נדל"ן ותשתיות

אילת עוברת מהפכה: זה המהלך שאמור להציל את העיר

התכנית להגנה על אילת מפני הצפות ושיטפונות עולה שלב נוסף: פרויקט תעלת הקינט יוצא לדרך בעלות של כ-200 מיליון שקל: מדובר במימוש הסכם לקידום 13 פרויקטים חיוניים לתשתיות ניקוז תומכות פיתוח שנחתם אשתקד בין אגף התקציבים במשרד האוצר, משרד החקלאות ורשות מקרקעי ישראל בעלות כוללת של 1.2 מיליארד שקל

מערכת ice |  1
אילת (צילום פלאש 90/ משה שי)
הפיתוח המואץ בשנים האחרונות בחוף הירדני, הכולל הגבהה מסיבית של פני השטח מחריף את בעיית הנגר הגוברת באזור אילת. הגבהת פני השטח גורמת למעבר מוגבר של מי שיטפונות לתוך שטח ישראל, ובפרט לכיוון החלק המזרחי והחוף הצפוני של העיר אילת ומשפיע רבות על תכניות הפיתוח של העיר.
לכן,  רשות הניקוז קידמה את תכנית מפעל ניקוז אשר אושרה במשרד החקלאות על פי חוק הניקוז. המהלך מתוכנן  ליתן מענה לטיפול בנגר הגובר בעקבות הפיתוח המואץ בירדן ולמנוע שטפונות בעיר. חתימת ההסכם והשקת הפרוייקט התקיימו הבוקר (ראשון).
 
משרד החקלאות תקצב בשנים האחרונות את רשות הניקוז לטובת ביצוע מקטעים ראשונים בפרויקט. כעת, המשרד מתקצב את היתרה במימון מההסכם המשותף בין אגף התקציבים באוצר לבין רשות מקרקעי ישראל. המהלך ישחרר  חסם לקידום פרויקט "הלגונה" באזור המלונות הצפוני של אילת המקודם על ידי רשות מקרקעי ישראל.
עבודות הפיתוח באילת הן חלק ממהלך רחב בהשקעה  חסרת תקדים בהובלת  משרד החקלאות ופיתוח הכפר במטרה להיערך באופן מיטבי להשלכות צפויות של משבר אקלים גלובלי וצמצום תופעות חוזרות של שיטפונות והצפות במרחב העירוני והכפרי. בתוך כך, המשרד חתם בשנה האחרונה על הסכם עם משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל להקצאת  סכום תוספתי בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל לקידום 13 פרויקטים חיוניים לתשתיות ניקוז תומכות פיתוח בכל רחבי הארץ. במסגרתו אושרה התכנית הגדולה והראשונה מהסכם זה בעלות של  כ-200 מיליון שקל 
במסגרתה, מתכוננת הסטת תעלת הקינט כ-70 מטר מזרחה ממיקומה הנוכחי בקטע שאורכו כ-900 מטר מהים לכיוון מפגש התעלה עם רח' קאמפן, לטובת תכנית מלונאות ונופש סביב הלגונה באילת. בנוסף, מתוכננת הסדרת תעלת הקינט, הסדרת וייצוב גדות וחתך אורכי בקטע שאורכו כ-2,000 מטר ממפגש התעלה עם רח' קאמפן ועד מסוף רבין. צעדים אלו מתוכננים כדי לאפשר מעבר נגר באירוע שיטפון המתאים לספיקת התכן בהתאם למאושר בתכנית מפעל הניקוז. על מנת להבטיח את הצלחת התכנית, יינקטו הצעדים הבאים: הקמת  תעלה בשיפוע אורכי רציף, קירות צד תומכים, תחתית מבוטנת, יועתקו  תשתיות, השפלת מי תהום, יוקמו  מעבירי מים לכלי רכב ולהולכי רגל ותבנה  תחנת שאיבה לסחרור מים. 
יהודה בן יתח יוד צילומיםסגן שר החקלאות ופיתוח הכפר, ח"כ משה אבוטבול: "אני שמח שאנו זוכים היום לנחת בבשורה של חניכת פרויקט תוכנית הקינט בעיר אילת, דבר שיתן בעז"ה עוגן ביטחוני מפני שיטפונות ואסונות חס וחלילה העלולים להיגרם ולמניעת אובדן רכוש ונפש. משרד החקלאות פועל בכל דרך לבלימת ומניעת שיטפונות ויחד עם רשויות הניקוז, משרדי ממשלה, רשויות המקומיות ושותפים נוספים חתומים יחד על פרויקטים רבים בתחום, ובעלויות של מיליארדי שקלים למען מטרה חשובה זו. בהזדמנות זו, אני מודה לשר החקלאות היקר מר אבי דיכטר, ולמנכ"ל הנמרץ, אורן לביא, ולידידי ד"ר דוד אסף סמנכ"ל בכיר לניהול משאבי סביבה במשרד על ההובלה וההצלחה ושיתוף הפעולה הפורה בתחום הניקוז ושימור הקרקע במדינה. נמשיך יחד בתנופה גדולה, עד לביצוע מושלם של כלל הפרויקטים הרבים, הנמצאים בתכנון ועשיה ברחבי הארץ". 
ד"ר דוד אסף, סמנכ"ל בכיר לניהול משאבי סביבה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר: "תכנית זו מהווה עדות לפעילות משרד החקלאות ולתקציבים שהמשרד נותן במטרה להילחם באתגרים שונים שמזמנים לנו שינויים האקלים, ביניהם שיטפונות והצפות. תכנית זו תאפשר הגנה מיטבית של אילת מפני הצפות ושיטפונות תוך שמירת ייחודה של אילת כעיר תיירות חשובה במדינת ישראל".
שי קרפ, מנהל מרחב דרום ברשות מקרקעי ישראל: "התוכנית להגנה על אילת מפני הצפות ושיטפונות במרכזה תעלת הקינט היא בשורה חשובה ונחוצה לעיר ולאזור, שתאפשר רציפות תקינה של חיי היומיום ותמנע שיבושים או נזקי תשתיות האופייניים לאזור מעת לעת גם באירועי מזג אויר גשום. התוכנית, שרשות מקרקעי ישראל היא שותפה במימונה, גובשה בהשתתפות כלל הגורמים הרלוונטיים ובשיתוף פעולה פורה, מקצועי וחשוב שכלל את משרד החקלאות ופיתוח הכפר ורשות ניקוז ונחלים ערבה. פרויקט הקינט יאפשר את פיתוח האזור, ייתן מענה גם לפיתוח עתידי ויאפשר פתרונות איכותיים התואמים את הצרכים והאתגרים הצפויים בראייה ארוכת טווח".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    למה אני לא מאמינה?בגלל הרכבת? (ל"ת)
    אחד העם 07/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור