מדדים ומחקרים

התהפכו היוצרות: ישראל בתחתית מדד הטרור העולמי, אפגניסטן בפסגה וגם ארה"ב במקום גבוה

על פי נתוני אתר הסטטיסטיקה אפגניסטן זוכה לציון של 9.59 אחרי שסבלה מ-1,750 פיגועים בשנת 2019. תחת טראמפ, ארצות הברית במקום ה-30 ובריטניה מקום אחד מתחתיה. צרפת וטורקיה מעל ישראל שהגיעה רק למקום ה-41 ואיפה המקום הכי רגוע?
כפיר אדר |  2
זירת פיגוע (צילום יוסי זמיר פלאש90)
מדד הטרור העולמי מדרג באופן שיטתי את מדינות העולם על פי פעילות הטרור שלהן. בשנת 2020 מדורגת אפגניסטן במקום הראשון במדד הטרור העולמי עם ציון של 9.59 נקודות, מה שהופך אותה למדינה המושפעת ביותר מהטרור על פני כדור הארץ. לסיכום עם הדירוג, אפגניסטן סבלה מהכי פיגועי טרור בשנת 2019, עם 1,750 פיגועים והכי הרוגים מהתקפות טרור, עם 9,681.
עירק תופסת את המקום השני עם ציון של 8.68, בעוד ניגריה במקום השלישי עם 8.31, סוריה רביעית עם 7.78 וסוגרת את החמישייה סומליה עם 7.65.  לאחר מכן בטבלה, תימן, פקיסטן, הודו, קונגו, הפיליפינים, מאלי, בורקינה פאסו וקמרון. מצרים במקום ה-14, לוב במקום ה-16. טורקיה נמצאת במקום ה-18, תאילנד במקום ה-22 ודרום סודן מיד מתחתיה.
ארצות הברית מפתיעה לרעה במקום ה-30, בריטיניה במקום ה-31 והרשות הפלסטינית מקום אחד מתחת. אוקראינה במקום ה-37, צרפת במקום ה-39, רוסיה אחת מתחת וישראל נמצאת במקום ה-41 בלבד עם ציון נמוך של 4.52. מתחת לישראל ניתן לראות מדינות כמו דרום אפריקה, ניו זילנד, מקסיקו, יוןן ואפילו איראן, במקום האחרון טוניסיה ואחת מהסוף גרמניה.
מדד הטרור העולמי הוא דירוג שנתי המיוצר על ידי המכון לכלכלה ושלום. מכיוון שאפילו בהגדרת הטרור מתווכחים מאוד, חיוני להדגיש כי מתמודדות גם על המתודולוגיות המשמשות למדידת טרור. מדד הטרור העולמי מדרג 163 מדינות בארבעה מדדים המשוקללים במשך חמש שנים. ארבעת הגורמים הללו הם: מספר אירועי הטרור בשנה, מספר ההרוגים שנגרמו על ידי מחבלים בשנה, מספר הפצועים שנגרמו על ידי מחבלים בשנה, וסך הנזק לרכוש שנגרם על ידי טרור בשנה.
הטרור מגיע במספר צורות ממגוון קבוצות עם כוונות שונות. ההרס שנגרם לאחרונה על ידי המדינה האיסלאמית ובוקו חראם יכול לסייע בהסבר הדירוג הגבוה בעירק ובניגריה. פעולתן של קבוצות רבות לצד או עם סכסוך עם המדינה האיסלאמית הביאה לכך שאפגניסטן נפלה קורבן למספר הגדול ביותר של פיגועים בשנת 2018. ההשפעה של הכללת מדד זה במדד הטרור העולמי היא הדירוג הגבוה של סוריה ועירק שהיו השנייה והשלישית. בהתאמה ביותר בהתקפות ברחבי העולם לשנת 2018.
בצד הנפגעים הלא אנושיים של המדד, אובדן רכוש הוא מדד חשוב שכן לאובדן מחסה או פרנסה יש השפעה ארוכת טווח על מי ששורד את ההתקפה ללא פגע. האחוז הגבוה של הפיגועים בכלכלות מתקדמות בפיגועי הטרור היקרים ביותר על ידי אובדן רכוש מבוטח מדגים את המגבלה בשימוש בנתונים כספיים השוואתיים.  למרות שההפסדים המבוטחים נמוכים יותר במדינות כמו עירק ואפגניסטן, אין זה מצביע על כך שההשפעה של אובדן רכוש נמוכה יותר. חוסר היציבות במדינות אלה הופך את הביטוח לרוב ללא משתלם עבור מרבית האזרחים.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    תודה לנתניהו שסירב להכניס לארץ מיליון סורים,
    פלד (סטאלין) 01/2021/26
    הגב לתגובה זו
    0 2
    כפי שרצו השמאלנים לעשות.
    סגור
  • 1.
    תודה לצה"ל ולשב"כ. בזכותכם!
    א. בנאי 01/2021/26
    הגב לתגובה זו
    12 0
    תודה לחיילנו שבמדים... וגם לאלו שלא. מעריכים.
    סגור