקרה לקווי המתח

?מליאת רשות החשמל החליטה: יושקעו עשרות מיליונים עבור הטמנת קווי מתח גבוה בשטחים בנויים
מערכת ice |  7
חברת החשמל (צילום shutterstock)
מליאת רשות החשמל אישרה את תוכנית התמריצים להטמנת קווי המתח הגבוה בשטח בנוי שתאיץ את הטמנת כלל קווי מתח החשמל הגבוה. קווי רשת מתח גבוה מוטמנים מעלים את אמינות אספקת החשמל, ומייצרים כדאיות כלכלית משקית.
מעבר לתועלת הישירה למשק החשמל, להטמנת קווים השפעה על המרחב הציבורי בהיבטים של אסתטיקה והגברת הנגישות והתנועה במרחב, והיא מאפשרת את ייעול השימוש בקרקע עבור שימושים אחרים בתוואי הקו ובסביבתו. כמו כן ההטמנה מפחיתה השלכות אלקטרו-מגנטיות.
 
כיום רוב קווי המתח הגבוה החדשים שנבנים כבר מוטמנים בתהליך התכנון, אך הם מהווים רק כמחצית מכלל הק"מ הבנויים של קווי המתח הגבוה, שפרוסים על פני כ-30 אלף ק"מ. לעומת זאת, הטמנת קווים באזורים בנויים ותיקים, הינה מורכבת יותר, ועל כן לרוב בעת חידוש קווים עיליים בשטח בנוי לא מבוצעת בפועל הטמנה.
על פי ההחלטה, חברת חשמל תפעל להטמין קווי מתח גבוה קיימים עיליים אשר עומדים בקריטריונים ונמצאים בשטח בנוי. ההצעה כוללת יעדי הטמנה שנתיים ומגובה בתכנית תמריצים לחברת החשמל לעמידה ביעדים. לדוגמא כיום באזורים עירוניים אורך הקווים עומד על כ-2,700 ק"מ סה"כ, כאשר יעד התוכנית מאפשר הטמנה של כ-400 ק"מ בממוצע בשנה. כך שאם העמידה ביעדי התוכנית יושגו- יוטמנו מרבית הקווים העיליים העירוניים בתוך שנים ספורות.
ההחלטה גובשה לאחר התייעצויות עם גורמים בשלטון המקומי וביצועה תלויה בשיתוף פעולה מצד הרשויות המקומיות, בין היתר לאיתור שטחים מתאימים ומתן היתרים. כמו כן, ביצוע התכנית יהווה הזדמנות לחברת החשמל לבחון, בשיתוף עם הרשות המקומית, את הצרכים העתידיים ולשדרג את קיבולת הרשת עבור קליטת אנרגיות מתחדשות, התחדשות עירונית וגידול בצריכת החשמל באזור, במיוחד לאור הגידול הצפוי בביקוש לחשמל עבור תחבורה חשמלית ועוד.
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    צוחקים עליכם
    דודו 11/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין עובדים שיעשו את העבודה צוחקים עליכם בעיניים
    סגור
  • 5.
    שש- שבע שנים זה שנים ספורות?
    חיים 11/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראשית יש לציין כי עד כה חברת החשמל הייתה זו שהתנגדה להטמנת קווי מתח גבוה בקרקע בעיקר משיקולי עלות כלכלית של עלות ההעברה. לפי הנאמר בכתבה יש בארץ 2,700 ק"מ של קווי מתח גבוה הנמצאים בשטח בנוי וכמו כן קצב ההחלפה לקווי מתח מוטמנים אמור לעמוד בממוצע על 400 ק"מ לשנה. חישוב פשוט מראה שהתהליך יקח בסביבות שש עד שבע שנים. זה לא נקרא "שנים ספורות". ובמדינת ישראל מהניסיון יש לכל הפחות להכפיל את תקופת הזמן המשוערת לעבודות. לכן ככל וזה יקרה זה יקח לא מעט שנים.
    סגור
  • 4.
    קודם יגיע המשיח (ל"ת)
    חמור לבן 11/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    חשמל
    ר 11/2022/18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא חידשתם כלום מזה שנים מטמינים כבלים בקרקע, בואו לחפש העברת אנרגיה באלחוט אז אפשר לומר אשרנו
    סגור
  • 2.
    עשיתם מזה סלט
    אני 11/2022/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הרוב המוחלט של הקווים העילים הם מתח נמוך (לצריכה ביתית) ולא מתח גבוה. אין קשר בין הטמנת הקווים לשדרוג הרשת. מבורך ונחוץ כמובן גם.
    סגור
  • ממש לא נכון
    עובד חחי ותיק 11/2022/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מכיוון שאנחנו נקראים אי מבחינה חשמלית.מ.ג רץ ממטולה ועד אילת. דרך כל הערים הותיקות.זה נכון שיש מגמה להטמין את כל המ.ג העילי.
    סגור
  • 1.
    כל הכבוד, הגיע הזמן (ל"ת)
    יסמין 11/2022/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור