מדדים ומחקרים

מחקר חושף: מה מהמחיר שמשלמות האימהות העובדות בעקבות המלחמה?

מחקר חדש של המוס"ל חושף את מחירי המלחמה שמשלמות העובדות בישראל: 46.8% בקרב האימהות העובדות חוות קשיי שינה לעומת 24.1% מהאבות. כמו כן, 48.7% מהן חוות שחיקה גבוה מאוד בעבודה לעומת 32% מהאבות. אז איך בכל זאת ניתן לעזור להן? 
מערכת ice | 
נשים למען נשים (צילום יחצ)
אחד המונחים שהוטבעו במהלך המלחמה המתמשכת בין ישראל לחמאס הוא "המדים השקופים", אשר מייצג את כל אלו (בדגש על אימהות) שאינם לוקחים חלק בקרב באופן אקטיבי, אך נאלצים להתמודד עם השלכותיה "מאחורי הקלעים". העובדות והאימהות בישראל ממקבלות בין טיפול בילדים ותחזוקה משפחתית בזמן שבני זוגן בחזית, לצד התייצבות מדי יום במקום העבודה. מחקר חדש של המוס"ל חושף את השפעות המלחמה עליהן ומסביר מה ניתן לעשות בשביל להתמודד עם המצב הקיים.
ע"פ נתונים שהוצגו בשבועות האחרונים בוועדת הכלכלה: 30% מהעובדות שבעליהן במילואים דיווחו על שינוי סטטוס תעסוקתי. 6% מהנשים הללו פוטרו מהעבודות שלהן, 8% הוצאו לחל"ת. 86% מהעצמאיות בישראל מדווחות על ירידה בהכנסות. כמו כן, ע"פ נתוני המחקר שערך המוס"ל (היושב תחת משרד העבודה) בקרב 1498 עובדים שהיו מועסקים בקיץ האחרון, נמצא כי נשים חוות שחיקה גבוהה יותר, חרדה וקשיי שינה אל מול גברים. 47.7% מהנשים חוות קשיי שינה אל מול 26.3% בקרב הגברים. 46.3% מהן חוות שחיקה גבוהה מאוד אל מול 32% בקרב הגברים.
 
בקרב עובדות עם ילדים מתחת לגיל 18 הפערים המגדריים גדולים עוד יותר. 46.8% בקרב האימהות העובדות חוות קשיי שינה לעומת 24.1% מהאבות. 48.7% מהן חוות שחיקה גבוה מאוד בעבודה לעומת 32% מהאבות.
במחקר נמצא גם שנשים רווקות איבדו את עבודתן והיו מובטלות כמעט כפול מהנשואות (10.1% לעומת 5.9%) ויותר נשים איבדו עבודתן מאשר גברים (7.3% לעומת 3.9%). 9.6% מהגברים היו במילואים או עדיין במילואים (בתחילת דצמבר) ו- 1.2% מהנשים.
אז איך בכל זאת ניתן להתמודד עם מצבי לחץ בכדי למנוע שחיקה בעבודה בקרב העובדות בישראל בזמן המלחמה? 
זיהוי והערכת סיכונים: השלב הבסיסי להתמודדות עם בעיה הוא היכולת לזהות ולעבד בבהירות את המצב הקיים. היו ערניים ותבדקו באופן שוטף דפוסים או התנהגויות שבאים לידי  ביטוי אצל העובדות המעידים על מצוקה נפשית כמו: לקיחה חריגה של ימי מחלה, שיעורי תחלופה גבוהים של עובדים, עייפות וחוסר ריכוז, רגזנות, ירידה במדדי הביצוע או סקרים תקופתיים.
הגדרה יעדים - מניעה וטיפול: דברו עם העובדות והעובדים, הקשיבו להם ותכננו יחד איתם את היעדים, הצרכים והדרישות שמתאימים בתקופה זו. העובדות והעובדים מבינים את צרכי הארגון ומעוניינים להיות מועילים. במקרים רבים הם כנראה גם חשים אשמה כלפי עמיתיהם וכלפי הלקוחות והתפקיד. הגדרה מחודשת של הדרישות מהעובדות והעובדים יחד איתן והגדרת היקף העבודה וזמנים מתאימים יאפשרו להן לקבל על עצמן משימות ניתנות לביצוע, לתרום למאמץ המשותף ולשמור על מוטיבציה ומחויבות.
מנכ"ל המוס"ל ד"ר מיקי וינקלר סיכם ואמר: "בצל המלחמה העובדות בישראל מתמודדות עם אתגרים רבים הנוגעים לשמירה על מקום העבודה בצל המשבר הכלכלי ודאגה לילדיהם בזמן שבני הזוג שלהם נמצאים במילואים. שימו לב גם לרווקות והרווקים עליהם נופל עומס רב יותר. האתגרים הללו מגבירים את רמת השחיקה, הלחץ והחרדה בקרב העובדות. על המעסיקים בישראל לשים לב לתמרורי האזהרה ולייצר עבורן סביבת עבודה תומכת שתשמור על בריאותן ותסייע גם בהגברת התפוקה בעבודה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה